جاه طلبی و ماجراجویی بزرگ اپل: تیمی مخفیانه در حال کار روی اینترنت ماهواره ای است

به گزارش وبلاگ عینکی باهوش، اپل با تشکیل یک تیم مخفی در حال کار روی فناوری های ماهواره ای است تا با ارسال دیتا از ماهواره ، به طور مستقیم دستگاه ها را به اینترنت متصل کند و شبکه های بی سیمی مانند وای فای را پس بزند.

جاه طلبی و ماجراجویی بزرگ اپل: تیمی مخفیانه در حال کار روی اینترنت ماهواره ای است

کوپرتینو ده ها مهندس از صنایح مختلفی مانند هوافضا، ماهواره و آنتن ها به استخدام خود درآورده تا در یک طرح تحقیقاتی مخفی 5 ساله بتوانند روی پروژه Beam Data کار نمایند.

اگرچه کوشش ها به تازگی در این پروژه شروع شده و هنوز معلوم نیست اولین گزارش های رسمی از سوی اپل چه زمانی اعلان می گردد یا حتی آیا این پروژه به نتیجه می رسد یا خیر؛ گزارش ها نشان می دهد تیم کوک، مدیرعامل اپل به شدت علاقه مندی خود را به پروژه نشان داده و آن را جزو اهداف اصلی اپل در آینده می داند.

هدف اپل به طور واضح پرتاب اطلاعات از ماهواره ها به سوی دستگاه های کاربران است تا دیگر وابستگی به اپراتورهای موبایل برای اتصال به اینترنت نباشد. همچنین، اپل می خواهد وابستگی به شبکه های بی سیم سنتی (مانند وای فای) برای تبادل اطلاعات میان دستگاه ها را از بین ببرد.

البته، تمام چشم انداز اپل فقط به اینترنت ماهواره ای خلاصه نمی گردد و این شرکت زیاده خواه دنبال اهداف دیگری مانند یافتن دقیق مکان دستگاه ها و کاربران یا دستیابی به نقشه های پیشرفته و دقیق تر به وسیله سرویس ها و ارتباطات ماهواره ای است.

هنوز معین نیست اپل در سودای راه اندازی یک سیستم ارتباطی ماهواره ای گسترده و پهناور برای پوشش داده کل زمین است یا اینکه می خواهد اطلاعات را از ماهواره ها روی زمین گرفته و بعد برای کاربران ارسال کند.

شرکت هایی مانند بوئینگ، لاکهید مارتین و Northrop Grumman جزو سازندگان برتر ماهواره در دنیا هستند. اپل هنوز به طور رسمی نگفته آیا میخواهد با این شرکت ها وارد همکاری گردد یا خودش ماهواره های اطلاعاتی را می سازد.

یک جاه طلبی و ماجراجویی بزرگ

اینترنت ماهواره ای یک پروژه بزرگ و جاده طلبانه است که شرکت های زیادی را به دنبال خود کشانده است. ایلان ماسک و اسپیس ایکس، جف بزوس و آمازون، مارک زاکربرگ و فیسبوک و چندین شرکت بزرگ دیگر در صدد راه اندازی اینترنت ماهواره ای هستند.

به عنوان مثال، شرکت آمازون میخواهد بیش از 3 هزار ماهواره اختصاصی ساخته و در مدار زمین قرار دهد. تا کنون، این طرح ده ها قربانی هم گرفته است. از شرکت ارتباطی Iridium LLC در سال 1999 که برای اینترنت ماهواره ای ورشکسته شد تا شرکت Teledesic که در ده دهه پیش چنین سودای در سر داشت.

قطعا اپل نمی خواهد راه گذشگان را برود یا مانند آمازون، اسپیس ایکس و فیسبوک، ده ها هزار ماهواره ساخته و در مدار زمین یک شبکه از ماهواره ها تشکیل دهد. رویکرد اپل نسبت به ارسال دیتا از ماهواره ها به سوی دستگاه ها متفاوت از طرح های قبلی است ولی باید دید سازوکار کسب درآمد اپل در این حوزه چگونه تعریف شده است.

تیم فارار، کارشناس ماهواره و مدیر کنسرسیوم TMF می گوید: یافتن یک برنامه تجاری روی پروژه های ارتباطی ماهواره ای برای درآمدهای چند میلیارد دلاری بسیار سخت است. به همین دلیل هم شرکت های زیادی وارد این حوزه شده ولی به علت نداشتن یک طرح درآمدزایی معین و پیروز، ناچارا ورشکسته شده و کار را رها کردند.

اپل در ماه های اخیر ده ها کارشناس نرم افزار و سخت افزار در حوزه های مختلف مرتبط با تجهیزات ارتباطی استخدام نموده است. چندین مدیر پیروز و باتجربه در زمینه های هوافضا و ماهواره هم به تیم مخفی اپل پیوسته اند.

بودجه تحقیقاتی اپل در سال 2019 نزدیک به 16 میلیارد دلار بوده است که 14 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت. یکی از اهداف اصلی بخش توسعه و تحقیق اپل، دستیابی به فناوری های پشت صحنه دستگاه ها است که شاید اینترنت ماهواره ای یکی از آن ها باشد.

منبع

منبع: یک پزشک

به "جاه طلبی و ماجراجویی بزرگ اپل: تیمی مخفیانه در حال کار روی اینترنت ماهواره ای است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاه طلبی و ماجراجویی بزرگ اپل: تیمی مخفیانه در حال کار روی اینترنت ماهواره ای است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید