نسل جدیدی از ادوات توالی یابی با یاری نانوحفره توسعه می یابد

به گزارش وبلاگ عینکی باهوش، یکی از شرکت های پیشرو در حوزه توالی یابی، با جذب سرمایه در پی توسعه نسل جدیدی از ادوات توالی یابی با یاری نانوحفره است.

نسل جدیدی از ادوات توالی یابی با یاری نانوحفره توسعه می یابد

به گزارش گروه دانشگاه وبلاگ عینکی باهوش، شرکت اکسفورد نانوپور تکنولوژیز (Oxford Nanopore Technologies) با جذب سرمایه از چند سرمایه گذار، در پی نسل سوم از تجهیزات خود است. دانشمندان به طور فزاینده ای به دستگاه توالی یابی شرکت آکسفورد نانوپور موسوم به MinION روی می آورند.

این دستگاه در مقدار یک تلفن همراه و وزن آن کمتر از 120 گرم است، این دستگاه به وسیله پورت USB لپ تاپ به آن متصل شده و خرید آن فقط 1000 دلار هزینه دارد. توالی یابی با این دستگاه بدون احتیاج به آزمایشگاه های بزرگ بالینی به شکلی ساده تر، مقرون به صرفه تر و سریعتر از روش های رایج است. توماس برت، یکی از شرکای سرمایه گذاری در این شرکت گفت: من از روز اول از عملکرد اکسفورد نانوپور بسیار دلگرم بودم، زیرا سهام این شرکت در لندن در آن روز 50 درصد افزایش یافت. نهاد های اروپایی و بریتانیایی برای شرکت اکسفورد نانوپور ارزش زیادی قائل بودند.

اکسفورد نانوپور قبلاً گفته بود که میخواهد از بودجه IPO برای تحقیق و توسعه، اتوماسیون فراوری و تجاری سازی و بعلاوه خرید های احتمالی استفاده کند. بعضی تحلیل گران صنعت اظهار نظر کردند که ارزش این شرکت بیش از حد بوده و حبابی است؛ اما بعضی دیگر، به ویژه شرکت های کوچک فناوری زیستی که از ابزار های اکسفورد نانوپور استفاده می نمایند، نظر متفاوتی دارند.

اولین نسل توالی یابی در دهه 1970 معرفی گردید و فقط می توانست یک قطعه DNA را در یک زمان توالی یابی کند. توالی یابی ژنوم نسل دوم و سوم به روش هایی اطلاق می گردد که امکان توالی چند قطعه DNA را به طور هم زمان فراهم می نماید. به عنوان مثال، توالی یابی نسل بعدی Illumina با رمزگشایی هم زمان میلیون ها قطعه DNA از مجموعه ای از مواد ژنتیکی، انقلابی در توالی یابی ایجاد نموده است. در دو دهه گذشته، اصلاحات متعددی در توالی یابی DNA امکان معین اولین توالی ژنوم انسان را فراهم نموده و این روش را هزاران بار مقرون به صرفه تر و سریع تر نموده و اجازه می دهد تا در حوزه پزشکی مورد استفاده قرار گیرد.

در حالی که ابزار های قبلی می توانستند توالی هایی حداکثر 1000 جفت باز را بخوانند، NGS می تواند توالی های کوتاهتر از چند صد جفت پایه را نیز بخواند. موج یا نسل بعدی توالی یابی DNA شامل خوانش طولانی یا رمزگشایی توالی های بسیار طولانی تر از 10000-100000 جفت باز است.

اکسفورد نانوپور یکی از پیروز ترین شرکت هایی است که در پی توالی یابی طولانی است. این شرکت برای این کار از نانوحفره استفاده می نماید.

این شرکت، فناوری نانوحفره خود را با قابلیت اطمینان بیشتر برای توالی یابی RNA ارائه نموده است که کاربرد آن مطالعه ویروس ها، از جمله ویروس ایجادنماینده کووید -19 است. ابزار های توالی یابی اکسفورد نانوپور بعلاوه می تواند امکاناتی را برای پیشبرد مطالعه ژنتیک ایجاد کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "نسل جدیدی از ادوات توالی یابی با یاری نانوحفره توسعه می یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نسل جدیدی از ادوات توالی یابی با یاری نانوحفره توسعه می یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید