اندیشکده روسی، استعمار جهانی دیجیتال و بردگی مدرن

به گزارش وبلاگ عینکی باهوش، کارشناسان روس معتقدند که استعمارگری جدید در حوزه دیجیتال موجب وابستگی بیشتر کشورها و بردگی انسان مدرن می گردد.

اندیشکده روسی، استعمار جهانی دیجیتال و بردگی مدرن

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ هیچکس بیشتر بدانید.

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ عینکی باهوش، اندیشکده روسی باشگاه مباحثه والدای یک مقاله 30 صفحه ای درباره رقابت و رهبری بین المللی در حوزه دیجیتال منتشر نموده است. این مقاله به قلم آندری بزروکوف، رئیس انجمن حاکمیت فناوری، میخائیل مامونف، کارشناس ارشد توسعه دیجیتالی، ماکسیم سوچکف، رئیس مرکز مطالعات پیشرفته آمریکا و آندری سوشنتسف، مدیر مؤسسه مطالعات بین الملل نوشته شده است.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی وبلاگ عینکی باهوش بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در صفحه اینستاگرامی وبلاگ عینکی باهوش بخوانید. (کلیک کنید)

در این مقاله آمده است: اینترنت در حال تبدیل شده به یک منبع اصلی از تهدیدات جدید است و در این شرایط دولت های دنیا نیز رویکرد هماهنگی درباره تعریف حاکمیت در فضای مجازی ندارند. ماهیت فراگیر فرایندهای تحول در دیجیتال به این واقعیت می رسد که آنها در مرکز توجه بسیاری از سازمان های بین المللی تخصصی مانند اتحادیه بین المللی مخابرات و غیرتخصصی مانند یونسکو، آنکتاد و مجمع پارلمانی شورای اروپا قرار دارند. این موضوع دستورالعمل های بین المللی در حوزه دیجیتال را پراکنده می نماید و روینمودهای مختلفی را نسبت به آن به وجود می آورد.

در ادامه، با توجه به ماهیت وابستگی در فناوری های دیجیتال، شرح می دهند: نبود یک دستگاه مفهومی و طبقه بندی شده در این زمینه، تناقضات و اختلافات را بیشتر می نماید. در عرصه های مبتنی بر فناوری، چه دولتی و چه غیردولتی، مبارزه برای به رسمیت شناختن دنیایِ استانداردهای فنی ایجاد شده توسط دولت یا شرکت های عظیم در حال اجرا است. پیروز ترین لابی گران در صورت اینکه بتوانند استاندارد پیشنهادی خود را کدگذاری نمایند، از مزیت قابل توجهی در بازار برخوردار می شوند. این مبارزه برای دستیابی به معیارها، نتایج سیاسی گسترده ای نیز در پی دارد. ارائه دهندگان فناوری دیجیتال مشتری را به خود وابسته می نمایند و در این جهت بعضی استانداردها و انواع راهکارها را به آنها تحمیل می نمایند.

نویسندگان معتقدند: به طور کلی حملات سایبری علیه زیرساخت های حیاتی در عرصه دیجیتال می تواند به اندازه تسلیحات هسته ای با بیولوژیکی ویرانگر باشد. در رابطه با سلطه تعدادی از کشورهای پیشرفته در فناوری دیجیتال و ظهور انحصار دنیا در حوزه کنترل زیرساخت های شبکه و جریان داده ها، تهدیدی به نام نابرابری یا استعمار دیجیتالی را به وجود آورده است. بنابراین حاکمیت فناوری دیجیتال به یک شرط لازم برای حاکمیت استقلال سیاسی و ملی تبدیل شده است.

دسترسی نامحدود استعمارگران دیجیتال به داده های عظیمِ مستعمره های دیجیتالی

به نظر آنها، شکاف فزاینده ای بین کشورهای ارائه دهنده فناوری های دیجیتال و کشورهای دریافت نماینده آن در حال شکل گیری است که به تدریج وابستگی آنها به کشورهای پیشرفته در زمینه فناوری را افزایش می دهد. در مرحله کنونی، استعمارگران جدید دیجیتال ابزارهای توسعه اقتصادی برای رسیدن به شرایط مطلوب را در انحصار می گیرند تا زیرساخت های لازم برای انتقال به آینده دیجیتال را ایجاد نمایند. در نتیجه آنها از اتصال خود با سازوکارها مانند سیستم های پرداخت به سیستم های ذخیره داده و مدیریت اسناد الکترونیکی، اطمینان حاصل می نمایند. آنها دسترسی نامحدود و تقریباً رایگان به داده های عظیم، به عنوان یک ابزار مؤثر برای توسعه هوش مصنوعی و شبکه خود با اهداف اقتصادی یا کنترل مستعمرات دیجیتال بهره گیری می نمایند.

کارشناسان روس، اضافه می نمایند: در این شرایط، روابط اقتصادی و کاری نیز در حال تغییر است. دارایی های دیجیتالی نسبت به دارایی های اقتصادی، راحت تر به حوزه قضایی منتقل می شوند و عملاً هیچ اثری از چنین انتقالی بر جای نمی گذارند. ظهور ارزهای رمزپایه (دیجیتال) انحصار دولت برای حاکمیت بر حق انتشار آنها را نیز سلب می نماید. مفاهیمی مانند فرار مغزها و مهاجرت کارگری نیز در حال تغییر است. اکنون باید گفت که به نوعی پرولتاریای دیجیتال احتیاجی نیست که به خارج از کشور مهاجرت نمایند. برای آنها کافی است که در داخل مرزهای خود بمانند و برای شرکت های خارجی کار نمایند، همچنین تمام مالکیت های فکری خود را به بیگانه بدهند. در این فضا یک فرد نه تنها به یک برده سیستم های انحصاری و دنیای دیجیتالی می گردد، بلکه در چارچوبی قرار می گیرد که تمام وجود او به دستگاه هایی مانند تلفن همراه، تبلت و یا ساعت هوشمند گره خورده است.

پژوهشگران درباره نحوه برخورد روسیه با رهبری دنیای دیجیتال، می نویسند: در روسیه درک کافی از نحوه مقابله با تهدیدات سایبری وجود دارد، اما در زمینه محتوای اطلاعاتی، استراتژی این کشور احتیاج به تأمل و توسعه جداگانه دارد. اتهاماتی که به روسیه مبنی بر مداخله سایبری در بعضی از دولت ها نسبت داده شد، به بهانه ای برای افزایش فشار تحریم ها بر علیه مسکو تبدیل شد و از سوی دیگر به چهره بین المللی روسیه آسیب وارد کرد. این کارزار عواقبی را برای تعدادی از شرکت های عظیم روسی به همراه داشت. این شرکت ها در بازار بعضی از کشورهای غربی با مشکل و اقدامات تبعیض آمیز روبرو شدند.

در ادامه، آمده است: در فضای اطلاعاتی، آسیب پذیری های روسیه از ناحیه شبکه هایی مانند گوگل و فیسبوک آشکار است. این انحصارات آمریکایی، به طور رایگان از داده های روسیه بهره برداری می نمایند و به طور فزاینده در تلاشند تا بر حوزه اطلاعات و شرایط سیاسی داخلی روسیه تأثیر بگذارند. در این عرصه از روش هایی مانند دستکاری در محتوا، اعمال محدودیت دسترسی کاربران روسی به اطلاعات و ابزارهای ارتباطی دیگر به تأثیرگذاری و جهت دهی مطابق با سیاست های خود می پردازند. سایر کشورهای غیرغربی نیز با چنین چالش هایی روبرو هستند.

کارشناسان روس در انتها با توجه به نقشه راه روسیه در محیط دیجیتال، تأکید می نمایند: روسیه بایستی به عنوان یکی از نیروهای اصلی در سیستم دنیای دیجیتال و صادرنماینده امنیت و ثبات در این حوزه، دارای نقش و موقعیت ویژ ه ای باشد، زیرا این کشور ظرفیت های قابل توجه و رو به رشدی در حوزه دیجیتال دارد. نقش دنیای روسیه در دنیای دیجیتال مانند نقش رهبرِ جنبش دیجیتالی عدم تعهد برای کشورهایی است که تمایل دارند از دیکتاتوری فناوریِ استعمارگران جدید دیجیتال جلوگیری نمایند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "اندیشکده روسی، استعمار جهانی دیجیتال و بردگی مدرن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اندیشکده روسی، استعمار جهانی دیجیتال و بردگی مدرن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید