ربات های فرابنفش و شکار ویروس کرونا

به گزارش وبلاگ عینکی باهوش، هشت لامپ، اشعه متمرکز پرتو فرابنفش را می تابانند. این پرتو به دی ان ای و آر ان ای باکتری ها، ویروس ها و بقیه عوامل بیماری زا صدمه می زند، از تکثیر آن ها جلوگیری می کند و آن ها را از بین می برد.

ربات های فرابنفش و شکار ویروس کرونا

ربات فرابنفش یک اتاق را در بیست دقیقه ضدعفونی می کند

صدای ربات: لطفا اتاق را برای ضد عفونی ترک کرده، در را هم ببندید. سیمون الیس، معاون (مدیر ارشد) شرکت یو وی دی رباتز هنگامی که عملکرد ربات را به من نشان می دهد می گوید:این ربات چینی هم حرف می زند.

از پشت شیشه شاهد فعالیت یک ربات اتوماتیک هستیم که در یک اتاق بیمارستان شبیه سازی شده، به دنبال میکروب می شود تا با پرتو فرابنفش آن ها را از بین ببرد.

پر جول نیلسون، مدیر عامل این شرکت می گوید: شرکت مان با سرعت زیادی رشد می کرد، ولی ویروس کرونا سفارش برای این ربات را بشدت بالا برده. کامیون ها ربات به چین، بخصوص به ووهان فرستاده شده و فروش در سایر کشور های آسیا و اروپا بالا رفته. ایتالیا درخواست خرید زیادی داده. آن ها در شرایط وخیمی هستند و البته ما هم می خواهیم بهشان کمک کنیم.

پرتوی قوی فرابنفش روش ثابت شده از بردن میکروب هاست

تولید این نوع ربات بسیار زیاد شده و در شهر اودنس در دانمارک که مرکز رو به رشد رباتیک است، این ربات در کمتر از یک روز ساخته می شود.

هشت لامپ، اشعه متمرکز پرتو فرابنفش را می تابانند. این پرتو به دی ان ای و آر ان ای باکتری ها، ویروس ها و بقیه عوامل بیماری زا صدمه می زند، از تکثیر آن ها جلوگیری می کند و آن ها را از بین می برد.

چون این اشعه برای انسان هم مضر است ما خارج اتاق ایستادیم. فعالیت ربات ها 10 تا 20 دقیقه طول می کشد و در خاتمه بویی مثل سوختن مو به مشام می رسد.

هانس یورن کلموس، پروفسور میکروب شناسی بالینی در دانشگاه دانمارک جنوبی که به ساخت این ربات کمک کرده می گوید: میکروب های مضر زیادی وجود دارند که باعث عفونت می شوند. با تاباندن اشعه ماورا بنفش به اندازه و مدت کافی می توان این میکروب ها را از بین برد. از این نوع ضدعفونی در همه گیری ها هم می توان استفاده کرد، مثل همین همه گیری ویروس کرونا که الان شاهدش هستیم.

شرکت یو وی دی تولید ربات ضد عفونی را سه برابر کرده

این ربات در سال 2019 ساخته شد و محصول شش سال مشارکت شرکت بلو اوشن رباتیک و بیمارستان دانشگاهی اودنس بود. پروفسور کلموس ناظر کنترل عفونت پروژه بود.

هزینه ساخت این ربات که برای کاهش عفونت های بیمارستانی طراحی شده 67 هزار دلار است، هنوز ثابت نشده که این ربات می تواند ویروس کرونا را از بین ببرد، ولی آقای نلسون از کارآیی آن مطمئن است: ویروس کرونا هم مثل بقیه ویروس ها از جمله سارس و مرس است که اشعه ماورا بنفش آن ها را از بین می برد.

یویی بوت بسرعت ربات ضد عفونی را ساخت

دکتر لنا سیریک، استادیار زیست شناسی مولکولی در دانشگاه کالج لندن موافق است و می گوید این ربات ها راه چاره قطعی نیستند، ولی می توانند یک لایه دفاعی مضاعف باشند: به نظر می آید تعداد افراد مبتلا به کرونا در بیمارستان ها بیشتر شود و به نظرم باید به روش های ضد عفونی توجه بیشتری کنیم.

برای کارآیی بالا، پرتو فرابنفش باید مستقیما به سطوح تابانده شود و کثیفی یا سایه اجسام نباید در راه جهت پرتو ها قرار بگیرند. به همین دلیل اول باید سطوح با دست تمیز شوند.

از پرتو فرابنفش سال هاست که برای تصفیه آب و هوا در لابراتوار ها استفاده می شود، ولی تلفیق آن با ربات یک روش جدید است. شرکت آمریکایی زنکس دستگاهی دستی به نام لایت استرایک دارد که می تواند پرتو فرابنفش را با شدت زیاد از لامپی بتاباند.

این کمپانی شاهد بالا رفتن سفارش از ایتالیا، ژاپن، تایلند و کره جنوبی بوده است. این شرکت می گوید تحقیقات زیادی نشان داده این دستگاه برای از بین بردن عفونت های بیمارستانی و باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک موثر بوده است.

در سال 2014 بیمارستانی در تگزاس از این دستگاه برای ضد عفونی اتاق بیمار مبتلا به ابولا استفاده کرد.

یویی بوت در بیمارستانی در ووهان چین

تولید کننده آن می گوید بیش از 500 مرکز درمانی که بیشتر آن ها در آمریکا هستند از این دستگاه استفاده می کنند و در کالیفرنیا و نبراسکا از آن برای ضدعفونی اتاق بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان ها استفاده می شود.

برای مقابله با کرونا در ووهان، منطقه ای در چین که این بیماری اول در آنجا شایع شد، از تکنولوژی مشابهی استفاده می شود. بر اساس گزارش شرکت تحقیقاتی آی دی سی چین بزرگترین خریدار پهپاد و سیستم های رباتیک است.

لئون ژیاو، مدیر ارشد تحقیقات این شرکت می گوید ربات برای کار های مختلفی استفاده می شود، عمدتا ضد عفونی، حمل و نقل دارو و لوازم پزشکی، امحا ضایعات و اندازه گیری دمای بدن: استفاده بیشتر از ربات در بیمارستان ها و سایر مکان های عمومی یک پیشرفت است با این حال پیدا کردن جا برای این ربات ها و قبولاندن آن ها به کارکنان مشکل است.

ربات فرابنفش زنکس

ویروس کرونا باعث شده شرکت های خانگی چینی بیش از پیش خلاق شوند. در شنژن شرکت یویی بوت در حال ساخت ربات خودمختار بود، اما بسرعت تکنولوژی خود را برای ساخت دستگاه ضد عفونی تغییر داد.

کیمن گوان از شرکت یویی بوت می گوید: ما هم سعی می کنیم مثل سایر افراد در چین به این مشکل کمکی کنیم. این شرکت نوپا نرم افزار و اساس رباتیک خود را تغییر داد و به آن لامپ فرابنفش و دوربین حرارتی اضافه کرد.

آقای گوان می گوید: برای ما کار سختی نیست و مثل بازی لگو است. در حال حاضر از این ربات در کارخانه ها، دفاتر و یک بیمارستان در ووهان استفاده می شود. این ربات در یک فرودگاه هم در سالن تحویل چمدان مشغول به کار است و روز ها دمای بدن افراد را چک می کند و شب ها ویروس ها را از بین می برد. با این حال کارایی این ربات هنوز ارزیابی نشده است.

ولی در حال حاضر تعطیلی کارخانه ها و محدودیت های دیگر برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا مانعی برای دریافت قطعات شده است. آقای گوان می گوید: اگر یکی از قطعات نداشته باشیم، ما نمی توانیم چیزی بسازیم، ولی اوضاع در دو هفته اخیر بهتر شده است.

پرفسور کلموس می گوید: همه گیری اتفاق بدی است، ولی صنایع را مجبور به پیدا کردن راه چاره های جدید می کند.

منبع: فرادید

به "ربات های فرابنفش و شکار ویروس کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ربات های فرابنفش و شکار ویروس کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید