پرتاب دومین سری از ماهواره های استارلینک اسپیس ایکس

به گزارش وبلاگ عینکی باهوش، شرکت اسپیس ایکس روز گذشته دومین مجموعه از ماهواره های استارلینک را به فضا فرستاد و 60 ماهواره دیگر را با موشک فالکون 9 روانه مدار زمین کرد.

پرتاب دومین سری از ماهواره های استارلینک اسپیس ایکس

پس از پرتاب موفقیت آمیز ماهواره ها مرحله اول موشک فالکون 9 بدون مسئله ای به صورت عمودی روی سکوی شناور در دریا فرود آمد. مرحله اول موشک های فالکون 9 برای ده بار استفاده طراحی شده اند و این چهارمین فرود موفقیت آمیز این موشک خاص بود.

محموله این موشک 60 ماهواره استارلینک بود. دومین مجموعه از ماهواره های شرکت اسپیس ایکس که با هدف پوشش سراسری اینترنت به فضا پرتاب شدند.

ایده اسپیس ایکس راه اندازی سرویس اینترنت ماهواره ای پرسرعتی است که تمام نقاط زمین را تحت پوشش قرار دهد. البته در حال حاضر نیز امکان استفاده از اینترنت ماهواره ای در نقاط دورافتاده زمین وجود دارد، اما با قیمتی بسیار بالا و سرعتی پایین. هدف اسپیس ایکس تغییر این دو مورد است.

علاوه بر این سرویس اینترنت ماهواره ای استارلینک قرار است رقیبی برای دیگر سرویس های اینترنت نیز باشد و تنها به نقاط دورافتاده و بدون پوشش اینترنت محدود نخواهد بود.

سرویس های اینترنت ماهواره ای کنونی از ماهواره هایی که در مدار زمین ثابت و در ارتفاع 36 هزار کیلومتری قرار دارند بهره می برند. به این ترتیب فاصله زیاد ماهواره ها از زمین باعث می گردد که سرعت ارسال و دریافت اطلاعات تا حد زیادی کاهش پیدا کند و بیشتر شبیه به اینترنت دیال آپ باشد!

ماهواره های استارلینک اما در ارتفاع حدودا 550 کیلومتری از سطح زمین قرار می گیرند و با استفاده از تعداد زیادی از آن ها مشکل سرعت کم اینترنت حل خواهد شد.

اسپیس ایکس تا به این جا مجوز ارسال 12 هزار ماهواره به مدار را دریافت نموده است و درخواست تازه ای نیز برای افزایش این عدد به 30 هزار ارائه نموده است.

اینترنت ماهواره ای استارلینک در حال حاضر و تنها با 60 ماهواره در حد بسیار محدودی کار می نماید! چندی پیش ایلان ماسک برای اولین بار با استفاده از اینترنت استارلینک توییتی را منتشر کرد. طبق اعلام مدیران اسپیس ایکس سرویس اینترنت استارلینک در اواسط سال 2020 در آمریکا شروع به کار خواهد نمود. با این حال از توییت تا ویدئو 4K راهی طولانی پیش روی این شرکت فضایی خصوصی است.

نگرانی های منجمان

واقعیت این است که همه چیز در این پروژه بزرگ مطابق میل همه کس نیست! بسیاری از منجمان نگرانی هایی جدی از اجرایی شدن چنین طرحی دارند. چرا که تعداد بسیار زیاد ماهواره ها در مدار می تواند رصدهای منجمان حرفه ای را با مشکلاتی روبرو کند و از سوی دیگر لذت رصد آسمان شب را از منجمان آماتور بگیرد.

پس از ارسال اولین مجموعه از ماهواره های استارلینک به فضا زنجیره ماهواره ها به راحتی و با چشم غیرمسلح در آسمان قابل مشاهده بود. مسئله ای که باعث نگرانی منجمان حرفه ای شد.

پس از این ماجرا و بیانیه اتحادیه بین المللی نجوم در این باره ایلان ماسک و اسپیس ایکس کوشش کردند تا به منجمان اطمینان دهند پس از قرارگیری ماهواره ها در مدار اصلی این مشکل رفع خواهد شد. همچنین ایلان ماسک از تیم استارلینک خواسته تا ضریب بازتاب (آلبدو) ماهواره ها را کاهش دهند.

اکنون منجمان مشتاقانه منتظرند تا این مسئله را به دقت آنالیز نمایند و ببینند آیا تغییری در نور ماهواره ها ایجاد شده یا نه.

با این حال هنوز هزاران ماهواره باید به فضا پرتاب شوند و آنالیز جامع این مسئله به زمان بیشتری احتیاج خواهد داشت.

از سوی دیگر افزایش بسیار زیاد تعداد ماهواره ها در مدار زمین احتمال برخورد ماهواره ها به یک دیگر را افزایش می دهد. مسئله ای که می تواند مقدار قابل توجهی زباله فضایی را وارد مدار کند. هر چند که اسپیس ایکس طرح هایی را برای جلوگیری از این مشکل نیز در نظر دارد.

این در حالی است که اسپیس ایکس در این راه تنها نیست و شرکت های دیگری همچون وان وب و آمازون نیز برنامه های مشابهی را دنبال می نمایند.

عکس کاور: تصویری از پرتاب ماهواره های استارلینک با موشک فالکون 9 شرکت اسپیس ایکس.

Credit: SpaceX

منبع: دیجیکالا مگ

به "پرتاب دومین سری از ماهواره های استارلینک اسپیس ایکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرتاب دومین سری از ماهواره های استارلینک اسپیس ایکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید