700 قطعه شهاب سنگ در کاخ گلستان به نمایش درآمد

به گزارش وبلاگ عینکی باهوش، بزرگترین مجموعه شهاب سنگ با بیش از 700 قطعه در بزرگترین نمایشگاه شهاب سنگ های ایران و بیابان لوت صبح امروز هشتم فروردین در کاخ گلستان به نمایش گذاشته شد.

700 قطعه شهاب سنگ در کاخ گلستان به نمایش درآمد

به گزارش وبلاگ عینکی باهوش به نقل از روابط عمومی مجموعه دنیای کاخ گلستان، بزرگترین نمایشگاه شهاب سنگ های ایران و بیابان لوت صبح امروز با حضور معاون میراث فرهنگی، مدیر کل امور پایگاه هایی میراث دنیای، مدیرکل امور موزه های کشور و مدیر کاخ گلستان، مدیر پایگاه میراث دنیای بیابان لوت در موزه مردم شناسی افتتاح شد.

محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور در این مراسم گفت: در کرمان دست ما باز هست تا مجموعه دار شهاب سنگ موزه ای ایجاد کند، در شهداد هم می تواند در کاروانسرایی که در دست مرمت است موزه ای ایجاد کند. توجه ما به ایجاد موزه های خصوصی زیاد شده، 50 موزه بخش خصوصی نیز اخیراً ایجاد شده است. معتقدیم دولت باید نقش سیاست گذاری را انجام دهد. سازمان میراث فرهنگی برای برپایی نمایشگاه های دیگر هم از بخش خصوصی آمادگی دارد.

، معاون میراث فرهنگی کشور گفت: اگر به این نتیجه برسیم که گردشگری چگونه می تواند توسعه یابد و به میراث آسیب نرساند، بهترین جنبه برگزاری این همایش خواهد بود. نباید فراموش کنیم که اگر جامعه محلی نفع نبرد حفاظت نیز نمی کند.

گل محمدی مشاور سازمان زمین شناسی کشور در ادامه اضافه کرد: مجموعه داران استقبال زیادی را از شهاب سنگ ها می نمایند، از طرفی ارزش مادی آنها نیز زیاد است. در سازمان زمین شناسی یک گروه علمی در این باره تشکیل شده است اما در دنیا 150 سال است که روی این داده ها کار می نمایند.

همچنین مسعود نصرتی، مدیر مجموعه میراث دنیای کاخ گلستان درباره نمایش شهاب سنگ ورامین گفت: شهاب سنگ ورامین در بزرگترین و نخستین نمایشگاه تخصصی شهاب سنگ های ایران و بیابان لوت که با همکاری پایگاه میراث دنیای بیابان لوت و حجت کمالی، رکورد دار کشف شهاب سنگ در ایران در کاخ گلستان به نمایش گذاشته شد.

مدیر مجموعه میراث دنیای کاخ گلستان توضیح داد: شهاب سنگ ورامین، پس از سقوط به دربار ناصرالدین شاه برده شده و در آن جا نگهداری می گردد.

وی ادامه داد: این شهاب سنگ نزدیک به 54 کیلوگرم جرم دارد و در حال حاضر قسمت اصلی آن در کاخ گلستان، سالم باقی مانده است؛ سایر قطعات آن هم در موزه های تاریخ طبیعی نیویورک، واشنگتن، فیلدشیکاگو، وین و بریتانیا، دانشگاه های هاروارد اسلو، استراسبورگ و آریزونا، واتیکان و موسسه ژئوفیزیک تهران و تعداد دیگری از موزه های علوم طبیعی و دانشگاه های مطرح دنیا نگهداری می گردد.

محمدرضا مجیدی، نماینده سابق ایران در یونسکو با اشاره به آنکه بیابان لوت نخستین اثر طبیعی ایران بود که توانستند در فهرست میراث دنیای یونسکو به ثبت برسد، گفت: این اثر نادر را توانستیم در فهرست میراث دنیای ثبت کنیم. این در حالی است که ثبت میراث طبیعی با سختیهای بسیاری همراه است. داستان ثبت آثار داستان عشق و عاشقی. ثبت یک اثر بسیار شیرین است که اتفاق بیفتد اما پاسداشت آن اثر بسیار سخت خواهد بود.

وی ادامه داد: در آستانه سومین سالگرد ثبت دنیای بیابان لوت هستیم که سه استان خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان را دخیل نموده است. در این راستا اولین همایش بین المللی گردشگری بیابان لوط را مطرح کردیم چرا که اگر این موقعیت تبدیل به فرصت نگردد تبدیل به تهدید خواهد شد.

مجیدی با اشاره به اخبار نه چندان خوبی که هر از گاهی از گوشه و کنار بیابان لوت به گوش می رسد، گفت: اگر به واسطه این اخبار از یونسکو کارت زرد دریافت کنیم تمام کوشش های ما هدر خواهد رفت. باید توجه داشته باشیم که گردشگری، میراث پایه است و برای پایداری گردشگری باید میراث پایدار بماند.

نماینده سابق ایران در یونسکو اظهار داشت: همایش بین المللی گردشگری بیابان لوط دوسالانه خواهد بود و نخستین دور آن در دانشگاه بیرجند برگزار خواهد شد. کرمان نیز در سال 1400 میزبان دومین همایش خواهد بود و سیستان و بلوچستان در سال 1402 سومین دور این همایش را برگزار خواهد نمود. این همایش تا سال 1408 ادامه خواهد داشت تا بتوانیم طی یک دوره 10 ساله به نتیجه برسیم.

مقصودی، مدیر پایگاه میراث دنیای بیابان لوت با اشاره به آنکه همواره می گوییم که تنوع زیستی مهم است اما به عوارض زیستی آن توجه نمی کنیم، گفت: در بسیاری از مواقع بین توسعه و حفاظت تقابل وجود دارد چراکه در این میان میراث فرهنگی و حفظ آن نیز مطرح می گردد. اگر توسعه گردشگری با مباحثی مانند توجه به میراث پایه همراه باشد مسئله ای پیش نمی آید اما در بیشتر مواقع اینگونه نمی گردد. باید دید چکار می توان کرد تا بین توسعه و حفظ میراث تعادل برقرار گردد.

وی ادامه داد: با توسعه بوم گردی در بیابان لوط هر کس می خواهد ماشین بگیرد و به کویر برود و این آسیب رسان خواهد بود. یکی از دغدغه های ما تعریف تاثیر گردشگری است و باید محدوده ها را معین کنیم. در این میان عدم هماهنگی سبب می گردد تا نتوانیم بین بخش ها تعادل برقرار کنیم و آن را کنترل نماییم. به طور مثال در چهارشنبه سوری برای ورود 3000 نفر به بیابان لوط مجوز داده شده بود. قطعا حضور این تعداد گردشگر که از آن می توان به عنوان گردشگری انبوه یاد کرد، در بیابان لوط آسیب رسان است. باید برنامه ای را در نظر بگیریم که گردشگری با ملاحظات حفاظتی وارد کویر لوط گردد.

در ادامه افتتاحیه نمایشگاه شهاب سنگ ها، نشست خبری نخستین همایش بین المللی گردشگری بیابان لوت با حضور سفیر و نماینده سابق جمهوری اسلامی ایران در یونسکو معاونان، میراث فرهنگی، مدیر پایگاه میراث دنیای لوت و چندی از مسئولان در کاخ گلستان برگزار گردید.

منبع: میراث آریا

به "700 قطعه شهاب سنگ در کاخ گلستان به نمایش درآمد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "700 قطعه شهاب سنگ در کاخ گلستان به نمایش درآمد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید