بحران آب و هوایی به نقطه بدون بازگشت نزدیک شده است

به گزارش وبلاگ عینکی باهوش، دبیر کل سازمان ملل متحد با ابراز نگرانی از این که کشورهای ثروتمند دنیا در دوران کرونا میلیاردها دلار بیشتر در زمینه سوخت فسیلی هزینه نموده اند، هشدار داد بحران آب و هوایی به نقطه بی بازگشت نزدیک شده است.

بحران آب و هوایی به نقطه بدون بازگشت نزدیک شده است

به گزارش وبلاگ عینکی باهوش، روزنامه گاردین روز آدینه نوشت: آنتونی گوترش هشدار داد اگر کشورهای ثروتمند از دوران همه گیری کرونا با سرمایه گذاری در اقتصاد سبز به منظور مبارزه با بحران آب و هوایی خارج نشوند، با خطر نابخشودنی از دست دادن فرصت ها روبرو خواهند شد.

گوترش قبل از ملاقات با رهبران بزرگترین کشورهای اقتصادی دنیا در اجلاس گروه 7 در انگلیس گفت، به رغم وعده های داده شده در زمینه بازیابی سبز، نگران هزینه میلیاردها دلاری کشورهای ثروتمند در طرح های سوخت فسیلی به جای انرژی های پاک از زمان شروع همه گیری است.

وی در مصاحبه با گاردین در مقر سازمان ملل در نیویورک گفت: بیش از پیش ناامید شده ام و نگران تبعات چنین اقداماتی هستم. ضروری است مطمئن شویم این فرایند به عقب باز می شود. اکنون به روشنی می گویم که ما به نقطه بدون بازگشت نزدیک می شویم.

دبیر کل سازمان ملل اعلام نمود: هزینه کردن چندین میلیارد دلاری و خودداری از استفاده کردن از فرصت همه گیری برای بازگشت به عقب و سرمایه گذاری هنگفت بر اقتصاد سبز یک فرصت از دست رفته نابخشودنی است.

گاردین با استناد بر یک تحقیق جدید نوشت: کشورهای گروه هفت متشکل از آمریکا، انگلیس، کانادا، ایتالیا، فرانسه، آلمان و ژاپن از شروع همه گیری کرونا درباره حمایت از بخش های نفت وگاز و زغال سنگ به ارزش 189 میلیارد دلار متعهد شده اند و پیشنهاد اختصاص منابع اقتصادی در صنعت های خودروسازی و هوانوردی را داده اند. این مبلغ 40 میلیارددلار بالاتر از هزینه های بخش های انرژی تجدید شدنی است.

تعدادی از رهبران دنیا ازجمله بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس و آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان تاکید دارند که بحران آب و هوایی باید در فرایند خروج از بحران کووید 19 موضوع داشته باشد. تاکید آنها به دلیل آن است که همه گیری باعث شده در بسیاری از شهرهای دنیا دوچرخه سواران و افراد پیاده حضور بیشتری در خیابان هایی داشته باشند که قبلا تحت سلطه خودروها بود.

در حالی که کشورهای گروه 7 دور زمینه توقف اختصاص منابع اقتصادی در زمینه زغال سنگ توافق نموده اند کشورهای ثروتمند دنیا میلیاردها دلار صرف توسعه گاز یکی دیگر از سوخت های فسیلی نموده اند که چهاربرابر منابع اقتصادی لازم برای پروژه های بادی و خورشیدی است.

سازمان بین المللی انرژی به تازگی گزارش داد با بازگشایی کسب و کارها انتظار می رود گرمای کره زمین افزایش یابد و برای دوین بار در تاریخ در سال 2021 به بالاترین سطح برسد.

گوترش ابراز امیدواری نموده که جو بایدن کشورهای دیگر را وادار کند به تعهدات اقتصادی خود در قبال بحران آب و هوایی پایبند باشند به ویژه این که آمریکا در دوران بعد از دونالد ترامپ دیپلماسی آب و هوایی در سطح بین المللی را در پیش گرفته است.

دانشمندان به تازگی هشدار دادند دمای زمین می تواند در 5 سال آینده، البته به طور موقت، از محدودیت به طور میانگین 1.5 درجه سانتی گراد که در توافق آب و هوایی پاریس لحاظ شده است فراتر رود.

منبع: ایرنا

منبع: جام جم آنلاین

به "بحران آب و هوایی به نقطه بدون بازگشت نزدیک شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بحران آب و هوایی به نقطه بدون بازگشت نزدیک شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید