نخستین نشست همکاری های منطقه ای موسوم به فرمت 3

به گزارش وبلاگ عینکی باهوش، دستیار وزیر امور خارجه ایران در نخستین نشست همکاری های منطقه ای موسوم به فرمت 3+3 ضمن حمایت از همکاری ها در چاروچوب این فرمت، بر لزوم احترام به تمامیت ارضی کشورها و اجتناب از هرگونه تغییرات ژئوپلیتیک در منطقه تاکید نمود.

نخستین نشست همکاری های منطقه ای موسوم به فرمت 3

به گزارش گروه سیاست خارجی وبلاگ عینکی باهوش، نخستین نشست همکاریهای منطقه ای موسوم به فرمت 3+3 متشکل از سه کشور قفقاز جنوبی (آذربایجان، ارمنستان و گرجستان) و سه کشور همسایه با این منطقه شامل روسیه، ترکیه و جمهوری اسلامی ایران در سطح معاونان وزرای خارجه این کشورها در مسکو برگزار گردید.

علیرضا حقیقیان دستیار وزیر امورخارجه و مدیرکل اورآسیا که به نمایندگی از کشورمان در این نشست شرکت نموده بود در سخنرانی خود ضمن حمایت از همکاری های منطقه ای به ویژه در حوزه های مالی، تجاری و حمل و ترانزیت و بعلاوه همکاری کشورها در قالب ابتکار 3+3 گفت: جمهوری اسلامی ایران یکی از مبتکران و پیشنهاد دهندگان تشکیل فرمت 3+3 است

حقیقیان اضافه کرد: این فرمت در راستای سیاست های منطقه ای جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر حل مسائل و چالش ها و اختلافات درون منطقه ای به وسیله کشورهای منطقه است.

دستیار وزیر امورخارجه و مدیرکل اورآسیا همکاری های منطقه ای به ویژه در حوزه های تجاری، مالی، حمل و نقل و ترانزیت را یاری قابل توجهی به رشد و توسعه و شکوفایی منطقه و نیز استقرار صلح و ثبات پایدار در منطقه خواند.

حقیقیان در این نشست ضمن حمایت از همکاری ها در قالب فرمت مذکور، بر لزوم احترام به تمامیت ارضی کشورها و اجتناب از هرگونه تغییرات ژئوپلیتیک در منطقه تاکید نمود.

گفتنی است، نماینده گرجستان در این نشست حضور نداشت.

به گزارش فارس، چندی پیش آندری رودنکو معاون وزیر امور خارجه روسیه و سدات اونال همتای ترکیه ای وی بر اهمیت شروع سریع ساز و کار مذاکرات 3+3 (ایران، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، روسیه، ترکیه) برای قفقازجنوبی تاکید نموده بودند.

سید عباس موسوی سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان (باکو) تیر ماه سالجاری در توئیتی نوشت: ایران از ابتکار ایجاد یک سازوکار منطقه ای برای تقویت صلح، ثبات و توسعه در منطقه حمایت می نماید. سه کشور قفقاز جنوبی (جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان) به اضافه سه کشور بزرگ همسایه (ایران، ترکیه و روسیه) می توانند به نفع منطقه همکاری نمایند. وی بعلاوه در اظهارات دیگری از آمادگی ایران برای میزبانی نخستین نشست روسای جمهور یا وزرای 6 کشور اطلاع داد.(اینجا بخوانید)

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نیز چندی پیش در گفتگویی با یک شبکه روسی بعد از سفرش به میکو درباره فرمت 3+3 گفته بود:فرمت های متعددی برای حل مناقشات مطرح شده، یکی از این فرمت ها 3+3 است که از زمان اوج گیری بحران در قره باغ مطرح شد. ما فکر می کنیم از جهت گفت وگو می گردد سوءتفاهمات را رفع کرد و تمامیت ارضی کشورها در گفت وگوها می تواند مورد تأکید قرار بگیرد، نتیجه آن را هم می توانیم روی زمین پیاده کنیم.

به گزارش فارس،محمدجواد ظریف وزیر سابق امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بهمن 1399 در سفر به پنج کشور منطقه و در ملاقات با مقامات این کشورها ضمن گفت وگو درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه، در مورد همکاری های منطقه ای 6 جانبه به رایزنی پرداخت.

ظریف در ملاقات با الهام علی اف ضمن استقبال از طرح پیشنهادی رئیس جمهور آذربایجان تحت عنوان ابتکار همکاری های منطقه ای 6 جانبه، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای یاری و همکاری در همه زمینه هایی که به برقراری صلح، ثبات و آرامش در منطقه یاری کند را گفت.

منبع: خبرگزاری فارس

به "نخستین نشست همکاری های منطقه ای موسوم به فرمت 3" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین نشست همکاری های منطقه ای موسوم به فرمت 3"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید