خانه خود را با آفتاب خنک کنید

به گزارش وبلاگ عینکی باهوش، یک دستگاه هیبریدی ذخیره انرژی خورشیدی که توسط محققان دانشگاه استنفورد توسعه یافته است، قادر است به طور همزمان ساختمان را خنک کند.

خانه خود را با آفتاب خنک کنید

به گزارش،یک سیستم خنک نماینده توسط یک تیم از دانشگاه استنفورد به رهبری پروفسور شانهوی فن ساخته شده است که گرمای ساختمان را به وسیله یک فرآیند به نام خنکنماینده تابشی، بدون احتیاج به هر منبع برق خارجی دفع می نماید.

در حال حاضر محققان این فناوری را با یک پنل خورشیدی جفت نموده اند و یک سیستم طراحی نموده اند که هم می تواند از نور خورشید، برق فراوری کند و هم می تواند به طور همزمان یک ساختمان را خنک کند.

سیستم های تهویه مطبوع، انرژی زیادی مصرف می نمایند و با افزایش روند گرمایش جهانی، به یک معضل بزرگ تبدیل شده است.

هنگامی که اولین بار این سیستم خنکنماینده تابشی در سال 2013 معرفی گردید، قرار بود که پنل های خورشیدی از روی پشت بام بتوانند برای کار سیستم های جریان مستقیم، برق فراوری نمایند. اما در حال حاضر تیم سازنده دستگاه را دو منظوره نموده است. به این معنی که این سیستم همراه با فراوری برق، ساختمان را نیز خنک می نماید.

فن می گوید: ما اولین دستگاهی را ساخته ایم که به صورت همزمان هم می تواند انرژی فراوری و هم ذخیره کند.

این دستگاه هیبریدی از پنل های خورشیدی دو لایه تشکیل شده است که لایه بالایی آن که در معرض آفتاب قرار می گیرد، متشکل از مواد نیمه هادی است، در حالیکه لایه زیرین از موادی ساخته شده است که گرمای حرارتی ساختمان را به یک طول موج خاصی از نور مادون قرمز تبدیل می نماید که قادر به عبور مستقیم به وسیله جو است و اجازه می دهد تا به فضا پرتاب گردد.

برای تست پتانسیل این طرح، تیم سازنده یک دستگاه نمونه اولیه ساخت و آن را روی سقف یک ساختمان در دانشگاه استنفورد نصب کرد. از آنجایی که نمونه اولیه فاقد یک لایه فویل فلزی بود که به طور معمول در سلول های خورشیدی یافت می گردد، مانع از فرار نور مادون قرمز نمی شد. اما به همین دلیل، امکان آزمایش اینکه آیا دستگاه برق فراوری می نماید یا نه، نبود.

با این وجود، لایه بالایی که نور خورشید را جذب می کرد، به دمای 24 درجه سانتی گراد بیشتر از دمای محیط رسید، در حالی که لایه خنکنماینده تابشی به دمای 29 درجه سانتی گراد پایین تر از دمای محیط رسید.

ژن چن، استاد دانشگاه جنوب شرقی چین که مسئول این آزمایش بود، گفت: این نشان می دهد که گرما از لایه پایینی به لایه بالایی منتقل شده و به وسیله لایه بالایی به جو و فضا می تابد.

منبع: ایسنا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "خانه خود را با آفتاب خنک کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه خود را با آفتاب خنک کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید