بازار توریسم تسلیم کرونا؟

به گزارش وبلاگ عینکی باهوش، تهران (پانا) -درحالی که مقاصد اصلی گردشگری دنیا به منظور جبران خسارت های ناشی از کرونا به بهبود و ارتقای گردشگری داخلی همراه با رعایت کامل ملزومات بهداشتی و ایمنی روی آورده اند و به صورت محدود و با رعایت کامل تمام پروتکل های بهداشتی به پذیرش گردشگران خارجی پرداخته اند متولیان گردشگری کشور نه تنها شرایط ورود گردشگران خارجی را به ایران فراهم نکرده اند بلکه در زمینه بهبود گردشگری داخلی نیز برنامه ای برای بازیابی گردشگری این بخش ندارند و بازار توریسم ایران به نوعی تسلیم کرونا شده است.

بازار توریسم تسلیم کرونا؟

به گزارش دنیای اقتصاد، ولی تیموری معاون جهانگردی وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی درخصوص متقاضیان ویزا عنوان نمود: جهانگردان خارجی برای ورود به کشور از آبان ماه درخواست دریافت ویزا دارند، اما شرایط برای پذیرش جهانگرد خارجی در حال حاضر مهیا نیست و صرفا برای سفرهای انفرادی به منظور انجام امور کاری مرزها بازگشایی شده اند اما این امر نیز به شرطی رخ می دهد که سفر آنها جهانگردی نباشد، زیرا در حال حاضر ویزای جهانگردی برای جهانگردان هیچ کشوری صادر نمی گردد و علت این امر نیز جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا است. طی نشست هایی که با وزارتخانه های امورخارجه و بهداشت و درمان داشته ایم پروتکلی تنظیم و ارائه نموده ایم تا با اجرایی شدن آن به تدریج جهانگرد های خارجی بتوانند وارد کشور شوند زیرا کارشناسان وزارت جهانگردی معتقدند که ورود جهانگرد خارجی به کشور یکباره رخ نمی دهد بلکه این بازگشایی و ورود به صورت تدریجی خواهد بود که احتیاج شدیدی به اعتمادسازی برای جهانگردان خارجی دارد.

وی اضافه کرد: فرهنگ سفر و جهانگردی در کشور ایران به شکلی است که سفر با تور های برنامه ریزی شده برای مردم چندان جذاب نیست. وزارت جهانگردی در حال تنظیم برنامه ای معین است تا انگیزه و شوق سفر های جمعی را در جامعه ایجاد کند. به همین دلیل سعی نموده ایم بر روی هزینه سفر که یکی از موضوعات پراهمیت برای جهانگردان در شرایط مالی فعلی محسوب می گردد تمرکز کنیم. بنابراین باید برای تحقق این امر کوشش کنیم هزینه تمام شده سفر با تور و استفاده از اقامتگاه ها و خدمات دهندگان فعال در حوزه جهانگردی برای جهانگرد ها ارزان تر از سفر انفرادی گردد. به همین جهت به همکاری آژانس ها، هتل ها، مراکز اقامتی، رستوران ها و... احتیاجمند هستیم تا هرچه سریع تر پکیج های ارزان قیمت سفر را تهیه و به بازار جهانگردی کشور عرضه کنیم. همچنین با اطلاع رسانی های لازم جهانگردان باید بدانند در سفر با تور به علت برنامه ریزی هایی که اجرا شده می توانند از کمترین زمان اقامت خود در استان مقصد بیشترین بهره را ببرند و از اغلب مکان های جهانگردی موجود در هر استان بازدید نمایند. تا به امروز نیز از سوی ستاد سفر استانی 64 بسته سفر ارزان که در برگیرنده سفر به تمامی استان های کشور است با عنوان سفر آسان ارائه شده است که به دلیل ورود به پیک دوم موج اول شیوع ویروس کرونا در کشور اجرایی شدن آن به تعویق افتاد.

معاون جهانگردی وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی عنوان نمود: در حال حاضر اغلب مجموعه ها و بخش های فعال در بازار جهانگردی تخفیف های قابل توجهی برای کسب وکارهای خود درنظر گرفته اند تا جهانگردان بیشتری را جذب نمایند. این امر تا جایی پیش رفته که بعضی از هتل ها برای هر شب اقامت مسافر 50درصد تخفیف در نظر گرفته اند. بنابراین احتیاجی نیست دولت طرح تخفیفی را برای بازار جهانگردی در نظر بگیرد، زیرا چنین اقداماتی در شرایط فعلی که خود بخش خصوصی پیش قدم شده از سوی دولت قابل اجرا نیست. با توجه به اینکه سازمان میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی به وزارتخانه تبدیل شده است می تواند تعاملات بیشتری با سایر وزارتخانه ها جهت دریافت تسهیلات غیرنقدی برای کسب وکارها و اقامتگاه ها داشته باشد. به طور مثال یکی از این وزارتخانه ها می تواند وزارت نیرو باشد که با تعامل با آنها بتوان برای اقامتگاه های جهانگردی به خصوص هتل ها بخگرددگی در پرداخت قبوض را در نظر گرفت.

تیموری در این باره عنوان نمود: چنین اقدامی قابلیت اجرا ندارد زیرا اغلب تاسیسات جهانگردی فعال در بازار توریسم خصوصی هستند و ما نمی توانیم در مسائل اجرایی ورود کنیم. وی اضافه کرد: در حال حاضر به علت شیوع ویروس کرونا وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی نمی تواند جهانگرد های داخلی را تشویق به سفر کند، زیرا باید وزارت جهانگردی همسو با ستاد مبارزه با کرونا حرکت کند و ستاد مبارزه با کرونا نیز موافق رونق دریافت سفر در چنین شرایطی نیست. بنابراین سفر داخلی نیز با محدودیت هایی روبرو است که از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا ایجاد شده و دستگاه ها نمی توانند با مصوبات این ستاد مخالفت نمایند. به گزارش دنیای اقتصاد این درحالی است که کارشناسان معتقدند وزارتخانه باید بتواند قدرت و استقلال کافی را برای متقاعد کردن مجموعه سیاست گذاران برای تنظیم تقویم تعطیلات در کشور داشته باشد، زیرا در صورت تنظیم تعطیلات (دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته) در عمل از حجم مسافر به شهرهای جهانگردی در تعطیلات مناسبتی به شکل اتوماتیک کاسته و سفرهای جهانگردان داخلی در طول سال تنظیم و تصحیح می شوند. در واقع در این مقطع این گام بهترین نسخه برای جلوگیری از افزایش ابتلا به کرونا است.

منبع: خبرگزاری پانا

به "بازار توریسم تسلیم کرونا؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار توریسم تسلیم کرونا؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید