التیام لب های ترک خورده تالاب علی آباد پس از 10 سال

به گزارش وبلاگ عینکی باهوش، تالاب علی آباد در شهرستان بروجن پس از 10 سال خشکی، سال جاری احیا شد و جان دوباره گرفت.

التیام لب های ترک خورده تالاب علی آباد پس از 10 سال

شهرام احمدی مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری در تبادل نظر با خبرنگار در گفت: تالاب علی آباد در شهرستان بروجن به علت بهره برداری های ناپایدار، عدم رعایت حق آبه های زیست محیطی، توسعه پایدار و خشکسالی های پیاپی در معرض خشکی بود.

وی اضافه نمود: خوشبختانه پس از یک دهه، لب های ترک خورده این تالاب با بارش های شدید در بهار سال جاری، التیام یافت و جان دوباره ای گرفت.

احمدی اضافه نمود: این تالاب با 224 هکتار مساحت و بیش از دو هزار و 350 متر ارتفاع از سطح دریا، در مجاورت روستا های علی آباد و سلطان آباد شهرستان بروجن و در فاصله 70 کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

وی با بیان فصلی بودن این تالاب ادامه داد: در حال حاضر حدود 200 هکتار از مساحت تالاب علی آباد احیا شده است.

احمدی با اشاره به اینکه در سال های گذشته هیچ گونه جانوری و گیاهی در تالاب علی آباد وجود نداشت توضیح داد: سال جاری بیش از 10 گونه جانوری و پرنده مهاجر و بیش از 88 گونه گیاهی در این تالاب شناسایی شد.

احمدی، رونق مالی و ایجاد شغل پایدار در کشاورزی و دامپروری و جذب گردشگر در این تالاب را از دیگر مزایای احیای این تالاب برشمرد.

یکی از کشاورزان این منطقه هم می گوید: پر شدن سفره های زیر زمینی و چاه های کشاورزی، تالاب را تبدیل به مکان مناسبی برای چرای دام ها و رونق مالی اهالی نموده است.

مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: در کنار بارش های خوب سال زراعی جاری، اجرای برنامه های حفاظتی و راهنمایی روان آب ها برای تغذیه تالاب ها که از چند سال گذشته اجرا می گردد، در احیای آن ها موثر بوده است.

وی اضافه نمود: به طوری که سال جاری 60 میلیون مترمکعب آب ناشی از بارش های شدید بهاری، در شش تالاب استان شامل نالاب بین المللی و دائمی چغاخور و گندمان و تالاب های فصلی سولقان، علی آباد، چال تر و چال خشک ذخیره و موجب آبگیری و احیای آن ها شد که همگی به صورت زنجیروار از ابتدای ضلع جنوبی شهرستان بروجن در امتداد کوه کلار از رشته کوه های زاگرس، به طرف غرب قرار گرفته اند.

خ

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "التیام لب های ترک خورده تالاب علی آباد پس از 10 سال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "التیام لب های ترک خورده تالاب علی آباد پس از 10 سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید