اخذ مجوز ورود واگن های بخش خصوصی ایران از ترکمنستان

به گزارش وبلاگ عینکی باهوش، مدیرکل راه آهن خراسان رضوی گفت: مجوزهای لازم برای واردات واگن های بخش خصوصی ایران از ترکمنستان را اخذ کردیم.

اخذ مجوز ورود واگن های بخش خصوصی ایران از ترکمنستان

به گزارش وبلاگ عینکی باهوش، محمدهادی ضیایی مهر امروز در نشست کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد: در پنج ماهه اول امسال حدود 4242 دستگاه واگن با 258 هزار تن کالا را به آسیای میانه و عمدتا به کشورهای تاجیکستان، ترکمنستان، قرقیزستان و ازبکستان صادر کردیم.

وی ادامه داد: حدود 45 درصد افزایش تناژ صادراتی به آسیای میانه را داشتیم که از کل واگن هایی که به آسیای میانه فرستاده گردیده، حدود 3377 واگن از خراسان رضوی بارگیری شدند یعنی حدود 206 هزار تن از استان بارگیری کردیم که 80 درصد سهم بارگیری در مرز سرخس به آسیای میانه در استان انجام گردیده است.

مدیرکل راه آهن خراسان رضوی با بیان این که میزان افزایش ارسال کالای صادراتی حدود 61 درصد بوده، اعلام کرد: از کل میزان صادرات، 52 درصد آن سیمان، 15 درصد مصالح ساختمانی، 12 درصد مواد شیمیایی، 8 درصد مواد غذایی و مابقی سایر کالاها بوده است.

ضیایی مهر افزود: در واقع میزان حمل و نقل ریلی به آسیای میانه افزایش یافته و علت آن تقاضای بسیار زیاد سیمان بوده که وارد سبد صادراتی استان گردیده است، به طوری که شرایط صادرات بهبود پیدا نموده اما از طرفی ورود واگن های ترانزیت که به آن احتیاجمند هستیم، کاهش پیدا نموده است.

وی افزود: در واقع محموله ها به سمت ترانزیت فله بر و لبه بلند سوق داده گردیده است؛ در مجموع عملکرد خوب بوده و کالاهای صادراتی افزایش یافته است. حدود دو ماه گذشته با کمبود واگن روبرو شدیم که حجم کالاهای صادراتی متناسب با تعداد ورود واگن نبوده و نتوانستیم واگن مورد احتیاج را تامین کنیم.

ضیایی مهر در خصوص روش های تامین واگن، توضیح داد: اولین روش، استفاده از واگن های ترانزیتی است که باید مسقف باشد تا مورد استفاده کالاهای صادراتی ما قرار گیرد. روند ارسال پنبه ازبکستان یک روند کاهشی بوده به طوری که در سال های گذشته حدود 650 هزار تن صادرات داشتیم این در حالیست که در سال های اخیر این میزان به کمتر از 200 هزار تن رسیده است.

مدیرکل راه آهن خراسان رضوی گفت: کود شیمیایی ازبکستان و ترکمنستان به بندرعباس توسط واگن های مسقف انجام می شد اما به دلیل افزایش هزینه، این کودها با واگن فله بر ترانزیت می گردد و در راه بازگشت برای صادرات کالاهای ما مفید نیست.

وی با اشاره به اینکه راه دیگر این است که از ورود واگن های امدادی دولتی از راه آهن آسیای میانه استفاده کنیم، اعلام کرد: بنا به پیگیری های ما در راه آهن های آسیای میانه، میزان ورودی واگن های امدادی نسبت به سال گذشته افزایش یافته به طوری که تعداد واگن های امدادی امسال به 784 دستگاه رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 24 درصد افزایش یافته است اما با وجود ورود واگن های امدادی باز هم پاسخگوی تقاضا برای صادرات کالاهای استان نیست.

ضیایی مهر در خصوص استفاده از واگن های خصوصی، توضیح داد: روش دیگر، استفاده از واگن های اختصاصی است که عموما از کشور قرقیزستان وارد می گردد تا نهاده های دامی را حمل می نماید اما این واگن ها، متعلق به بخش خصوصی آن کشور است.

مدیرکل راه آهن خراسان رضوی با بیان اینکه سیمان در سبد صادراتی ما نهاده شد، گفت: بازار خوبی در ازبکستان ایجاد شد به طوری که حجم صادرات ایران به حدود یک میلیون تن سیمان رسید. ما همواره سعی داریم تا این کالای صادراتی جدید را به سوی واگن لبه بلند سوق دهیم.

وی ادامه داد: برای سیمان صادراتی از این واگن های ترانزیتی گوگرد ترکمنستان در مسیر برگشت استفاده گردیده تا سیمان ما به ازبکستان حمل گردد. این در حالیست که رشد 136 درصدی صادرات سیمان را به نسبت سال گذشته شاهد هستیم.

ضیایی مهر اعلام کرد: در شرایط عادی برای حمل کالاها از واگن های مسقف استفاده می شد اما در شرایط کنونی با استفاده از ظرفیت واگن های لبه بلند که در ایستگاه شهید مطهری بارگیری می گردد، از فشار موجود بر این حوزه برای صادرات کم گردیده اما با توجه به حجم تقاضای صادراتی، تقاضا برای استفاده از واگن های مسقف همچنان ادامه دارد.

مدیرکل راه آهن خراسان رضوی در خصوص اعطای واگن های کشورهای آسیای میانه به بخش خصوصی، اعلام کرد: راه آهن های کشورهایی چون ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان دارای واگن های دولتی هستند که به بخش خصوصی داده نگردیده اما در برنامه خود قرار داده اند که واگن ها را به بخش خصوصی منتقل نمایند. از طرفی افزایش 24 درصدی ورود واگن های امدادی عمدتا از ترکمنستان است.

وی افزود: از طرفی دیگر نمی توان بر واگن های دولتی کشورهای آسیای میانه حساب باز کرد زیرا اکثر آن ها واگن های خود را به بخش خصوصی منتقل کردند و این بخش واگن های خود را اجاره می دهد و برای عقد قرارداد هزینه هایی را دریافت می نماید.

ضیایی مهر گفت: در واقع واگن ها از طریق راه آهن دولتی وارد می شوند که با رویکرد ورود واگن های دولتی، صادرنمایندگان هزینه های کمتری را متحمل خواهند شد به طوری که 40 میلیون دلار به نفع صادرنمایندگان بود.

مدیرکل راه آهن خراسان رضوی ادامه داد: هم چنین تامین واگن امدادی برای حمل سیمان از کشور ازبکستان حدود 100 واگن بوده که ظرف این هفته 50 واگن اول آن اعزام خواهد شد. حدود 13 درصد کالای صادراتی ما از طریق حمل و نقل ریلی به تاجیکستان صادر می گردد، اما از طرف دیگر تاجیکستان از شبکه ریلی خود برای صادرات کشورش استفاده می نماید به طوری که ظرف 1.5 سال گذشته 3 میلیون تن سیمان صادر نموده است.

وی اعلام کرد: باید شرکتی که مورد اعتماد بخش خصوصی و دولت در استان باشد را انتخاب کرد و در آسیای میانه به ثبت رساند تا اقدامات لازم حمل ونقل ریلی در بخش خصوصی را انجام دهد. درواقع می توان با واگن های خصوصی روسیه و آسیای میانه قراردادهایی بست تا از این طریق بتوانیم کسری واگن های مورد احتیاج صادرات را جبران کنیم.

مدیرکل راه آهن خراسان رضوی با بیان این که باید به دنبال راهکاری اساسی بود، اعلام کرد: در بلندمدت باید به فکر خرید واگن برای بخش صادرات باشیم و بر اساس اصل 44، راه آهن دولتی ایران هیچ واگنی ندارد، بنابراین بخش خصوصی باید واگن هایی را خریداری کند تا مجوزهای سیر آن در آسیای میانه اخذ گردد. مجوزهای لازم برای ورود واگن های بخش خصوصی جمهوری اسلامی ایران از ترکمنستان را اخذ کردیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "اخذ مجوز ورود واگن های بخش خصوصی ایران از ترکمنستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اخذ مجوز ورود واگن های بخش خصوصی ایران از ترکمنستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید