مجلس انگلیس به طرح تسلط بر روند برگزیت رای مثبت داد

به گزارش وبلاگ عینکی باهوش، لندن - خبرنگاران - در حالی که مجلس انگلیس در آستانه خروج از اتحادیه اروپا روزهای پرحرارتی را پشت سر می گذارد، قانون گذاران این کشور شامگاه دوشنبه به لایحه ای رای دادند که بر خلاف تمایل دولت محافظه کار ترزا می، کنترل روند برگزیت را به دست بگیرند.

مجلس انگلیس به طرح تسلط بر روند برگزیت رای مثبت داد

به گزارش وبلاگ عینکی باهوش، در این رای گیری 329 تن از کنندگان در مقابل 302 تن دیگر به این لایحه رای مثبت داده و به این ترتیب جدول زمان بندی مجلس در روز چهارشنبه از دست دولت خارج شده و قانون گذاران درباره چندین طرح مختلف در مجلس برای خروج از بن بست برگزیت رای گیری خواهند کرد.

گزارش ها حاکی است که 30 تن از کنندگان حزب دولت ازجمله سه معاون وزیر به این طرح رای مثبت داده و متعاقباً از مقام دولتی استعفا کرده اند. الیستر برت معاون وزیر خارجه در امور خاورمیانه یکی از سه مقامی است که امشب استعفانامه خود را تقدیم نخست وزیر کرد.

جرمی کوربین رهبر حزب اصلی مخالف دولت انگلیس در واکنش به نتیجه این رای گیری گفت: دولت بایستی رای گیری امشب را جدی بگیرد. جایی که دولت شکست خورده است، کنندگان حتماً پیروز خواهند شد.

کایر استارمر وزیر کابینه در سایه حزب کارگر هم عنوان نمود: بازهم یک شکست تحقیرآمیز دیگر برای نخست وزیری ثبت شد که عنان حزب، کابینه و برگزیت را ازدست داده است. مجلس جنگید و اینک فرصت دارد تا درباره آینده برگزیت تصمیم گیری کند.

هم زمان گای ورهفستاد کننده مجلس اروپا در امور برگزیت نیز از نتیجه رای گیری امشب ابراز خرسندی و امیدواری کرده است که کنندگان مجلس بتوانند از این فرصت برای توسعه همکاری با اتحادیه اروپا استفاده کنند.

شکست امشب ضربه مهلک دیگری بر پیکر ناتوان دولت ترزا می است که در ماه های اخیر مشروعیت و اقتدار خود را بر سر برگزیت ازدست داده است. اسکای نیوز گزارش داد: اصل برگزیت درباره کنترل امور توسط دولت است که با توجه به نتیجه رای گیری امشب، دولت شکست خورد.

این شبکه خبری اضافه کرد کنترل امور اجرایی کشور توسط مجلس به ویژه درباره یکی از اصلی ترین سیاست های ملی اقدامی نامتعارف است. درواقع دولت اینک تماشاچی است که کنندگان درباره آینده برگزیت چگونه رای گیری می کنند.

مجلس انگلیس تاکنون دو بار با طرح موردنظر دولت درباره نحوه خروج از اتحادیه اروپا مخالفت کرده و نخست وزیر بیم آن را دارد که رأی گیری سوم هم شکست دیگری را در کارنامه او ثبت کند. وی روز دوشنبه در مجلس شرح داد که طرح دولت تنها در شرایطی دوباره به رأی گذاشته می شود که از پیروزی آن اطمینان حاصل شده باشد.

این در حالی است که اتحادیه اروپا پنجشنبه گذشته با یک تنفس کوتاه مدت برای خروج انگلیس موافقت کرده و به دولت فرصت داده تا این هفته طرح برگزیت را برای بار سوم در مجلس به رأی بگذارد.

اگر قانون گذاران انگلیس توافق حاصل شده را تائید نکنند بروکسل فقط دو هفته (12 آوریل) به لندن فرصت اضافه خواهد داد که طرح متفاوتی پیشنهاد کند یا بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج شود.

در همین حال کمیسیون اروپا روز دوشنبه گفت که آخرین مقدمه چینی ها برای سناریوی برگزیت بی توافق به خاتمه رسیده است.

در این بیانیه آمده است که در صورت خروج بی توافق انگلیس از اتحادیه اروپا، روابط دو طرف تابع قوانین بین المللی خواهد بود و اتحادیه اروپا ناگزیر است که بلافاصله قوانین و تعرفه های خود را در مرزهایش با انگلیس به اجرا بگذارد.

این بیانیه هشدار داده است که به رغم مقدمه چینی های اجرا شده اما بازگشت به این قوانین می تواند منجر به تأخیرهای طولانی در مرزهای دو طرف شود؛ کمک هزینه های مالی به شرکت های انگلیسی برای مشارکت در نظام خریدوفروش اتحادیه اروپا قطع می شود و اتباع انگلیسی دیگر شهروند اروپا نخواهد بود.

اتحادیه اروپا در این بیانیه تصریح کرده است که مقدمه چینی های اجرا شده چیزی از تأثیر فاجعه بار برگزیت بی توافق کم نخواهد کرد و هرگز جایگزین منافع عضویت در اتحادیه اروپا و یا مفادی که در توافق اجرا شده با دولت لندن به دست آمده نمی شود.

هرچند نتیجه رای گیری امشب برای نخست وزیر انگلیس الزام آور نخواهد بود، اما به نظر می رسد که او هنوز حمایت کافی برای رای گیری مجدد درباره طرح برگزیت را در اختیار ندارد.

شبک**اروپام ** هـ ن **1708

منبع: ایرنا

به "مجلس انگلیس به طرح تسلط بر روند برگزیت رای مثبت داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجلس انگلیس به طرح تسلط بر روند برگزیت رای مثبت داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید