ارائه راهکاری برای مشخص دقیق شرایط انبارداری

به گزارش وبلاگ عینکی باهوش، محققان برج فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر با استفاده از فناوری میکروالکترومکانیک (MEMS) برچسب هایی را برای اثبات کنترل شرایط انبارداری، کارکرد، حمل کالا و محصولات عرضه کردند.

ارائه راهکاری برای مشخص دقیق شرایط انبارداری

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی وبلاگ عینکی باهوش به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر ، محققان برج فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر با استفاده از فناوری میکروالکترومکانیک (MEMS) برچسب هایی را برای اثبات کنترل شرایط انبارداری، کارکرد، حمل کالا و محصولات عرضه کردند.

فرشاد برازنده مجری طرح با تاکید بر اهمیت برنامه ریزی و کنترل دقیق فراوریات داخلی و واردات کالا در شرایط تحریمی کشور، گفت: امروزه حجم بزرگی از کالاهای وارداتی و یا فراوری شده قبل از اینکه به دست صنعتگر و یا مصرف کننده برسد، به دلیل شرایط غلط انبارداری و حمل فاسد شده و یا قابل استفاده نیستند ضمن آنکه مشاهده می گردد تعداد زیادی از قطعات قبل از آنکه عمر کاری خود را پشت سر گذاشته باشند، تعویض می شوند.

وی با بیان اینکه در برخی موارد عدم اطلاع از شرایط کارکرد، باعث استفاده بیش از از اندازه از کالا و آسیب زدن به ماشین آلات می گردد، خاطر نشان کرد: این امر باعث شده کیفیت محصولات ساخته شده از این نوع کالاها و یا عمر استفاده از آنها به شدت کاهش یافته و قابل مقایسه با محصولات رقیب خارجی نباشند.

برازنده به حجم کثیری از فراوری و واردات مواد غذایی گوشتی و پروتئینی، لبنی، اقلام بهداشتی، آرایشی، لوازم خودرو، لوازم یدکی ادامه داد: از این رو ضروری است تا ادواتی به منظور کنترل شرایط نگهداشت این قبیل اقلام در نظر داشت. رایج ترین عوامل مهم در کنترل شرایط نگهداشت شامل مواردی چون دما، رطوبت، فشار، نور و لرزش می گردد.

مجری طرح از اجرای مطالعاتی در این زمینه اطلاع داد و گفت: این اختراع یک برچسب هوشمند در ابعادی در حدود یک کارت ویزیت است که می تواند به صورت بی سیم اطلاعات خود را به موبایل یا هر وسیله دیگری که برای آن تنظیم شده باشد، ارسال کند.

به گفته این محقق، بر روی این برچسب می توان انواع مختلفی از سنسورها را نصب کرد تا اندازه گیری های مختلف توسط آن صورت گیرد و شرایط کاری، نگهداری و یا حمل قطعات یا کالا مانیتور گردد.

وی با بیان اینکه متوجه شدیم برخی از مواد شیمیایی وارداتی فاسد شدند ولی فروشنده اصرار به حمل آن در شرایط کنترل شده است، اظهار کرد:برای اثبات اینکه مواد قبل از حمل فاسد بود یا در شرایط حمل مسئله ای وجود داشته هیچ روشی وجود نداشت و ما با آنالیز و تحقیق، برچسب هایی را پیشنهادی دادیم. این برچسب ها قادر است در مبدا روی کالا نصب و پس از تحویل شرایط حمل و انبار به مشتری منتقل گردد.

برازنده برچسب، اسکنر (قرائت گر) و نرم افزار را سه جز تشکیل شده این برچسب هوشمند دانست و گفت: در قسمت برچسب که بر روی کالای مورد نظر نصب می گردد، بسته به نوع کاربرد، دارای سنسورهای دما، رطوبت، فشار و یا شتاب است و قادر به پایش و ضبط شرایط دما و محیط تا اندازه گیری شرایط کاری و استفاده کالا در بازه مشخص شده است.

وی با بیان اینکه این سنسور داده های به دست آمده را به صورت بی سیم به وسیله اسکنر و نرم افزار به کاربر در هر زمانی ارسال می نماید، اضافه نمود: این برچسب برای نگهداری شرایط انبارداری، کارکرد، استفاده، حمل، توزیع و فراوری کالا و انتقال آن به کاربر استفاده می گردد .

این محقق، ایجاد یک بستر برچسب شکل برای توسعه در کابردهای پایش، استفاده بهینه از قطعات در هنگام کارکرد و کاهش هزینه ها، امکان ایجاد سیستم تعمیر و نگهداری پیشگیرانه به صورت موثر و افزایش سلامت کالاهای مصرفی و در نتیجه افزایش سلامت جامعه به خصوص در خصوص کالاهای بهداشتی، غذایی، دارویی را دستاوردهای این مطالعات نام برد و گفت: بهینه سازی مدیریت نگهداری، حمل و استفاده از کالا، افزایش کیفیت کالاهای فراوری به دلیل بهبود شرایط نگهداری و حمل مواد اولیه و امکان ایجاد سیستم خانه، کارخانه و اداره هوشمند با سهولت زیاد از دیگر یافته های این تحقیق است.

به گفته وی تکنولوژی مورد استفاده در این برچسب فناوری سیستم های میکروالکترومکانیکی (MEMS) است.

منبع: خبرگزاری فارس

به "ارائه راهکاری برای مشخص دقیق شرایط انبارداری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارائه راهکاری برای مشخص دقیق شرایط انبارداری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید