بیش از 23 هزار نفر تا کنون در کلاس های الکترونیک دانشگاه شهید بهشتی شرکت کرده اند

به گزارش وبلاگ عینکی باهوش، مدیر مرکز آموزش مجازی دانشگاه شهید بهشتی گفت: طبق آمار در بازه زمانی10 تا 15 اسفند ماه تعداد دانشجو - کلاس حاضر در کلاس های دانشگاه شهید بهشتی 23هزارو 229 نفر، بوذه است.

بیش از 23 هزار نفر تا کنون در کلاس های الکترونیک دانشگاه شهید بهشتی شرکت کرده اند

به گزارش گروه دانشگاه وبلاگ عینکی باهوش به نقل از دانشگاه شهید بهشتی، ناظمی مدیر مرکز آموزش مجازی دانشگاه شهید بهشتی در خصوص برگزاری کلاس های درس دانشگاه به صورت مجازی طی روز های اخیر گفت: با شیوع ویروس کرونا مقامات مسئول در کشور به منظور جلوگیری از شیوع این ویروس دانشگاه ها را تعطیل کردند.

وی اضافه نمود: پس از این اقدام، با توجه به زیرساخت های مرکز آموزش مجازی و توانمندی این مرکز، با همفکری با معاون آموزشی دانشگاه، طرحی برای برگزاری کلاس های دانشگاه به صورت برخط به هیئت رئیسه دانشگاه ارائه دادم و گفتم که این مرکز از شنبه 10 اسفندماه آمادگی لازم برای برگزاری تمامی کلاس های نظری دانشگاه بصورت آنلاین را دارد.

مدیر مرکز آموزش مجازی دانشگاه شهید بهشتی اضافه نمود: طرح پس از بررسی توسط هیات رئیسه دانشگاه تصویب شد. پس از تصویب هیئت رئیسه، برنامه ریزی های لازم در روز های پایانی هفته انجام شد و براساس محاسبات اجرا شده مشخص شد 4 هزارو 165 کلاس در طول هفته در دانشگاه توسط 900 هیات علمی ارائه می شود که با توجه به 19 هزار دانشجو شاغل به تحصیل، 63 هزار 723 کلاس-دانشجو خواهیم داشت.

وی ادامه داد: هماهنگی ها لازم برای اختصاص پهنای باند موردنیاز و دخیره ساز ها با مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات انجام شد و سازماندهی و تقسیم وظایف تیم داخلی در مرکز صورت گرفت. دستورالعمل و فیلم های آموزشی برای بهره برداری از سامانه مدیریت یادگیری LMS تهیه و برای اعضای هیئت علمی ارسال شد و در اختیار دانشجویان نیز قرار گرفت و از روز شنبه برگزاری کلاس ها به صورت غیرحضوری از طریق سیستم آموزش الکترونیکی آغاز شد.

ناظمی در خصوص زیرساخت های مورد نیاز گفت: در این دوره 8 سرور، نرم افزار های آنلاین را پشتیبانی می کند که 2 سرور جایگزین خارج از دانشگاه نیز به عنوان پشتیبان به این طرح اختصاص یافته است. براساس پیش بینی های اجرا شده برای اجرای پیروز دوره، بیش از یک گیگابایت پهنای باند در اختیار مرکز قرار گرفت که البته در هفته اول اجرای طرح در پرترافیک ترین زمان که 1784 کاربر هم زمان در کلاس های مجازی شرکت کردند، 200 مگابایت پهنای باند استفاده شد.

مدیر مرکز آموزش های مجازی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به عملکرد سه روز نخست اجرای این طرح شرح داد: براساس آمار در روز شنبه 138 کلاس برگزار شد و 569 نفر در کلاس ها حضور یافتند، در روز یکشنبه 284 کلاس با حضور 2343 نفر تشکیل شد. همچنین در روز دوشنبه 217 کلاس با 3300 نفر تشکیل شد که 1240 نفر به صورت همزمان از این کلاس ها استفاده کردند. در مجموع در سه روز اول هفته، 729 کلاس برگزار شد و 8048 نفر در کلاس های مختلف شرکت کردند که 1240 نفر از این تعداد همزمان در کلاس ها حضور داشتند. 5321 نفر از طریق تلفن همراه در کلاس حاضر شدند.

وی اظهار کرد: در طی این مدت 1312 ساعت کلاس ارائه شد که تمام کلاس ها ضبط و ذخیره شده است و دراختیار دانشجویان قرار خواهد گرفت. در روز سه شنبه بین ساعت 9 تا 10 رکورد 1784 نفر کاربر همزمان در سیستم ثبت شد.

ناظمی ادامه داد: در مجموع در کل هفته از 10 تا 15 اسفندماه آمار عملکرد تعداد کلاس های برگزار شده آنلاین 1291، تعداد دانشجو- کلاس حاضر در کلاس ها 23229 نفر، حداکثر تعداد همزمان کاربران اعم از استاد و دانشجو 1874، ساعت کلاس های ضبط شده 4889 ساعت و دسترسی از طریق موبایل 15233 مورد بوده است.

وی در خصوص میزان مشارکت دانشکده ها و پژوهشکده ها در اجرای کلاس های غیرحضوری شرح داد: با پایش اطلاعات مشخص شد حوزه دانشی فنی مهندسی بیشترین استقبال را از این طرح داشته است. دانشکده های ادبیات و علوم انسانی، مدیریت و حسابداری و علوم تربیتی و روانشناسی در حوزه دانشی علوم انسانی حضور فعال تری داشته اند و کم ترین مشارکت به دانشکده های فیزیک، علوم زمین، حقوق و معماری اختصاص دارد که دانشکده معماری و شهرسازی به دلیل دارا بودن تعداد قابل توجهی کلاس کارگاهی از این لیست خارج می شود.

مدیر مرکز آموزش های مجاز دانشگاه شهید بهشتی گفت: اگرچه تماس هایی از سوی برخی استادان دانشکده معماری داشتیم که درخواست کرده بودند به منظور ممانعت از ایجاد وقفه طولانی در فرآیند آموزش و یادگیری دانشجویان، کلاس های کارگاهی در سیستم فعال شود تا بخش تئوری این کلاس ها از طریق مجازی تدریس شود.

ناظمی به چالش های پیش روی مرکز آموزش مجازی اشاره و تاکید کرد: جذب نیروی انسانی مورد نیاز بزرگترین چالش پیش روی مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه برای گسترش و توسعه فعالیت ها است. در حال حاضر اغلب کارکنان این مرکز به صورت شرکتی و پروژه ای مشغول به فعالیت هستند که جذب نیروی انسانی متخصص بصورت پایدار و ثابت و تبدیل شرایط نیروی انسانی موجود عامل مهمی در ارتقاء و پیشبرد برنامه های آینده مرکز محسوب می شود.

وی درپایان اعلام کرد: حوزه زیرساخت ها چالش مهم دیگر این مرکز است؛ برای راه انداری سیستم پایدار و مستمر باید سرور ها توسعه یابد و تجهیزات ارتقاء یابد، در حال حاضر این مرکز دارای سیستم برق اضطراری مطمئن نیست که این نقیصه به راحتی می تواند ارائه خدمات برخط را با بحران روبرو کند. برای چابک سازی و توسعه فعالیت های مرکز آموزش الکترونیکی باید چارت سازمانی و ساختار مرکز نیز اصلاح شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "بیش از 23 هزار نفر تا کنون در کلاس های الکترونیک دانشگاه شهید بهشتی شرکت کرده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیش از 23 هزار نفر تا کنون در کلاس های الکترونیک دانشگاه شهید بهشتی شرکت کرده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید