مره صدق: نتیجه اصلاح فرهنگ استفاده از دارو کاهش هزینه هاست

به گزارش وبلاگ عینکی باهوش، یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تاکید نمود که قبل از اصلاح قیمت دارو باید به سمت فرهنگسازی درست برای استفاده از دارو رفت، در حال حاضر میزان مصرف آنتی بیوتیک در ایران برابر کل اروپا است.

مره صدق: نتیجه اصلاح فرهنگ استفاده از دارو کاهش هزینه هاست

سیامک مره صدق در گفت وگو با وبلاگ عینکی باهوش، درباره راه چارههای اصلاح قیمت دارو، اظهار کرد: راه چاره اساسی مرتبط با سیستم بهداشت و درمان کشور تغییر فرهنگ مصرف دارو است. متأسفانه داروها به صورت علمی و مناسب مصرف نمی گردد اگر این اتفاق رخ می داد بخش قابل توجهی از هزینه ها قابل پیشگیری بود.

وی با اشاره به اینکه در کشور ما مصرف آنتی بیوتیک و داروهای مکمل زیاد از حد است، در این باره شرح داد: در شرایطی که در کشور به این میزان دارو نیاز نیست، شاهد مصرف بی رویه دارو هستیم که در مواردی همچون آنتی بیوتیک مصرفمان اندازه کل کشورهای اروپایی است.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار داشت: فرهنگ اشتباه مصرف دارو به این شکل است که بیماران تصور می نمایند داروی جدید به خصوص خارجی بهتر است و معجزه می نماید. حال اینکه همه بیماران به دارو نیاز ندارند، این فرهنگ اشتباه در استفاده از دارو مشکل اساسی ما است که باید با آن مقابله کنیم. حتی در دانشگاه های پزشکی هم به درستی تجویز دارو آموزش داده نمی گردد. اگر آموزش ها در این باره به خوبی در کل کشور و در بین مردم باشد، شاهد کاهش مصرف دارو و به دنبال آن کاهش هزینه ها خواهیم بود.

مره صدق در جمع بندی گفت : قبل از اصلاح قیمت دارو باید به سمت فرهنگ سازی استفاده درست از دارو برویم. نه اینکه آن قدر مصرف آنتی بیوتیک ها زیاد باشد که بدن نسبت به آن مقاوم شده و به همین دلیل مجبور باشیم که هر روز به دنبال آنتی بیوتیک های جدیدتر رفته تا عفونت های ساده درمان شوند. باید در زمینه فرهنگ استفاده از دارو به یک تحول برسیم و بسیاری از مسائل در زمینه بهداشت و درمان مرتفع گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "مره صدق: نتیجه اصلاح فرهنگ استفاده از دارو کاهش هزینه هاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مره صدق: نتیجه اصلاح فرهنگ استفاده از دارو کاهش هزینه هاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید