بازگشت پارکبان ها، از شایعه تا واقعیت

به گزارش وبلاگ عینکی باهوش، مدت هاست که پرونده استفاده از پارکبان برای مدیریت پارک حاشیه ای بسته شده اما حالا زمزمه هایی به گوش می رسد که برخلاف مصوبه وزارت کشور، مجددا پارکبان ها به خیابان های تهران بازگردند.

بازگشت پارکبان ها، از شایعه تا واقعیت

به گزارش وبلاگ عینکی باهوش، موضوع ایجاد گروه یا رسته ای برای مدیریت پارک حاشیه ای به یک دهه قبل برمی گردد چراکه در آن موقع توافقاتی بین پلیس راهور و شهرداری تهران برای آنچه که ساماندهی و توزیع عادلانه پارک حاشیه ای خودرو نامیدند، انجام شد که نهایتا این توافقات منجر به ایجاد و پدید آمدن پارکبان ها در سطح شهر و معابر پایتخت شد.

بر اساس این توافق، افرادی به نام پارکبان در خیابان ها مستقر شدند تا در راستای ساماندهی پارک های حاشیه ای خودرو و توزیع عادلانه جای پارک و تا اندازه ای نیز در حوزه تامین امنیت خودروها فعالیت می کردند و نهایتا هم مردم با همه کمی و کاستی ها، بحث ها و جدل ها بالاخره حضور افرادی به عنوان پارکبان را در معابر شهر تهران قبول کردند اما به دلیل بعضی مسائل و مسایل و رفتارهای بعضی پارکبانان در دریافت وجه بیشتر از رانندگان و ... کم کم زمینه اعتراض مردم ایجاد شد.

یکی از مهم ترین تخلفات پارکبان های شهر تهران، دریافت عوارض بیشتر از میزان مصوب است. حتی نیم ساعت های رایگانی که برای پارک حاشیه ای در نظر گرفته شده نیز توسط این دست افراد نادیده گرفته شده و رانندگان ملزم به پرداخت رقم هایی فراتر از میزانی می شدند که بر روی برگه های در دست پارکبان ها درج می شد و این بحث و جدل ها ادامه داشت تا اینکه مازیار حسینی معاون وقت حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران در آذر 1395 در گفت وگویی با وبلاگ عینکی باهوش، گفته بود: عملا از سال 94 تاکنون سازمان حمل ونقل و ترافیک قراردادی با پارکبان ها ندارد، پولی که بابت پارک حاشیه ای اخذ می گردد به حساب خزانه و نه شهرداری ریخته می گردد.

حسینی با بیان اینکه برخورد سلبی صرف پاسخگو نیست، گفت: البته با گسترش پارکومترها در سراسر شهر وجود پارکبان معنا و مفهومی ندارد هرچند که طی مکاتبه با شرکت شهربان درخواست کردیم که آنالیز لازم صورت گیرد تا به تدریج شاهد حذف پارکبان ها باشیم.

به گزارش وبلاگ عینکی باهوش، بعد از مدتی نیز هرگونه فعالیت پارکبانان در معابر ممنوع اعلام شد و پرونده پارکبان ها به طور کل بسته شد اما حالا با گذشت دو الی سه سال از ممنوعیت فعالیت پارکبان ها بار دیگر زمزمه های استفاده از آنها که غیرقانونی نیز هست به گوش می رسد بگونه ای که محمدعلی کرونی، دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در این باره گفته است: با توجه به مصوبه شورای شهر تهران در سال 95 مبنی بر الزام شهرداری تهران نسبت به مکانیزاسیون پارک حاشیه ای و همچنین مصوبه اخیر شورای شهر پنجم مبنی بر ارائه برنامه عملیاتی ساماندهی پارک حاشیه ای و بکارگیری تکنولوژی روز در جهان، شاهد این مسئله هستیم که معاونت حمل و نقل و ترافیک در یکی از مناطق شهرداری تهران به صورت منطقه ای و بدون ارائه برنامه عملیاتی هماهنگ برای کل سطح شهر تهران، مناقصه ای در راستای واگذاری مکان های پارک حاشیه ای، آن هم در قالب قراردادهای غیرمکانیزه و از طریق ثبت تصاویر توسط اپراتورهای انسانی برگزار نموده و پیمانکار را نیز انتخاب نموده است.

اما با اینکه دبیر کمیسیون حمل ونقل در مصاحبه خود تاکید زیادی بر استفاده دوباره از پارکبان ها داشته اما کامران اخباری معاون اجرایی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در گفت وگو با وبلاگ عینکی باهوش، این موضوع را رد نموده و در واکنش به این خبر در خصوص استفاده از پارکبان در تهران می گوید: از پارکبان به شکل سنتی و غیر مکانیزه استفاده نمی کنیم.

وی با بیان اینکه در صحبت دبیر کمیسیون حمل ونقل شورا به مصداق مشخصی که در کدام منطقه و معبر از پارکبان استفاده شده، اشاره نشده است گفت: شهرداری تهران در هیچ منطقه ای پارکبان راه اندازی ننموده است و بیان این گونه مطالب مبهم و کلی سبب بی اعتمادی مردم به سیستم مدیریت شهری می گردد.

اخباری با بیان اینکه ممکن است یک مجتمع یا مرکز تجاری آنهم در پارکینگ و فضای مرتبط با مجتمع و برای نظم دهی به عبور و مرور از افرادی تحت عنوان پارکبان استفاده کند که آنهم خلاف است گفت: اما اگر از این افراد در حاشیه خیابان های عمومی که متعلق به مردم است،استفاده گردد، تخلف محسوب می گردد.

وی ادامه داد: استفاده دوباره از پارکبان به هیچ وجه صحت ندارد و از آنجایی که حاشیه خیابان ها جز معابر عمومی بوده و متعلق به همه مردم است در صورت بروز تخلف با یاری و همکاری پلیس با آنها برخورد می کنیم و باید تاکید کنم که بهتر است اگر تخلفی یا موضوع مشابهی در هرجا دیده شد پس از آنالیز کارشناسی برای مشخص صحت و سقم آن، موضوع به جای رسانه ای شدن به اطلاع مسئولین ذی صلاح رسانده گردد تا برخورد گردد.

معاون اجرایی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران همچنین در خصوص طرح شهرداری برای ساماندهی پارک حاشیه ای که مورد تاکید شورای شهر و کمیسیون حمل ونقل شورای شهر است نیز گفت: در حال حاضر قرار است ساماندهی پارک حاشیه ای به صورت مکانیزه در منطقه 2 به صورت پایلوت انجام گردد که امیدواریم تا سرانجام سال آینده این مهم محقق گردد و با ارزیابی نکات مثبت و منفی به کل سطح شهر تهران تسری می یابد.

خبرنگار: مژگان انصاری/ دبیر خبر: بهناز غفاری

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "بازگشت پارکبان ها، از شایعه تا واقعیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازگشت پارکبان ها، از شایعه تا واقعیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید