از عوامل ایجاد و نشانه های زردی نوزادان

به گزارش وبلاگ عینکی باهوش، زردی نوزادان یکی از اتفاقات شایع است که در آن، رنگ پوست و رنگ چشمان نوزاد زرد می گردد. این اتفاق در اثر افزایش بیلی روبین رخ می دهد. در افراد بالغ و بچه ها، این ماده معمولا به وسیله کبد دفع می گردد اما ازآنجایی که کبد بچه ها هنوز آن قدر توان ندارد که بیلی روبین را دفع کند، این ماده باعث بروز زردی در نوزاد می گردد.

از عوامل ایجاد و نشانه های زردی نوزادان خبر خوب این است که زردی، معمولا پس از آنکه نوزاد آغاز به غذاخوردن کرد، در پی رشد بیش تر کبد خودبه خود ازبین می رود. به همین علت هم معمولا زردی نهایتا تا دو یا سه هفته ازبین می رود و جای نگرانی خاصی هم نیست. بااین حال اگر این مشکل بیش از سه هفته طول بکشد، می تواند زمینه ساز مسائل دیگری باشد. ناشنوایی و آسیب های مغزی مختلف ازجمله فلج مغزی، اتفاقاتی هستند که زردی طولانی مدت می تواند در پی داشته باشد.

به همین علت هم آموزشگاه پزشکی بچه ها آمریکا تأکید دارد که میزان زردی نوزاد زمانی که هنوز در بیمارستان است، حداقل در هر 8 یا 12 ساعت آنالیز شود و پس از انتقال وی به خانه هم هر چند روز یک بار این مسئله آنالیز شود.

چه مواردی باعث بروز زردی نوزادان می شوند؟بعضی بچه ها مستعد ابتلابه زردی هستند که درادامه با آنها آشنا می شویم:

بچه ها نابالغ: منظور بچه های که پیش از رسیدن به 37 هفته به جهان آمده باشند (به وضع حمل قبل از هفته 37 بارداری، زایمان زودرس گفته می شود که علاوه بر زردی، ممکن است مسائل دیگری را نیز برای نوزاد به همراه داشته باشد)؛

بچه های که امکان استفاده از شیر مادر را ندارند. حال این مسئله ممکن است به علت آماده نبودن شیر مادر یا ناتوانی نوزاد در خوردن آن باشد؛

بچه های که گروه خونی آنها با مادرشان فرق دارد. معمولا در بدن بچه های که گروه خونی متفاوتی درمقایسه با مادرشان دارند، اندازهی پادتن ترشح می شود که می توانند به گلبول های قرمز خون آنها آسیب برساند و باعث افزایش شدید بیلی روبین شوند؛

کبودی یا دیگر خون ریزی های داخلی هنگام تولد؛

مسائل کبدی؛

عفونت؛

کمبود آنزیم ها؛

ناهنجاری در گلبول های قرمز خون.

نشانه های زردی در نوزادان چیست؟اولین نشانه زردی در نوزادان، زردشدن رنگ پوست یا چشمان وی است. این زردشدن ممکن است بین دو تا چهار روز پس از تولد نوزاد خودش را نشان دهد و معمولا هم ابتدا در صورت دیده می شود و پس از آن، به دیگر نقاط بدن نیز می رسد. میزان بیلی روبین معمولا سه تا هفت روز بعد از تولد به بیشترین حد خود می رسد. بعلاوه اگر انگشت خودتان را روی قسمتی از بدن نوزاد فشار دهید و آن قسمت زرد شود، به احتمال زیاد وی زردی دارد.

چه زمانی باید به دکتر مراجعه کرد؟زردی معمولا مسئله ای شایع و البته نه چندان جدی است، اما گاهی هم می تواند باعث بروز بیماری ها و مسائل شدیدی شود. زردی شدید می تواند باعث افزایش احتمال خطرِ رسیدن بیلی روبین به مغز شود که می تواند مسائل مغزی دائمی را به همراه داشته باشد. پس درصورتی که عوامل زیر را مشاهده کردید، حتما با پزشک تماس بگیرید:

درصورتی که زردی مدام گسترده تر و شدید تر می شود.

درصورتی که تب نوزاد بیش از 38 درجه شود.

درصورتی که رنگ زرد فرزند شما شدید تر شود.

درصورتی که نوزاد تان به درستی غذا نخورد، بی حال بوده و گریه های شدیدی هم داشته باشد.

زردی نوزادان چگونه تشخیص داده می شود؟بیشتر مادر و نوزاد ها، معمولا پس از 72 ساعت از تولد نوزاد از بیمارستان مرخص می شوند، به همین علت هم، والدین باید حواس شان به این موضوع باشد. ازآنجایی که میزان بیلی روبین معمولا بین 3 تا 7 روز به بیشترین حد خود می رسد، باید در این بازه نوزاد را برای معاینه پیش پزشک ببرند. معمولا زردشدن رنگ نوزاد برای تشخیص ابتلای او به زردی کافی است، ولی معاینه های بیشتر شدت این ابتلا را معین می نمایند.

از طرف دیگر اگر در همان 24 ساعت اول تولد نشانه های زردی در نوزادی دیده شود، میزان بیلی روبین وی باید فورا به وسیله آزمایش پوستی یا خونی میزان گیری شود و بعلاوه آزمایش هایی هم می توانند برای سنجش علت زردی کودک صورت بگیرند تا معین شود که آیا این مسئله می تواند به مسائل جسمی دیگری هم مربوط باشد یا خیر.

درمان زردی چگونه است؟زردی معمولی معمولا پس از تکامل کبد نوزاد، خود به خود ازبین می رود. شیر خوردن مرتب (بین 8 تا 12 وعده در روز)، می تواند این فرایند را تسریع کند، اما در موارد شدید تر، به اقدامات دیگر هم احتیاج است. یکی از روش های درمانی، فوتوتراپی است که در آن کوشش می شود تا با استفاده از نور بیلی روبین ها در بدن ازبین بفرایند. در این روش، کودک درون محفظه ای مخصوص زیر نور آبی قرار می گیرد و فقط پوشک می پوشد و چشم بند محافظ مخصوصی هم به چشمانش زده می شود. به علاوه ممکن است پتوی خاصی هم زیر کودک قرار بگیرد. در خصوص های بسیار شدید و خطرناک هم پزشک از روش زدن خون به نوزاد استفاده می نماید؛ به این صورت که اندازه کمی خون از بانک خون یا یک فرد اهدا نماینده به بدن کودک وارد می شود تا تعداد گلبول های قرمز خون وی افزایش پیدا کند و میزان بیلی روبین کاهش یابد.

آیا روشی برای پیشگیری از زردی وجود دارد؟روش خاصی برای پیشگیری از بروز زردی نوزادان وجود ندارد. تنها کاری که در این زمینه می توان انجام داد، تشخیص گروه خونی مادر است تا پس از تولد نوزاد، گروه خونی وی هم معین شود و احتمال بروز زردی درصورت نامطابقت گروه خونی ها درنظر گرفته شود. اما اگر نوزاد شما مبتلا به زردی است، می توانید با انجام کار هایی از شدید تر شدن آن جلوگیری کنید:

مطمئن شوید که مواد غذایی مختلف به حد کافی ازطریق شیر مادر به نوزاد می رسند. پیشنهاد می شود که حداقل در روز های اول، بین 8 تا 12 وعده در روز به او شیر داده شود تا بیلی روبین بتواند راحت تر از بدن نوزاد خارج شود.

درصورتی که امکان دادن شیر طبیعی نیست، هر دو یا سه ساعت به میزان کافی شیر خشک به نوزاد بدهید. البته بچه های که جثه کوچک تری دارند، شاید به شیر کمتری احتیاج داشته باشند. مشورت با پزشک برای معین میزان شیری که باید به نوزاد داده شود می تواند مفید باشد. بعلاوه اگر نوزاد تان در طی 24 ساعت حداقل 8 بار برای خوردن شیر بیدار نمی شود، این مسئله را هم با پزشک درمیان بگذارید.

منبع: سایت چطور

منبع: راسخون

به "از عوامل ایجاد و نشانه های زردی نوزادان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از عوامل ایجاد و نشانه های زردی نوزادان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید