خبرنگاران برنامه ریزی پویا راهکاری برای عبور از بحران مالی کرونا است

به گزارش وبلاگ عینکی باهوش، بیرجند - خبرنگاران - دکترای علوم اقتصاد و مدرس دانشگاه گفت: اگر برنامه ریزی های ما پویا باشد و سیاست گذاری های منطقه ای را جدی بگیریم به طور حتم در حوزه مالی از بحران کرونا عبور می کنیم.

خبرنگاران برنامه ریزی پویا راهکاری برای عبور از بحران مالی کرونا است

محمد بهروزی روز آدینه در گفت و گو با خبرنگار وبلاگ عینکی باهوش اضافه کرد: پیامدهای شیوع ویروس کرونا مانند سایر استان های کشور، اقتصاد استان خراسان جنوبی را نیز تحت تاثیر قرار داده است؛ هرچند با توجه به پایین تر بودن شدت شیوع بیماری، اثرات آن در اقتصاد استان نسبت به بسیاری از دیگر استان ها خفیف تر بوده است.

وی ادامه داد: فعالیت کسب و کارهایی که به طور مستقیم از بحران کرونا متاثر شده اند از جمله حمل و نقل و گردشگری به شدت کاهش یافته که بعضا منجر به بیکاری شاغلان در این حوزه شده و رفاه بسیاری از خانوارهای استان را تحت تاثیر قرار داده است و از سویی هزینه های تحمیل شده در اثر اپیدمی کرونا و همچنین کاهش فراوری ناشی از آن، می تواند اقتصاد استان را با تورم بالاتر و رشد اقتصادی پایین تر روبرو سازد.

وی یادآور شد: در حوزه اشتغال استان هر دو سمت عرضه و تقاضای بازار کار تحت تاثیر شیوع کرونا قرار گرفته است، تعطیلی و کاهش سطح فعالیت های اقتصادی منجر به تعدیل نیرو در بسیاری از کسب و کارها و کاهش تقاضای نیروی کار شده و از طرف دیگر عرضه کار نیز کاهش یافته است، زیرا بعضی افراد به طور مستقیم با بیماری درگیر شده اند و بعضی دیگر غیرمستقیم با اقدامات خودمراقبتی و کاهش تعاملات، ساعات کاری خود را کاهش داده اند که این امر بالتبع کاهش درآمد خانوار و کاهش تقاضا را به همراه دارد.

معاون اقتصادی سازمان اقتصاد و دارایی خراسان جنوبی گفت: از طرف دیگر اطمینان نداشتن نسبت به آینده، خانوارها را به پس انداز بیشتر و به تعویق انداختن خرید اقلام غیرضروری وادار نموده که این امر نیز به کاهش بیشتر تقاضای کل دامن زده است و نیز نگرانی مردم از ورود به اماکن عمومی نظیر فروشگاه ها، مراکز خدماتی و سایر موارد بسیاری از مشاغل و کسب و کارها را با کاهش تقاضا و فروش کالاها و خدمات خود روبرو نموده است.

بهروزی ادامه داد: بیشترین آسیب را بخش خدمات و زیربخش های آن در مقایسه با سایر بخش ها متحمل شده است، شیوع ویروس کرونا بر درآمد زیربخش های حمل و نقل بویژه مسافر و نیز گردشگری (هتل ها، رستوران ها، دفاتر خدمات مسافرتی و دنیاگردی) تأثیر قابل ملاحظه ای داشته است؛ هرچند بعضی مشاغل دیگر مانند فراوری و عرضه مواد ضدعفونی و بهداشتی، فروشگاه های اینترنتی و سایر مواد در این بازه زمانی رشد بالایی داشته اند.

وی اضافه کرد: شیوع ویروس کرونا و تأثیر آن برحوزه تجارت و فعالان اقتصادی حوزه بازرگانی و از طرفی افت صادرات و به تبع آن بعضی محدودیت ها از طرف دولت افغانستان و سایر کشورها مبنی بر نخریدن کالا و یا توقیف کالا در فرودگاه ها و بنادر و محدودیت های گمرکی و همچنین نوسانات نرخ دلار در این ایام، ضرر وزیان های هنگفتی بر صادرنمایندگان و واردنمایندگان تحمیل نموده است.

مدرس دانشگاه علمی کاربردی بیرجند گفت: بخش صنعت و معدن استان نیز تحت تاثیر شیوع کرونا قرار گرفته است، رکود ساخت و ساز در شرایط فعلی و بالتبع آن رکود کارخانجات کاشی و سرامیک باعث شده که معادنی که تأمین نماینده مواد اولیه این کارخانجات می باشند نیز با رکود روبرو شوند.

وی گفت: فعالان و بهره برداران بخش کشاورزی استان نیز به خصوص درحوزه زرشک، عناب و پسته خسارات بسیاری را متحمل شده اند، با توجه به اینکه خریداران عمده این محصولات در فصل برداشت نسبت به خرید از کشاورزان به صورت اعتباری اقدام نموده و پس از فرآوری و انبار کردن معمولا طی چند ماه بعد به بازار عرضه نموده و وجوه کشاورزان را مسترد می نمایند.

بهروزی یادآور شد: به علت تداوم شیوع ویروس کرونا سطح تقاضا در بازار های مصرف به شدت پایین آمده و منجر به افت قابل توجه در قیمت محصول و ضرر و زیان فعالان این بخش و عدم پرداخت وجوه کشاورزان و فراورینمایندگان شده است.

وی گفت: علاوه بر این، مسائل جدید و متعدد به وجود آمده در بخش صادرات نیز باعث از دست رفتن بازارهای خارجی شده و صادرنمایندگان و کارخانجات فرآوری این محصولات را با زیان روبرو می سازد.

دکترای علوم اقتصاد با اشاره به تغییرات اقتصادی در سطح ملی پس از همه گیری کرونا گفت: پس از تأیید رسمی ورود ویروس کرونا به ایران و افزایش تعداد مبتلایان، جنبه ­های مختلف زندگی در ایران و ارتباطات با سایر کشورها به مرور بیشتر تحت تأثیر قرار گرفته است.

وی ادامه داد: با توجه به دستورالعمل­ های بهداشتی که برای کاهش سرعت گسترش ویروس مورد تأکید قرار گرفته است، فعالیت­ های اقتصادی از موارد مختلفی مانند کاهش رفت و آمدها، نااطمینانی و احتیاط مصرف­ نمایندگان، تعطیلی کسب­ وکارهای عمومی و اجتماعات و مسدود شدن مسیرهای ارتباطی با سایر کشورها اثر پذیرفته است.

بهروزی گفت: با وجود این، شیوع کرونا تاثیرات مثبتی را نیز در برداشته است؛ از جمله اینکه بسیاری از فرآیندها بصورت الکترونیکی درآمده و بعضی مراجعات غیرضروری حذف شده است و بدین طریق، زمینه دستیابی به اهداف اقتصاد سبز و دوستدار محیط زیست فراهم شده است.

وی یادآور شد: همچنین بسیاری از کسب و کارها نسبت به ارائه خدمات خود در بستر اینترنت اقدام نموده و یا فروشگاه های اینترنتی بسیاری تاسیس شده که می توان گفت شیوع این ویروس موجب تسریع در الکترونیکی شدن اقتصاد شده است.

شیوع کرونا آزمونی بر میزان تاب آوری اقتصاد کشور است

معاون اقتصادی سازمان اقتصاد و دارایی خراسان جنوبی ادامه داد: شیوع کرونا علیرغم تاثیرات منفی که بر اقتصاد دنیای و به خصوص کشورمان داشته، در واقع آزمونی بر میزان تاب آوری اقتصاد کشور نیز بوده است.

وی اضافه کرد: اقتصاد هر کشوری همیشه در معرض خطرات و بحران های بالقوه مختلفی واقع شده است؛ در این بین نکته مهم، نحوه مدیریت این گونه بحران هاست؛ بطوری که بتوان با کمترین آسیب از بحران عبور کرد و اقتصاد را به ثبات قبلی آن باز گرداند به نظر می رسد علیرغم تبلیغات منفی که درخصوص کشورمان در سطح دنیای وجود دارد، توانسته ایم به نحو مطلوبی از پس مدیریت بحران کرونا برآییم.

بهروزی با اشاره به شرایط زیست بهتر در شرایط کرونا گفت: تسهیل شرایط ورود به کسب و کار و لغو مجوزهای غیر لازم، توسعه زیرساخت های تجارت الکترونیک و گسترش کسب و کارهای اینترنتی، تمرکز حمایت ها و تسهیلات دولتی بر تحریک تقاضا در قالب اعطای اعتبارات خرید به مصرف نمایندگان فروشگاه های اینترنتی به جای پرداخت مستقیم این اعتبارات و تسهیلات به واحدهای صنفی، تسهیل و گسترش استفاده از ظرفیت های بازار سرمایه و سایر روش های تامین اقتصادی برای تامین نقدینگی واحدهای اقتصادی و تشویق مردم به سرمایه گذاری در بازار بورس از جمله راهکارها برای زندگی بهتر در شرایط کرونا است.

وی استفاده از روش های سلف یا پیش فروش کالا و خدمات، پرداخت تسهیلات کم بهره با شرایط آسان به عنوان سرمایه در گردش جهت تأمین اقتصادی کسب وکارها، سرمایه گذاری به روش مشارکت عمومی و خصوصی برای ایجاد زیرساخت های توسعه یافته مدیریت زنجیره تامین، برقراری تسهیلات برای واردات مواد اولیه و تجهیزات واحدهای فراوریی بدون انتقال ارز، پرداخت یارانه دستمزد توسط دولت جهت حفظ نیروی کار موجود و برطرف محدودیت ها و ممنوعیت های صادراتی محصولات فراوریی استان را از دیگر این راهکارها ذکر کرد.

وی در پاسخ به سوال آیا ایران پس از کرونا، از نظر اقتصادی، متفاوت از ایران پیش از کرونا خواهد بود گفت: قطعا این طور است نه تنها ایران بلکه همه کشورها دنیا این طوری هستند وقتی یک بحران رخ می دهد و بصورت پاندمی و دنیای درمی آید اولین اثری که می گذارد در حوزهای فرهنگ اقتصادی است زیرا مردم یاد می گیرند چگونه رفتار نمایند و بحران چیست، این اتفاقات که می افتد ایران قبل و بعد از کرونا را متفاوت می نماید.

دکترای علوم اقتصاد اضافه کرد: دنیا بعد از کرونا الگوی کار مشترک دنیای را تحت تاثیر قرار داده و کشورها تا مدتها به نتیجه می رسند که خودشان همه محصولات را باید فراوری نمایند لذا اولین جایی که تا مدتها تحت قرار خواهد گرفت نظام تقسیم کار و همکاری های دنیای است که آسیب خواهد دید، همین الان تعاملات کشورها و مبادلات دنیای به شدت کاهش یافته است، تعاملات ارزی و کالایی کشورها در حال کاهش است و زمانبر است تا حالت قبلی برگردد.

وی ادامه داد: کرونا اولین اثری که بر اقتصاد دنیای خواهد داشت نظام همکاری دنیای را تحت تاثیر قرار خواهد داد، دوم اینکه کرونا بحران بدهی ها در کشورهای دنیا را افزایش خواهد داد و اگر کشورهایی که وام گرفتند نتوانند به موقع بدهی خود را پس بدهند این امر ضریب تسهیلات دهی موسسات اقتصادی دنیا را کاهش خواهد داد و همه اینها باعث می گردد فراوری ناخالص ملی در سراسر دنیا کاهش یابد یعنی آنچه بشر از خدمات و کالا می سازد تا حد بسیار محسوسی کاهش پیدا می نماید و در واقع کیک اقتصاد دنیای کوچک می گردد.

مدرس دانشگاه علمی کاربردی بیرجند گفت: این بحران باعث می گردد در واقع اقتصاد دنیای کوچک تر گردد، مهاجرت از کشورهای توسعه نیافته به کشورهای غربی و دنیا اول در حوزه اقتصادی افزایش یابد، در آینده بحران بدهی و مهاجرت را خواهیم داشت و در واقع نرخ اشتغال دنیای کاهش می یابد، اقتصادهای عظیم مثل چین وقتی کوچک می گردد در نتیجه کشورهای پیرامونی تحت تاثیر قرار می گیرند.

وی با اشاره به تمهیداتی لازم برای زیست بهتر در ایران پس از کرونا اضافه کرد: در این راستا سیاست گذاری ها باید سه سطح باشند در حوزه کوتاه مدت باید تمام متغیرهای اثرگذار این بحران را شناسایی کنیم و بدانیم عمق اثرگذاری چقدر است تا بتوانیم سیاست گذاری بهتری داشته باشیم و باید بدور از هیجان، مدل های سیاست گذاری اثربخش را در کوتاه مدت تدوین کنیم و یکسری اقدامات موقت از جمله اعطای تسهیلات، بخگرددگی در حوزه های اقتصادی و اقتصادیاتی و بیمه ای و اقدامات مقطعی برای حمایت از واحدهای کوچک به طور مثال در حوزه گردشگری، دولت می تواند کارت سفر را احیا کند، حوزهای اشغال خانگی و بازاریابی را مورد توجه بیشتر قرار دهد.

دکترای علوم اقتصاد گفت: اگر بخواهیم بعد از کرونا ایرانی بهتری داشته باشیم باید طراحی های که مبتنی بر اقتصاد هوشمند هستند در ایران ایجاد و همه با هم یاری کنیم.

وی ادامه داد: باید کنش های جمعی ما کنترل گردد مردم باید رفتارهایی از خودشان در قالب سیاستگذاری ها نشان دهند تا به اثربخشی سیاست گذاری ها یاری کنیم.

بهروزی اضافه کرد: ما می توانیم از بحران کرونا خارج شویم به شرط اینکه از رفتارهای هیجانی و متکثر، به شدت بپرهیزیم و آموزش های لازم برای اتفاقات بهتر در روبروه با پدیده های اینچنینی ارائه کنیم.

وی گفت: باید شبکه ملی اطلاعات مان را تکمیل کنیم یکی از مسائل که مشاهد شد این بود که شبکه ملی اطلاعات ما تکمیل نشده بود.

مدرس دانشگاه صنعتی بیرجند یادآور شد: یکی از کارهای بسیار جدی این است به سمت ارتقای ظرفیت های اینترنت برویم و شبکه اطلاعات ملی مان به انتها خوبی برسد، در شبکه ملی اطلاعات با اقتصاد هوشمند، ایران را ایران بهتری برای زیست کنیم.

وی گفت: اتفاقات خوبی در شرایط کرونا افتاده است در حوزه آموزش علیرغم انتقاداتی که بر آموزش الکترونیکی بود اما فصل جدیدی در آموزش باز شد که احتیاج بود مردم با حوزه آموزش دیجیتال آشنا شوند این را باید به فال نیک بگیریم و اگر این را تقویت و حمایت کنیم حتما در آینده اتفاقات خوبی را می توانیم رقم بزنیم.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران برنامه ریزی پویا راهکاری برای عبور از بحران مالی کرونا است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران برنامه ریزی پویا راهکاری برای عبور از بحران مالی کرونا است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید