آغاز موج جدیدی از بازداشت روزنامه نگاران در ترکیه

به گزارش وبلاگ عینکی باهوش، بازداشت روزنامه نگاران در ترکیه در روزهای اخیر به اوج خود رسیده است به طوری که عملیات، بازپرسی، بازداشت و دستگیری علیه آن ها به بحث روز ترکیه تبدیل شده است.

آغاز موج جدیدی از بازداشت روزنامه نگاران در ترکیه

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ عینکی باهوش، در روزهای اخیر تعداد روزنامه نگاران بازداشتی در ترکیه فرایند صعودی به خود گرفته است به طوری که در دو روز گذشته تعداد زیادی خبرنگار و روزنامه نگار بازداشت شده اند که برخی از آن ها روانه زندان شدند.

پس از کودتای نافرجام 2016 ترکیه، بازداشت روزنامه نگاران به دست دستگاه قضایی ترکیه به یک فرایند معمول تبدیل شده بود که این بازداشت ها در روزهای اخیر به اوج خود رسیده است و بار دیگر عملیات، بازپرسی، بازداشت و دستگیری علیه روزنامه نگاران به بحث روز ترکیه تبدیل شده است.

دستگیری های روزهای اخیر علیه روزنامه نگارانی اجرا شده است که حول سه موضوع خبر نوشته بودند: 1) مرگ یک مأمور سازمان اطلاعت ترکیه در لیبی 2) شرایط آوارگان در مرزهای ترکیه پس از تصمیم آنکارا در بازگشایی مرزهایش به سوی اروپا 3) انتقاد از حضور نظامی ترکیه در ادلب سوریه.

عملیات دستگاه قضایی ترکیه علیه خبرگزاری اودا تی وی به اتهام انتشار خبری مبنی بر کشته شدن یک مأمور امنیتی سازمان اطلاعات ترکیه (میت) ابعاد گسترده ای به خود گرفته است. در حالی که روز گذشته باریش ترک اوغلو مدیر بخش خبری اودا تی وی و هولیا کیلینچ خبرنگار این خبرگزاری دستگیر شده بودند، امروز هم باریش پهلوان سردبیر آن دستگیر شد.

عملیات دستگیری علیه انتشار خبر کشته شدن مأمور میت در لیبی به اودا تی وی منحصر نمانده است و تحقیقات در مورد روزنامه های یئنی چاغ و یئنی یاشام هم آغاز شده است. به طوری که مراد آغیرل ستون نویس روزنامه یئنی چاغ، فرهاد چلیک سردبیر، آیدین کسر مدیر بخش نویسندگان و سمیها آلانکوش خبرنگار روزنامه یئنی یاشام بازداشت شدند.

شبکه تلویزیونی روداو و خبرگزاری مزوپوتامیا نیز قربانی تهیه گزارش از شرایط آوارگان در مرز ترکیه با یونان شدند. به طوری راوین استرک خبرنگار و مهمت آکگون فیلم بردار شبکه تلویزیونی روداو و ادریس ساییلقان خبرنگار خبرگزاری مزوپوتامیا بازداشت شدند.

انتشار خبر کشته شدن سربازان ترکیه در ادلب سوریه منجر به بازداشت ماهیر بوزتپه سردبیر خبرگزاری اسپوتنیک ترکیه و سه نفر از وبلاگ عینکی باهوش آن شد. به طوری که دستگاه قضایی ترکیه تحقیقات و بازپرسی از بوزتپه را بر اساس ماده های 301 و 302 قانون جزایی ترکیه ادامه می دهد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "آغاز موج جدیدی از بازداشت روزنامه نگاران در ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آغاز موج جدیدی از بازداشت روزنامه نگاران در ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید