بیماری های رایج زبان و درمان آن ها

به گزارش وبلاگ عینکی باهوش، خبرنگاران - ترجمه از هدی بانکی: زبان شما یاری تان می نماید بچشید، بجوید، ببلعید، حرف بزنید و حتی گاهی ابراز محبت یا ناراحتی کنید! زبان از عضله ساخته شده است و خیلی بیشتر از آنچه تصور کنید به سمت عقب کشیده می گردد. هزاران پرز چشایی و شبکه ای پیچیده از عصبی ها به زبان یاری می نمایند تا کارش را انجام دهد. ما به راحتی زبان مان را نادیده می گیریم، اما زبان هم مانند سایر اندام های بدن ممکن است دچار مشکلاتی بگردد. مشکلاتی که در سلامتی زبان روی می دهند معمولا جزئی اند، اما گاهی علامتی از عارضه ای جدی تر در سلامت بدن هستند.

بیماری های رایج زبان و درمان آن ها

چرا زبان تان ترک دارد؟

ترک های روی زبان طبیعی اند. زبان مردان بیشتر از زبان زنان ترک دارد و این ترک ها با افزایش سن، چشمگیرتر می شوند.

چه باید بکنید اگر زبان تان را گاز گرفتید؟

زبان معمولا به سرعت التیام پیدا می نماید. اگر زخم جزئی است، مقداری آبنمک در دهان بچرخانید یا یک تکه یخ بمکید تا دردتان تسکین پیدا نموده و التهاب تان کم گردد. اگر زخم و بریدگی عمیق است و خونریزی دارد، شاید احتیاج داشته باشید به اورژانس مراجعه کنید.

چرا گاهی زبان تان می سوزد؟

ممکن است سندرم دهان سوزان باشد که بیشتر در میان زنان سنین بالاتر شایع است. احساس سوزش در زبان ممکن است مداوم یا گهگاه باشد، که گاهی همراه با مزه تلخ یا فلز مانند است. این سندرم اغلب علت قابل تشخیصی ندارد، اما برخی وقت ها ناشی از یک مشکل پنهان در سلامتی است مانند عفونت، دیابت، و یا کمبود ویتامین. شیوه های درمان بسته به علت، متفاوت است.

آیا مسواک زدن زبان، بوی بد دهان را رفع می نماید؟

مسواک کشیدن روی زبان، روش مفیدی برای کاهش باکتری های روی زبان و ذرات غذا و ترکیبات ناپایدار گوگردی است که تا حدود زیادی علت بد بویی دهان هستند. این کار را صبح بعد از خوردن صبحانه انجام دهید. به قسمت ته زبان بیشتر توجه کنید.

زبان مو دار چیست؟

زبان مو دار حاصل تجمع کراتین (نوعی پروتئین) و باکتری ها روی پرز های زبان و دراز شدن برجستگی ها ریز روی زبان است که رنگی مبهم و تیره ایجاد می نماید. سعی کنید روی زبان تان را مسواک بکشید تا این لایه برداشته گردد، اما اگر نشد به پزشک مراجعه کنید.

کدام مسائل زبان ممکن است خطرناک باشند؟

اگر زبان تان ناگهان متورم شد ممکن است آنافیلاکسی باشد که یک واکنش آلرژیک خطرناک است و باید فورا به پزشک مراجعه کنید. پلاک سفید یا زرد رنگ روی زبان نیز می تواند علامت عفونت قارچی یا باکتریایی باشد، تیره رنگ یا سفید شدن زبان نیز می تواند نشاندهنده کمبود ویتامین B12 یا فولات باشد. لکه های سفید رنگ که در داخل لُپ یا کف دهان بروز می نمایند نیز ممکن است علامت لکوپلاکیا باشند که یک عارضه پیش سرطانی می باشد. گره، زخم و یا دردی که درمان نگردد نیز می تواند بیانگر سرطان دهان باشد.

زبان تان را دوست داشته باشید

بهترین کاری که می توانید برای زبان تان، حفظ قدرت چشایی تان و سلامت کلی دهان تان انجام دهید این است که سیگار نکشید، تنباکو نجوید و الکل ننوشید و البته بهداشت دهان را کاملا رعایت کنید.

منبع: berkeleywellness

منبع: برترین ها

به "بیماری های رایج زبان و درمان آن ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیماری های رایج زبان و درمان آن ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید