اجاره بهای بالا؛ بلای جان تورم در زنجان

به گزارش وبلاگ عینکی باهوش، خبرنگاران/زنجان استاندار زنجان گفت: یکی از دلایل بالا بودن تورم در زنجان، اجاره بهای بالای ملک است.

اجاره بهای بالا؛ بلای جان تورم در زنجان

محسن افشارچی شامگاه امروز (3 بهمن ماه) در جلسه ستاد تنظیم بازار استان زنجان، با اشاره به سیاست درج قیمت فراورینماینده بر روی کالاها، اظهار کرد: در اجرای این طرح باید به نکاتی توجه داشت. در حال حاضر نرخی که فراورینماینده بر روی کالا درج می نماید، با احتساب سود فراوری و عرضه نماینده است اما بعضی شرکت ها بعد از درج قیمت فراورینماینده نیز تخفیفی برای کالاهای خود اعمال می نمایند، به همین علت باید مقدار سود شرکت ها در فراوری کالاها نیز شفاف و تعیین باشد.

وی اضافه کرد: در اجرای طرح باید توجه داشت با وجود اینکه قیمت فروش کالاها به وسیله فراورینمایندگان نسبت به قبل تغییر یافته اما باز هم مقداری بیشتر از آنچه که باید سود می نمایند و این مهم در سیاست قیمت گذاری تازه باید شفاف گردد.

این مسئول ادامه داد: نکته مهم بعدی این است که احتمال می رود در سیاست گذاری تازه، خریدار در هنگام خرید کالا با مشکل روبرو شده و نداند که چه قیمتی باید برای آن کالا پرداخت کند.

استاندار زنجان با اشاره به جدول های ارائه شده برای حدبیشتر ضرایب سود قابل اعمال برای کالاها، توضیح داد: با توجه به اینکه در این جداول نرخ سود و نرخ حمل و نقل کالا نیز تعیین شده که به قیمت فراورینماینده اضافه گردد؛ حتی در صورت درج این جدول بر روی قفسه کالاها نیز باز هم خریداران با مشکل روبرو می شوند؛ چرا که احتیاج به حساب کردن در آن لحظه دارد، به همین دلیل این مهم است که خریدار بداند برای خرید کالا چه مبلغی را باید بپردازد و این موضوع باید شفاف گردد.

افشارچی یادآور شد: باید تدبیری برای حل این مشکل اتخاذ گردد. شفاف نبودن فرآیند، خریداران را با ابهام روبرو می نماید، ضمن اینکه محاسبه ذهنی و آنی این موضوع به وسیله خریداران نیز کاری سخت و زمان بر است.

نماینده عالی دولت در استان زنجان در رابطه با نحوه بررسی قیمت فراورینماینده برای درج بر روی کالاها، بیان کرد: هرچند بررسی قیمت کالا از هر کارخانه ای به کارخانه دیگر و از هر شهری به شهر دیگر متفاوت بوده و کار سختی است اما همین که در دستورالعمل قیمت گذاری، میانگین قیمت هفت ماه گذشته، عیار قیمت گذاری قرار گرفته، خوب است.

وی با بیان اینکه در زمینه قیمت فراورینماینده باید روشنگری گردد و مردم نیز باید به این موضوع عادت نمایند و بدانند که رسم قیمت گذاری در بیشتر کشورهای دنیا این گونه است، گفت: مجوز تاسیس فروشگاه های زنجیره ای در استان با اخذ مجوز از مرکز انجام می گردد و بعضی فروشگاه های زنجیره ای برای اجاره مغازه در سطح شهر، اجاره بهای بسیار بالا و چشم گیری پرداخت می نمایند که این امر هم باعث بالا رفتن قیمت اجاره بها می گردد و این مهم خود یکی از مهم ترین دلایل بالا بودن تورم استان است که باید مقابل آن بایستیم.

این مسئول ادامه داد: تبعات بعدی این مسئله این است که عدالت از بین می رود، در حالی که چند جوان برای راه اندازی کسب و کار، محلی را اجاره نموده اند اما وقتی یک فروشگاه زنجیره ای، اجاره بالایی می پردازد سبب بیکاری آن چند نفر می گردد. پرداخت اجاره بهای بالاتر از عرف سبب رقابت بین فروشگاه های مختلف زنجیره ای برای پرداخت بیشترین اجاره بها شده و باز هم نرخ ها افزایش پیدا می نماید.

استاندار زنجان در رابطه با برگزاری نمایشگاه بهاره در آستانه عید نوروز، اظهار کرد: نمایشگاه بهاره در صورتی که مسئله ای بابت بیماری کرونا و سویه های مختلف آن در استان وجود نداشته باشد، برگزار می گردد. مدیریت استان برای برگزاری نمایشگاه بهاره، منتظر ابلاغیه های ستادهای استانی و ملی کرونا است اما پیش فرض این است که طغیان سویه اُمیکرون کرونا را نداشته باشیم و برگزار گردد.

افشارچی در مورد تامین میوه شب عید نیز با بیان اینکه سازمان جهادکشاورزی باید نسبت به کمّیت و کیفیت میوه ها مطمئن گردد، اعلام کرد: میوه شب عید باید متناسب با قدرت خرید و مقدار تقاضای مردم خریداری گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "اجاره بهای بالا؛ بلای جان تورم در زنجان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجاره بهای بالا؛ بلای جان تورم در زنجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید