دانشمندان طولانی ترین رشته میان کهکشانی را کشف کردند

به گزارش وبلاگ عینکی باهوش، دانشمندان با آنالیز خوشه های کهکشانی، طولانی ترین رشته میان کهکشانی دیده شده تا کنون را کشف کردند که تا 50 میلیون سال نوری امتداد دارد.

دانشمندان طولانی ترین رشته میان کهکشانی را کشف کردند

کهکشان ها و خوشه های کهکشانی توسط رشته های بسیار داغ گاز که با نام رشته های میان کهکشانی (Intergalactic Filament) شناخته می شوند، احاطه شده و به هم پیوند خورده اند. این رشته های میان کهکشانی یک شبکه کیهانی را تشکیل می دهد که در سراسر دنیاِ قابل مشاهده، کشیده شده است و درون آن کهکشان ها به صورت یک الگوی مشابه تکرار می شوند. همواره طول بلند این رشته ها جالب توجه بوده است اما مقاله نشریه Astronomy & Astrophysics خبر از کشف تازه طولانی ترین رشته میان کهکشانی می دهد.

طبق پژوهش های قبلی، پس از مهبانگ (Big Bang) در شروع دنیا و حدود 13.8 میلیارد سال پیش، مقدار زیادی از گاز هیدروژن سازنده ماده شناخته شده در دنیا، به ورقه هایی تبدیل شد که آن ها هم به نوبه خود به رشته های طولانی و مارمانند تجزیه شدند. اکنون گروهی از دانشمندان به سرپرستی دانشگاه بن آلمان، طولانی ترین رشته کشف شده تا کنون را مشاهده نموده اند.

• رمز و راز جرم گم شده عالم؛ ماده تاریک چیست؟

این رشته گاز به شکل شگفت آوری در طول 50 میلیون سال نوری کشیده شده و ساختار آن با پیش بینی های صورت گرفته توسط شبیه سازی های رایانه ای محققان هماهنگی دارد. توماس ریپریچ (Thomas Reiprich) نویسنده ارشد این مطالعه و استاد مؤسسه نجوم ارگلندر دانشگاه بن گفت: طبق محاسبات، بیش از نیمی از ماده باریونیک دنیا ما که ستاره ها و سیارات و حتی خود انسان از آن تشکیل شده اند، در این رشته ها وجود دارد.

از آنجا که این رشته ها در فاصله ای طولانی کشیده شده اند، ذرات سازنده آن ها بسیار پراکنده هستند و در نتیجه تشخیص آن ها بسیار سخت است. اما ریپریش و همکارانش با استفاده از تلسکوپ فضایی ای روزیتا (eROSITA) که یک تلسکوپ پرتو ایکس زیر نظر مؤسسه فیزیک فرازمینی ماکس پلانک است، برای نخشتین بار توانستند گاز را کاملا نمایان نمایند.

ریپریچ درباره این مشاهدات گفت: eROSITA دارای آشکارسازهای بسیار حساسی برای تابش پرتو ایکس است که از گازهای رشته ها میان کهکشانی خارج می گردد. این تلسکوپ همچنین دارای یک میدان دید عظیم است و می تواند بخش نسبتا عظیمی از آسمان را در یک بار اندازه گیری با وضوح بسیار بالا ثبت کند. این ویژگی های تلسکوپ فضایی به پژوهشگران امکان می دهد تا از اجرام عظیمی مانند رشته ها، تصاویر دقیقی تهیه نمایند و این کار را نسبتا سریع هم انجام دهند.

این تیم پژوهشی در مطالعه خود Abell 3391/95 را آنالیز کرد که یک سیستم با سه خوشه کهکشانی در فاصله 700 میلیون سال نوری از زمین است. تصاویر گرفته شده توسط eROSITA خوشه ها و کهکشان های منفرد را به صورت لکه هایی نشان می دهد، اما شاید حتی شگفت انگیزتر تصویری باشد که از ساقه های متصل نماینده کهکشان ها و خوشه ها دیده می گردد که به طول 50 میلیون سال نوری کشیده شده است.

با وجود اینکه این رشته دیده شده، طولانی ترین رشته مشاهده تا به امروز است اما محققان عقیده دارند که حتی می تواند طولانی تر از بخشی باشد که در تصاویر مشاهده می گردد.

ریپریچ گفت: ما مشاهدات خود را با نتایج شبیه سازی رایانه ای که تکامل دنیا را بازسازی می نماید، مقایسه کردیم و نشان داد که تصاویر eROSITA کاملا شبیه به طرح های گرافیکی رایانه ای است. این نشان می دهد که مدل استاندارد پذیرفته شده برای تکامل دنیا، صحیح است.

• بهترین نقشه راه شیری و یکی از عظیمترین فهرست های ستاره ای تاریخ علم تهیه شد

عکس کاور: تصویری در نور مرئی از سامانه Abell 3391/95 که دانشمندان طولانی ترین رشته کهکشانی تا کنون را در آن شناسایی کردند.

Credit: Reiprich et al., Astronomy & Astrophysics