تحلیل رسانه آمریکایی درباره کناره گیری مرکل از قدرت

به گزارش وبلاگ عینکی باهوش، خبرگزاری صدا و سیما نوشت: روزنامه واشنگتن پست چاپ آمریکا در گزارشی به قلم آنه گیاران و گریف ویته نوشت: آنگلا مرکل بعد از 8 سال رهبری حزب اتحادیه دمکرات مسیحی این کشور خاطرنشان کرد 29 اکتبر از ریاست این حزب کناره گیری می نماید. زمانی که آنگلا مرکل ماه آوریل گذشته در چارچوب سفر به آمریکا وارد کاخ سفید شد دونالد ترامپ بسیار مایل بود که وی را متقاعد کند تا وی طرف اروپایی را برای امضای توافق تجاری دوجانبه با آمریکا تحت فشار بگذارد.

تحلیل رسانه آمریکایی درباره کناره گیری مرکل از قدرت

دونالد ترامپ این درخواست خود را به شیوه های بسیار محترمانه به آنگلا مرکل منتقل کرد و چنین اقدامی از سوی ترامپ با روابط بحرانی اش با رهبر آلمان که سال هاست اداره امور این کشور را در دست دارد تناقض داشت. کسانی که در جلسه دیدار ترامپ و مرکل بوده اند گفته اند ترامپ در آن دیدار با مرکل مزاح کرد و خطاب به وی گفت: شما رهبر اروپا هستید. آنگلا! شما می دانید که این درست است. افراد حاضر در آن دیدار گفته اند آن موقع مرکل در واکنش به این درخواست ترامپ خندید و به وی گفت: مسیر دستیابی به هر توافقی از بروکسل می گذرد و بخش تجاری اتحادیه اروپا در این خصوص تصمیم گیری می نماید.

نویسنده گزارش واشنگتن پست در ادامه نوشت: اکنون شش ماه بعد از آن دیدار، آنگلا مرکل اعلام می نماید که دیگر قصد ندارد برای پنجمین بار به عنوان صدراعظم آلمان در قدرت این کشور حضور داشته باشد و قصد دارد از ریاست حزب متبوع خود هم کناره گیری کند. تصمیم وی مبنی بر کناره گیری از قدرت تا حد زیادی ناشی از پیدایش جناح راست و نیروها و جریان های مخالف مهاجران در آلمان است؛ همان نیروها و جریان هایی که در به قدرت رسیدن دونالد ترامپ در انتخابات سال دو هزار و شانزده موثر بودند. از نظر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تصمیم مرکل مبنی بر کناره گیری از قدرت در واقع به نوعی به معنای حمایت از وی خواهدبود.

دیدار دونالد ترامپ و آنگلا مرکل در ماه آوریل در کاخ سفید نشان داد که آنها دیدگاه های متفاوت و متناقضی درباره آینده روابط و مشارکت آمریکا و اروپا دارند. در حالی که رئیس جمهور آمریکا هر کشوری را تحت فشار قرار می دهد که دیدگاه ملی گرایانه وی را بپذیرد در مقابل آنگلا مرکل از ارزش اتحادیه اروپا و نهادهای بین المللی حمایت می نماید ولی ترامپ با این نهادها و اتحادیه های جهانی مخالفت است.

یک مقام آمریکایی گفت کناره گیری آنگلا مرکل از سیاست یک پیروزی بزرگ برای دونالد ترامپ است. آلمان بزرگ ترین اقتصاد اروپاست و ما در سوئد، ایتالیا، فرانسه و انگلیس هم بعد از برگزیت شاهد پیدایش جریان های راستگرا و مخالف مهاجران بوده ایم. این مقام آمریکایی گفت علاوه بر ظهور و پیدایش جریان های راستگرا و چهره های پوپولیست در اروپا، رای دهندگان اروپایی از سیاست های اقتصادی رهبرانشان و سیاست های مهاجرتی آنها هم ناراضی هستند.

نویسنده گزارش واشنگتن پست نوشت: دونالد ترامپ به آلمان به عنوان یک رقیب اقتصادی نگاه می نماید و این کشور را به عنوان ثروتمندترین کشور اروپایی، اینگونه توصیف می نماید که به دنبال چیزهای کم ارزش و ارزان است. ترامپ آلمان را به عنوان نماد کشوری فاجعه بار توصیف نموده است که هیچ مقررات و محدودیتی در بخش پذیرش مهاجران ندارد. ترامپ از روزی که به قدرت رسیده است به نزدیکان خود گفته است تصور می نماید که مرکل فرد توانمندی نیست. روزنامه واشنگتن پست در ادامه نوشت: زمانی که صدر اعظم جدیدی برای آلمان انتخاب گردد در آن موقع معین خواهد شد که دیدگاه های منفی ترامپ بیشتر مربوط به مرکل به عنوان یک زن بوده است یا مربوط به خود کشور آلمان بوده است.

جکسون جانیس رئیس موسسه آمریکایی مطالعات آلمان گفت: وی (دونالد ترامپ) همیشه کوشش می نماید توجه مخاطبان داخلی را به خود جلب کند. ترامپ همیشه به دنبال کسی است که از وی شکایت و انتقاد بکند و بنظر وی آلمان برای این هدف وی مناسب است. البته خود مرکل هم همیشه ترامپ را متعجب و شوکه نموده است. ترامپ به دفعات در دیدار رهبران دیگر به آنها گفته است با توجه به آن که مرکل از قدرت خود برای مشخص مسائل اتحادیه اروپا استفاده نمی نماید فرد ضعیفی است. همزمان با کوشش های مرکل برای تشکیل ائتلافی سیاسی دونالد ترامپ در پیامی در توئیتر نوشت مردم آلمان به رهبران شان پشت نموده اند.

جکسون جانیس رئیس موسسه آمریکایی مطالعات آلمان گفت ترامپ نمی داند که آنگلا مرکل از چه احترامی در سطح جهانی برخوردار است همان چیزی که ترامپ از آن محروم است. نویسنده گزارش روزنامه واشنگتن پست نوشته است تعامل خوب با ترامپ همیشه برای سران اروپا یک چالش بوده است در حالی که امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه گهگاهی کوشش نموده است که خود را به ترامپ نزدیک بکند اما آنگلا مرکل بیشتر رویکردی تجارت مآبانه در قبال ترامپ اتخاذ نموده است. مرکل نه هرگز از ترامپِ عاشق تمجید، ستایش نموده و نه به شکل مستقیم از وی انتقاد نموده است.

کارن دونفرید رئیس انجمن مارشال آلمان در آمریکا گفت: در بسیاری جهات مرکل به شدت مخالف ترامپ است. اگر به شخصیت های این دو رهبر نگاه کنید متوجه می شوید که مرکل کاملا در مقابل ترامپ قرار گرفته است.

523

منبع: خبرآنلاین

به "تحلیل رسانه آمریکایی درباره کناره گیری مرکل از قدرت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحلیل رسانه آمریکایی درباره کناره گیری مرکل از قدرت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید