تبعات منفی طرح توزیع قیر رایگان ، احتمال فروش قیر های مجانی در بازار سیاه با چند برابر قیمت!

به گزارش وبلاگ عینکی باهوش، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: احتمال حیف و میل شدن بیت المال در طرح توزیع رایگان 2 میلیون تن قیر زیاد است چرا که معمولاً این میزان از قیر، به دلیل بدهی به پیمانکاران منتقل شده و در نهایت با قیمت بالا در بازار آزاد به فروش می رسد.

تبعات منفی طرح توزیع قیر رایگان ، احتمال فروش قیر های مجانی در بازار سیاه با چند برابر قیمت!

گروه مالی وبلاگ عینکی باهوش، نمایندگان مجلس یک شنبه هفته جاری، طرح دو فوریتی را تصویب کردند که در صورت اجرایی شدن آن، 2 میلیون تن قیر رایگان بین نهاد ها و وزارت خانه های گوناگون توزیع می گردد. این در حالیست که برخی کارشناسان مالی و نمایندگان مجلس اعتقاد دارند مجلس برای اصلاح تبصره یک بند قانون بودجه سال 99، بدترین راه را برگزیده و با تکلیف دولت به توزیع 2 میلیون تن قیر رایگان عملاً در حال ایجاد یک رانت 600 میلیون دلاری است.

به گفته علی مروی، رییس اندیشکده حکمرانی شریف سال گذشته کمیسیون تلفیق تحت مدیریت تاجگردون بندی را به لایحه بودجه اضافه نموده بود که امکان تهاتر طلب پیمانکاران با قیر را می داد؛ خوشبختانه آن موقع با پیگیری های افراد دلسوزی مانند دانشجویان اندیشکده اقتصاد دانشگاه تهران و پایمردی برخی نمایندگان سابق، بند مذکور در صحن رأی نیاورد.

قیر های رایگان در بازار آزاد به فروش می رسد!

حسن نوروزی؛ نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی در تبادل نظر با خبرنگار مالی وبلاگ عینکی باهوش با تأکید بر مخالفت خود مبنی بر طرح توزیع 2 تن قیر رایگان در مجلس گفت: اگر بخشی از کشور احتیاج به قیر داشته باشد، پیشنهاد توزیع آن می بایست از طرف دولت داده گردد؛ در چند سال گذشته این پیشنهاد را دولت در بودجه سالانه خود ارائه نمی نماید، اما شاهد آن هستیم که برخی از نمایندگان به شکل ناگهانی در اواسط سال با ارائه این طرح در جهت توزیع رایگان قیر اقدام می نمایند.

وی در همین رابطه اضافه نمود: از طرف دیگر، توزیع قیر به جهت مالچ پاشی به دلیل ملاحظات محیط زیستی مشکل دارد و به همین دلیل می بایست از این کار جلوگیری گردد.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با اشاره به اینکه قیر های تخصیص داده شده به نهاد های گوناگون معمولاً توسط خود آن ها استفاده نمی گردد، گفت: بسیاری از این میزان قیر به دلیل بدهی و کمبود پول به پیمانکاران منتقل می گردد و آن ها نیز پس از فرآوری این قیر ها، آن ها را با قیمت بسیار بالا در بازار آزاد به فروش می رسانند.

نحوه تخصیص و توزیع قیر نامعین است

نوروزی با تأکید بر لزوم نظارت بر نحوه تخصیص قیر به استان ها و ارگان های مختلف، گفت: نحوه توزیع این مقدار قیر می بایست مورد رصد و آنالیز قرار گیرد. به عنوان مثال در سال های اخیر در شهر های استان تهران شاهد توزیع این قیر های رایگان نبوده ایم.

این نماینده مجلس ادامه داد: اگر 2 میلیون تن قیر بین 31 استان تقسیم گردد سهم هر استان حدود 64 هزار و 500 تن می گردد؛ این پرسش مطرح می گردد که این حجم از قیر در استان های با جمعیت متفاوت چگونه تخصیص پیدا نموده است.

توزیع قیر رایگان منجر به حیف و میل بیت المال می گردد.

وی با انتقاد از نحوه توزیع این قیر های رایگان در سال های گذشته گفت: متأسفانه تا به امروز گزارشی از محل مصرف قیر های تخصیص یافته شده به مجلس ارائه نشده است و معین نیست که هر کدام از نهاد ها چه مقدار قیر و بر اساس چه منطقی دریافت نموده اند؛ بنابراین احتمال حیف و میل این میزان از قیر بسیار زیاد است و به دلیل ضرری که به بیت المال وارد می نماید، بنده با این طرح مخالف هستم.

نوروزی با اشاره به آخرین شرایط این طرح در مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان در حال آنالیز این طرح هستند، البته کلیات و فوریت این طرح در صحن علنی تصویب شده، اما به دلیل درخواست ریاست مجلس برای ارزیابی بیشتر به کمیسیون تلفیق برگشت داده شده تا مجدداً مورد آنالیز قرار گیرد.

وی در سرانجام با انتقاد از اینکه طرح های ارائه شده مجلس، به شکل منطقی مورد آنالیز قرار نمی گیرد، گفت: متأسفانه، چون اسم روستا ها در این طرح ها می آید و نمایندگان به خاطر علاقه به محرومان، به این طرح ها رأی مثبت می دهند.

بورس کالا بستری شفاف برای تامین قیر پروژه ها

سید امیر سیّاح؛ کارشناس مسائل مالی نیز در رابطه با طرح توزیع قیر رایگان گفت: علاوه بر رانتی که توزیع قیر رایگان به وجود می آورد، کیفیت آسفالت هم در نهایت کاهش می یابد.

سیاح اضافه نمود: اگر در فرایندی شفاف هر نهاد یا مجموعه ای که متقاضی دریافت قیر برای پروژه عمرانی است، قیر را از بورس کالا خریداری کند و پول قیر خریداری شده را از دولت بگیرد، رانت توزیع قیر به طور کامل از بین می رود.

لزوم آنالیز و رصد توزیع قیر رایگان توسط نهاد های نظارتی

حسینعلی حاجی دلیگانی؛ عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز در تبادل نظر با خبرنگار مالی وبلاگ عینکی باهوش با اشاره به اینکه توزیع قیر رایگان به طور کلی قابل تأیید است، گفت: در زمانی که کشور تحت تحریم های شدید مالی است و فروش نفت بسیار کاهش یافته است، توزیع این قیر برای پیشبرد پروژه های عمرانی مانند تعمیر و نگهداری جاده های روستایی و بین شهری کشور مناسب است.

وی با تأکید بر اهمیت جلوگیری از ایجاد فساد و رانت در طرح هایی مانند توزیع قیر رایگان گفت: این طرح می بایست با دقت بسیار زیاد مورد آنالیز قرار گیرد تا امکان سوءاستفاده از بیت المال مسدود گردد.

این نماینده مجلس در سرانجام با اشاره به نقش نها دهای نظارتی در جلوگیری از قاچاق و فروش غیر قانونی قیر های توزیع شده گفت: در مرحله اول می بایست در طی فرآیند قانون گذاری به گونه ای عمل گردد که از ایجاد رانت و فساد جلوگیری گردد، اما بعد از آن نقش نها دهای نظارتی برای رصد و آنالیز چگونگی توزیع و مصرف این قیر ها پررنگ می گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "تبعات منفی طرح توزیع قیر رایگان ، احتمال فروش قیر های مجانی در بازار سیاه با چند برابر قیمت!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تبعات منفی طرح توزیع قیر رایگان ، احتمال فروش قیر های مجانی در بازار سیاه با چند برابر قیمت!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید