خوراکی هایی برای یک خواب راحت

به گزارش وبلاگ عینکی باهوش، تعداد زیادی از مردم برای به خواب رفتن، مشکل دارند. بعضی، خواب راحت ندارند و بعضی دیگر شب هنگام به دفعات از خواب بیدار می شوند. اگر شما هم چنین مسئله ای دارید، بدانید که تنها نیستید و

خوراکی هایی برای یک خواب راحت

ترجمه: علی مزرعتی

تعداد زیادی از مردم برای به خواب رفتن، مشکل دارند. بعضی، خواب راحت ندارند و بعضی دیگر شب هنگام به دفعات از خواب بیدار می شوند. اگر شما هم چنین مسئله ای دارید، بدانید که تنها نیستید و تعداد زیادی از مردم سراسر دنیا با مشکل بدخوابی رو به رو هستند. به طور مثال بیش از 50 میلیون آمریکایی به مقدار کافی نمی خوابند. متخصصان معتقدند فواید سلامت بخش خواب کافی و راحت بی شمارند. خواب کافی باعث می گردد: شاداب باشید، فکر تان خوب کار کند، سیستم ایمنی بدنتان تقویت گردد، دور کمرتان به مقدار و منظم باشد، پوست شما جوان به نظر برسد و خطر افزایش فشار خون و بیماری قلبی در شما کاهش یابد. گنجاندن این غذاها در برنامه غذایی می تواند شانس شما را برای یک خواب راحت افزایش دهد.

ماهی

براساس پژوهشی که نتایج آن در نشریه آموزشگاه علوم نیویورک، منتشر شده است، بیشتر ماهی ها حاوی ویتامین ب-6 هستند. این ویتامین برای ایجاد ملاتونین(هورمون خواب که در تاریکی، فعال تر می گردد) موردنیاز است.

غذاهای حاوی کربوهیدرات

نتایج یک پژوهش افراد سالم بدون مشکل در خوابیدن نشان می دهد که آنها از غذاهای سرشار از کربوهیدرات(حاوی سبزی ها و سس گوجه فرنگی بر روی برنج) استفاده نموده اند. زمانی که غذای آنها حاوی برنج با شاخص گلیسمی بالا بوده در مقایسه با زمانی که غذایشان حاوی برنج با شاخص گلیسمی پایین تر(مانند برنج دانه بلند) بوده است، آنها هنگام خواب، به طور مشخصی زودتر به خواب رفته اند. لازم به ذکر است، شاخص گلیسمی به مقدار افزایش قند خون پس از مصرف هر خوراکی گفته می گردد. عدد شاخص گلیسمی، نشان دهنده آن است که یک ماده غذایی به چه مقدار، قند خون شما را افزایش می دهد. هر قدر این عدد بزرگ تر باشد، قند خون شما را بیشتر و در زمان کوتاه تری، تحت تأثیر قرار می دهد. به طور مثال شاخص گلیسمی خرما، بسیار بالا است تقریباً بلافاصله بعد از خوردن آن، قند خون افزایش می یابد. این مسئله در خصوص سبزی های فیبردار، برعکس است. یعنی سبزی ها به علت شاخص گلیسمی بسیار پایینی که دارند، نه تنها قند خون را بالا نمی برند، بلکه به کنترل بهتر و حفظ آن در حد مناسب هم یاری می نمایند. چون پژوهشگران درباره علت این امر مطمئن نیستند، فرض نموده اند که مقادیر بیشتر انسولین که از طریق غذاهای با شاخص گلیسمی بالا ایجاد می گردد، باعث افزایش نسبت اسیدآمینه تریپتوفان اسیدی که در خواب رفتن مؤثر است در مقایسه با سایر اسیدهای آمینه موجود در خون می گردد و به همین نسبت مقدار ورود آن به مغز، افزایش می یابد.

آب آلبالوی ترش

تحقیقات اجرا شده در خصوص آب آلبالوی ترش نشان می دهد که این نوشیدنی، در یاری به خوابیدن، مفید است. بزرگسالانی که مشکل بی خوابی مزمن داشتند، با مصرف یک فنجان آب آلبالوی ترش به مقدار دو بار در روز، شاهد بهبودی نسبی در شدت بی خوابی خود بودند.

ماست

فرآورده های لبنی مانند ماست و شیر، مقادیر سلامت بخش کلسیم بدن را تأمین می نمایند و مصرف آنها برای خوابی راحت، مفید است. پژوهش ها، نشان می دهد که کمبود کلسیم در بدن می تواند باعث مشکلاتی در به خواب رفتن گردد.

غلات کامل

بلغور، جو و سایر غلات کامل، سرشار از مهمیم هستند. مصرف ناکافی موادغذایی حاوی مهمیم، می تواند تداوم خواب را هنگام خوابیدن، سخت تر کند.

کلم پیچ

فرآورده های لبنی به خوبی به اسم منابع سرشار از کلسیم شناخته شده اند. اما سبزی های سبز برگ مانند کلم پیچ و کلم هم دارای مقادیری سلامت بخش از کلسیم هستند. کمبود کلسیم در بدن هم می تواند باعث مشکلاتی در به خواب رفتن گردد.

موز

موز به داشتن مقادیر زیاد مهمیم، شهره است. موز بعلاوه منبع خوبی از ویتامین ب6 است. این ویتامین برای ساخت ملاتونین (هورمون خواب که در تاریکی فعال تر می گردد) ضروری است.

نخود و غلات غنی شده

نخود و غلات غنی شده هم حاوی ویتامین ب6 هستند و برای ساخت ملاتونین در بدن به کار می فرایند.

منبع: نشریه دانشمند، شماره 583.

منبع: راسخون

به "خوراکی هایی برای یک خواب راحت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوراکی هایی برای یک خواب راحت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید