افزایش ساخت و ساز هم مسکن را از رکود خارج نکرد

به گزارش وبلاگ عینکی باهوش، حقیقت تلخ مسکن همچنان قیمت بالای آن در کشور به ویژه شهر تهران است؛ کارشناسان می گویند تا زمانی که قیمت های پیشنهادی کاهش پیدا نکند نمی توان نسبت به رونق معاملات امیدوار بود.

افزایش ساخت و ساز هم مسکن را از رکود خارج نکرد

به گزارش گروه رسانه های وبلاگ عینکی باهوش، طی روزهای گذشته آمارهای ساخت و ساز مسکن حاکی از رشد چشمگیر ساخت و ساز در ماه های میانی سال است؛ بر اساس آخرین گزارش ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران حاکی از آن است که در زمستان 97 واحدهای مسکونی پیش بینی شده در پروانه های صادرشده برای احداث ساختمان توسط شهرداری تهران 25.4 درصد و در شهرداری های کل کشور 23.9 درصد نسبت به فصل مشابه سال قبل از آن افزایش یافته است .

بر این اساس در زمستان گذشته تعداد 18953 واحد مسکونی در پروانه های صادرشده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری تهران، پیش بینی شده است که نسبت به پاییز 97 حدود 12.5 درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 25.4 درصد افزایش داشته است.

سایه سنگین رکود بر سر بازار مسکن

اما با این حال همچنان بازار مسکن در تاریکی به سر برده و رکود گریبان این بازار را گرفته است؛ کاهش 2.4 و 2.8 درصدی قیمت در دو ماه گذشته بسیار کمتر از رشد 7 تا 8 درصد ماهیانه در دو سال اخیر بوده است .

آنچه که تعیین است معاملات مسکن در شهریورماه امسال به حدی پایین آمده که حتی نسبت به شهریورماه چهار سال قبل که بازار در رکود عمیقی قرار داشت 78 درصد کمتر شده است .

این در حالی است که بالغ بر 500 هزار خانه خالی در شهر تهران وجود دارد اما افزایش ساخت و سازها را نمی توان با قاطعیت متناسب با سیاست گذاری صحیح در بازار مسکن دانست چرا که به نظر می رسد جهش قیمت ها و افزایش ناگهانی قیمت مسکن دلیلی برای اقبال سازندگان مسکن به ساخت و ساز بیشتر است .

هرچند تیرماه 1398 رشد قیمت ها نسبت به مدت مشابه چهار سال قبل از آن عدد 245 درصد را نشان می داد. اما مرداد و شهریورماه امسال قیمت ها نسبت به دو ماه قبل به ترتیب 2.4 و 2.8 درصد کاهش یافت که چشم انداز کاهشی را پیش روی خریداران قرار داده و متقاضیان مصرفی، خرید را به حالت تعلیق درآورده اند .

کاهش تقاضا برای اخذ وام؛ سند رکود عمیق در این بازار

میانگین قیمت مسکن شهر تهران در مردادماه 1398 به 13 میلیون و 30 هزار تومان رسید که البته نسبت به ماه قبل 2.4 درصد کاهش یافت اما نسبت به ماه مشابه سال قبل 76 درصد افزایش نشان داد .

افت توان خرید متقاضیان از یک طرف و عدم همخوانی سقف تسهیلات با قیمت روز مسکن، به کاهش شدید تقاضا برای دریافت وام منجر شده است .

آن طور که مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن گفته است، شرایط فعلی به لحاظ قیمت اوراق تسهیلات مسکن، بی سابقه بوده است و تاکنون قیمت اوراق به این میزان ریزش نداشته است .

محمدحسن مرادی البته مقطع زمانی حاضر را بهترین فرصت برای خرید اوراق به منظور دریافت تسهیلات خرید مسکن برای متقاضیان مصرفی عنوان کرده است. با این وجود، کارشناسان معتقدند اگرچه قیمت خرید اوراق تسهیلات مسکن (تسه) کاهش یافته اما متقاضیان واقعی، قدرت خرید خانه را ندارند .

قیمت بالای مسکن و درآمد پایین مردم

حقیقت تلخ مسکن همچنان قیمت بالای آن در کشور به ویژه شهر تهران است؛ کارشناسان می گویند تا زمانی که قیمت های پیشنهادی کاهش پیدا نکند نمی توان نسبت به رونق معاملات امیدوار بود .

در بهترین شرایط شهروندان تهرانی می توانند یک وام 120 میلیون تومانی خرید مسکن و جعاله اخذ کنند که برای دریافت این وام رقمی حدود 10 میلیون تومان هزینه می کنند؛ در شرایطی که قیمت هر متر خانه به طور میانگین 10 میلیون باشد با این وام می توان تنها 12 متر خانه خریداری کرد و این یعنی متقاضیان وام مسکن حداقل باید 80 درصد هزینه خرید یک مسکن را داشته باشند تا با تهیه وام مسکن بتوانند صاحب خانه شوند .

به عبارت دیگر برای خرید یک خانه 60 متری و با قیمت هر متر به صورت میانگین 10 میلیون تومان حدود 600 میلیون تومان پول لازم است که با احتساب هزینه های اخذ وام، تنظیم سند و ... این رقم به 630 میلیون تومان نیز می رسد که با یک وام 120 میلیون تومانی تنها 20 درصد قیمت یک خانه تأمین می شود .

از طرف دیگر وام دهندگان باید رقمی حدود 1 میلیون و 500 هزار تومان به عنوان بازپرداخت وام جعاله و خرید مسکن بپردازند که با توجه به کاهش درآمدهای مردم این بازپرداخت برای همه اقشار مردم قابل قبول نیست .

به نظر می رسد رونق ساخت و ساز تا جایی که منجر به کاهش قیمت در حوزه مسکن نشود نمی تواند این بازار را از رکود خارج کند و تا زمانی که سطح درآمدهای مردم کاهش داشته، پیش بینی می شود همچنان سایه رکود بر این بازار سنگینی کند.

منبع:دانا

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "افزایش ساخت و ساز هم مسکن را از رکود خارج نکرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش ساخت و ساز هم مسکن را از رکود خارج نکرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید