انتها ماموریت دیپلماتیک دومین سفیر بریتانیا در قرقیزستان: سفیر بعدی لندن در بیشکک کیست؟

به گزارش وبلاگ عینکی باهوش، پس از جودیث فرانورث و با انتها ماموریت دیپلماتیک رابین اورد اسمیت، چارلز گرت، سفیر سابق بریتانیا در جمهوری مقدونیه به عنوان سفیر جدید این کشور در بیشکک منصوب شده است.

انتها ماموریت دیپلماتیک دومین سفیر بریتانیا در قرقیزستان: سفیر بعدی لندن در بیشکک کیست؟

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ عینکی باهوش، انگلستان از جمله کشورهایی بود که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی روابط خود را با جمهوری های تازه استقلال یافته بسط و گسترش داد. روند شناسایی استقلال این کشورها و همچنین شروع روابط دیپلماتیک در همین حین صورت گرفت. به همین دلیل بریتانیا در تاریخ 20 ژانویه سال 1992 استقلال قرقیزستان را به رسمیت شناخت و در ادامه نیز 6 ماه بعد روابط دیپلماتیک خود با این کشور را شروع نمود. روینمودهای غرب گرایانه عسکر آقایف در نخستین سال های پس از استقلال و سفرهای وی به ایالات متحده و اروپا فاکتور مهمی در این زمینه به شمار می رفت.

با این حال اگرچه قرقیزستان در سپتامبر سال 1997 سفارت خود در لندن را بازگشایی نموده و نخستین سفیرش را راهی این کشور نمود، تاسیس سفارت بریتانیا در بیشکک تا سال 2011 به طول انجامید. در این مدت سفارت انگلستان در قزاقستان امور قرقیزستان را نیز بر عهده داشت.

با این حال پس از حوادث 11 سپتامبر و نقش کلیدی لجستیک و استراتژیک قرقیزستان در حمایت از حمله ائتلاف ناتو و ایالات متحده به افغانستان و متعاقب آن انقلاب رنگی روی داده در این کشور در سال 2005 مقامات لندن را بر آن داشت تا در آخرین جمهوری آسیای مرکزی نیز سفارت خود را دائر نمایند. اهمیت استراتژیک و ژئوپلیتیک قرقیزستان در آسیای مرکزی در کنار مزیت های اقتصادی این جمهوری کوچک 5 میلیون نفری اصلی ترین انگیزه لندن برای بازگشایی سفارت خود در اوج بحران اقتصادی و اقتصادی سال 2011 بود. پایگاه تلگراف پس از انتشار خبر بازگشایی سفارت بریتانیا در بیشکک می نویسد: قرقیزستان تنها به دلیل میزبانی پایگاه هوایی ماناس (که در اختیار ناتو و ایالات متحده قرار داده بود) اهمیت استراتژیک ندارد، بلکه به دلیل مرزهایی که با تاجیکستان، ازبکستان و قزاقستان نیز دارد، مهم است. ثبات این کشور اهمیت کلیدی در ثبات آسیای مرکزی دارد.

با این حال به دلیل بی ثباتی های قرقیزستان پس از تحولات سال 2005، دوران پرتنش ریاست جمهوری باقی اف، درگیری های خونین سال 2010، این امر تا سال 2011 و بازگشت ثبات به قرقیزستان پس از ریاست جمهوری موقت خانم اتونبایوا و ریاست جمهوری آلماس بیک آتامبایف، به تعویق افتاد.

به همین دلیل در عین آن که گفته می شد بودجه ای برای راه اندازی هیچ سفارت جدیدی در ردیف هزینه های بریتانیا پیش بینی نشده است، سفارت جدید در بیشکک راه اندازی گشت. در ماه مه سال 2011 ویلیام هاگ، وزیر وقت امور خارجه بریتانیا گفته بود این کشور در نظر دارد شماری از کنسول گری های خود در اروپا را به منظور صرفه جویی 100 میلیون یورویی در هزینه ها ببندد. در عین حال وی افزوده بود که بازگشایی سفارتخانه های جدید در مناطق با اهمیت فزاینده، از جمله برنامه های بریتانیا است. به نظر می رسد بودجه بازگشایی سفارت بریتانیا در بیشکک نیز از همین منابع تامین شده باشد.

جودیث فرانورث، معاون سابق سفیر بریتانیا در کیف، اوکراین (2008 الی 2012) و ریگا، لتونی (2005 الی 2008) بود که کار خود را از سال 2012 در قرقیزستان شروع نمود. با توجه به سوابق و تجربیات فرانورث، تحکیم روابط و شناسایی ظرفیت های سیاسی قرقیزستان اصلی ترین ماموریت نخستین سفیر لندن در بیشکک بود. پس از وی رابین اورد اسمیت، که پیش از این سفیر بریتانیا در تاجیکستان بود، به عنوان سفیر جدید این کشور در بیشکک منصوب شد.

با این حال کار اورد اسمیت نیز در قرقیزستان از اوایل سال 2019 به خاتمه رسید. صبح امروز او در دیدار با محمدکالی ابوالقاضی اف، اورد اسمیت خاتمه مامورت دیپلماتیک خود را بیان کرد. نخست وزیر قرقیزستان نیز از کوشش های اورد اسمیت در توسعه روابط اقتصادی و تجاری دو کشور قدردانی نموده و اظهار امیدواری نمود این مناسبات توسعه بیشتری یابد.

اورد اسمیت در دوره سفارت خود تحرکات بسیاری را در قرقیزستان صورت داد و روابط سفارت بریتانیا با نخبگان، روشنفکران و چهره های قرقیز، به ویژه تجار و بازرگانان را عمق بخشید. به همین دلیل، واردات بریتانیا از قرقیزستان (بر اساس اطلس اقتصادی دانشگاه ام آی تی) در سال 2015 معادل 1.89 میلیون دلار بود، که شامل پمپ، شیر، موتورهای الکتریکی و شماری از اقلام دیگر می شد. با این وجود در سال 2017 این رقم با رشدی 170 برابری به 319 میلیون دلار رسید که 315 دلار آن را طلا تشکیل می داد. از همین جهت واردات طلا از قرقیزستان به اهمیتی کلیدی در مناسبات اقتصادی بریتانیا بدل گشت. این درحالی است که واردات قرقیزستان از بریتانیا از سال 2015 تا سال 2017 با تغییری جزئی از 15 میلیون دلار به 15.8 میلیون دلار رسیده است.

چارلز گرت، به عنوان سفیر جدید بریتانیا در قرقیزستان مطرح شده است. در مورخ 23 ژانویه سال 2019 حکم سفارت وی برای بیشکک به تصویب رسیده است و گفته می گردد از ماه ژوئن قرار است کار خود را شروع کند. گرت پیش از این از سال 2014 تا 2018 سفیر بریتانیا در اکوپیه، جمهوری مقدونیه بوده است. او در سال 2010 تا 2012 نیز رئیس دپارتمان روابط خارجی بوده است. دیگر سوابق گرت در دفتر امور خارجی و مشترک المنافع بریتانیا، حاکی از ماهیت تجاری و اقتصادی فعالیت های او دارد. در سوابق وی در بازه 2009 الی 2010 رئیس تیم استراتژیک اقتصادی و در طول سال های 2005 الی 2009 معاون دفتر فرهنگی و اقتصادی بریتانیا در چین تایپه بوده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "انتها ماموریت دیپلماتیک دومین سفیر بریتانیا در قرقیزستان: سفیر بعدی لندن در بیشکک کیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتها ماموریت دیپلماتیک دومین سفیر بریتانیا در قرقیزستان: سفیر بعدی لندن در بیشکک کیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید