بیرون آمدن روستای تاریخی از دریاچه زاینده رود، جمالو نمایان شد

به گزارش وبلاگ عینکی باهوش، خبرنگاران - گره استان ها: روستای جمالو یکی از روستاهای قدیم استان چهارمحال و بختیاری به شمار می رود که در هنگام ساخت سد زاینده رود در سال 1349 خالی از سکنه شده است.

بیرون آمدن روستای تاریخی از دریاچه زاینده رود، جمالو نمایان شد

این روستا در هنگام آبگیری سد زاینده رود به زیر آب رفته است و سال ها در زیر آب قرار داشته است.

مراحل ساخت و آبگیری سد زاینده رود در دهه 40 شروع شد و تمام زمین ها و املاک روستای جمالو که در منطقه سد قرار داشت در آن موقع از مردم خریداری شد و این روستا خالی از سکنه شد.

کاهش بارندگی منجر به بیرون آمدن روستا از زیر آب شده است

کاهش بارش ها و خشکسالی طی 10 سال اخیر موجب شده است که آب انباشته شده در مخزن سد زاینده رود سال به سال کمتر گردد و وسعت دریاچه سد زاینده رود روز به روز کمتر گردد.

در حال حاضر فرونشست آب و کاهش قابل توجه آب پشت مخزن سد موجب پدیدار شدن دوباره روستای جمالو پس از سال ها زیر آب بودن شده است.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری نیز در این خصوص به وبلاگ عینکی باهوش گفت: روستای جمالو یکی از روستاهای قدیمی استان چهارمحال و بختیاری به شمار می رود که در هنگام آبگیری سد زاینده رود در دهه 40 به زیر آب رفته بود.

مهرداد جوادی بیان نمود: این روستا از توابع شهرستان بن استان چهارمحال و بختیاری است که در حال حاضر با افت شدید آب در پشت سد پدیدار شده است.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری بیان نمود: این روستا دارای یک تپه تاریخی است.

وی ادامه داد: تمهیدات لازم برای حفاظت از این منطقه تاریخی صورت گرفته است.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری بیان نمود: پرونده تاریخی تپه تاریخی این روستا برای ثبت تهیه شده است و به تهران ارسال شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر این منطقه تاریخی در نوبت ثبت است.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه وجود روستا های تاریخی یکی از مهمترین ظرفیت های استان چهارمحال و بختیاری به شمار می رود، بیان نمود: بهره گیری از وجود این روستاها برای جذب گردشگر و مسافر به سطح استان لازم است.

گردشگری روستایی در چهارمحال و بختیاری توسعه می یابد

وی بیان نمود: طی سال های اخیر با توسعه زیر ساخت های گردشگری از جمله خانه های مسافر در برخی روستا ورود مسافر و گردشگر به این روستا افزایش سافته است و گردشگری در این مناطق ارتقا یافته است.

آثار به جای مانده از روستای تاریخی جالو در کنار دریاچه زاینده رود می تواند به یکی از ظرفیت های تاریخی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری تبدیل گردد. بهره گیری از این ظرفیت برای جذب گردشگر و مسافر می تواند موجب رونق گردشگری در منطقه گردد.

چهارمحال و بختیاری دارای ظرفیت های گردشگری و تاریخی بی نظیری است که وجود بیش از 900 روستا با قابلیت های مختلف گردشگری از مهمترین ظرفیت ها در این استان به شمار می رود.

منبع: خبرگزاری مهر

به "بیرون آمدن روستای تاریخی از دریاچه زاینده رود، جمالو نمایان شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیرون آمدن روستای تاریخی از دریاچه زاینده رود، جمالو نمایان شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید