حال حیات وحش بعد از کرونا بهتر شد

به گزارش وبلاگ عینکی باهوش، یک کارشناس اکوتوریسم اظهارکرد: همه گیری بیماری کرونا موجب شده است تا یک آرامش نسبی در طبیعت حکم فرما گردد.

حال حیات وحش بعد از کرونا بهتر شد

به گزارش وبلاگ عینکی باهوش به نقل از ایسنا، حسن عمویی گفت: حداقل درسی که می توانیم از کرونا بگیریم این است که مرزهای سیاسی مهم نیستند، زیرا اکوسیستم عظیم کره زمین یکپارچه است و تغییرات اقلیمی مرز نمی شناسند.

وی اضافه کرد: در این شرایط بعضی از حیوانات وحشی در سراسر جهان و حتی ایران احساس امنیت نموده و وارد محدوده های شهری و روستایی شده اند. به نظر می رسد این احساس امنیت، یکی از اثرات مثبت کوتاه مدت کرونا بر محیط زیست است.

این کارشناس اکوتوریسم ادامه داد: چند سال پیش با شیوع بیماری آنفلوآنزای پرندگان ممنوعیت شکار اعلام شده بود. شکارچیان هم از ترس ابتلا به این بیماری اسلحه های خود را کنار گذاشته بودند و شکار نمی کردند.

وی اضافه کرد: به همین دلیل آن سال در تالاب عینک شهر رشت مرکز استان گیلان شاهد حضور انواع پرندگان مهاجر بودیم، زیرا این حیوانات احساس امنیت نموده بودند، اما سال بعد دوباره شکار آغاز شد و دیگر آن پرندگان مهاجر را حتی در بخش های عظیمی از تالاب انزلی هم نمی بینیم.

عمویی کاهش فراوری کربن را دومین اثر مثبت کوتاه مدت شیوع کرونا دانست و بیان نمود: تعطیلی موقتی کارخانه ها و کاهش عبور و مرور خودروها به پاکیزه تر شدن هوا یاری نموده، اما با تمام شدن این اپیدمی، دوباره شاهد افزایش کربن در جو خواهیم بود؛ مگر اینکه رویکرد کشورها در بلندمدت تغییر پیدا کند.

این کارشناس ارشد زیست شناسی گفت: غفلت نهادهای نظارتی در ایام کرونایی را موجب بالا رفتن آمار شکار شده و شکار بی رویه جانوران وحشی در سال های اخیر، فشاری مضاعف بر اکوسیستم شنماینده ما وارد نموده است.

عمویی همچنین از افزایش مصرف مواد شوینده و ضد عفونی نماینده و ورود مقادیر زیادی از این مواد به جهت رودخانه ها و در نهایت تالاب انزلی یاد کرد و گفت: اثرات بلندمدت شیوع کرونا بر محیط زیست را هنوز نمی دانیم.

این کارشناس ارشد زیست شناسی بیان نمود: اگرچه همه آحاد جامعه در محیط زیست اثرگذار هستند، اما سیاست گذاری های نادرست دولت ها بیشترین ضربه را به محیط زیست می زند. به طور مثال خشک کردن تالاب ها، جنگل زدایی و ویلاسازی های بی ضابطه، افراط در سدسازی و استخراج بی رویه آب های زیرزمینی برای گسترش کشاورزی، مالچ پاشی و... موجب کاهش محسوس توان اکولوژیکی کشور شده است.

این کارشناس اکوتوریسم ادامه داد: در طول دهه های اخیر با تخریب اکوسیستم های ارزشمندی روبرو هستیم و این تخریب ها با سرعت ادامه دارد، لذا حفاظت از محیط زیست باید با تغییر سیاست های دولت ها اتفاق بیفتد؛ نه شیوع کرونا!

این کارشناس ارشد زیست شناسی عنوان نمود: توقف چرخ فراوری و صنعت به واسطه شیوع کرونا، ممکن است دولت ها را بر آن دارد تا به سرعت این عقب ماندگی را رفع نمایند و بیش از پیش دست به تخریب محیط زیست بزنند، به همین دلیل شاید در پساکرونا اوضاع محیط زیست بدتر گردد!

منبع: همشهری آنلاین

به "حال حیات وحش بعد از کرونا بهتر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حال حیات وحش بعد از کرونا بهتر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید