عایدی آرامکوی سعودی دو برابر شد

به گزارش وبلاگ عینکی باهوش، درآمدهای شرکت نفتی دولتی آرامکوی سعودی تحت تاثیر قیمت بالاتر نفت، نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از دو برابر افزایش یافت.

عایدی آرامکوی سعودی دو برابر شد

سود خالص سه ماهه سوم آرامکو به 114 میلیارد ریال (30.4 میلیارد دلار) رسید که اندکی بالاتر از برآورد تحلیلگران بود. جریان نقدی آزاد هم 28.7 میلیارد دلار بود و به راحتی سود نقدی سه ماهه به اندازه 18.8 میلیار ددلار را پوشش داد.

آرامکو و شرکتهای نفتی بزرگ رقیب این شرکت از احیای اقتصادی جهانی که به رشد بیش از 60 درصدی قیمت نفت و رساندن آن به حدود 83 دلار در هر بشکه یاری نموده است، سود برده اند.

عایدی آرامکو بعلاوه تحت تاثیر فراوری بالاتر نفت افزایش یافت. عربستان سعودی به محدودیت عرضه یکجانبه ای که اوایل امسال در راستای توافق اوپک پلاس به اجرا گذاشته بود انتها داد. فراوری نفت این کشور در فاصله ژوییه تا سپتامبر 9.6 میلیون بشکه در روز بود که بالاتر از 8.5 میلیون بشکه در روز در سه ماهه دوم بود.

امین ناصر، مدیرعامل شرکت آرامکو در بیانیه ای اظهار کرد: برخی موانع برای اقتصاد جهانی وجود دارد که تا حدودی به علت موانع زنجیره تامین هستند اما ما خوش بین هستیم که تقاضا برای انرژی مطلوب برای آینده قابل پیش بینی مطلوب خواهد ماند.

آرامکو سال گذشته که ریزش قیمتهای انرژی به عایدیهای اقتصادی این شرکت ضربه زده بود، برای تامین اقتصادی پرداخت سود نقدی به سهامداران به سختی در کوشش بود. بزرگترین شرکت نفتی جهانی در سه ماهه سوم سال 2020 تنها 12 میلیارد دلار عایدی خالص داشت.

ارزش سهام آرامکو روز یکشنبه حداکثر 1.5 درصد صعود کرد و به رکورد 38.30 ریال رسید اما بخشی از این رشد را از دست داد و نهایتا 37.90 ریال معامله شد. ارزش سهام آرامکو امسال 8.3 درصد رشد نموده و ارزش بازار این شرکت را به بیش از دو تریلیون دلار رسانده است. این شرکت بیانیه های اقتصادی مفصل تری درباره واحدهای بالادستی و پایین دستی خود منتشر خواهد نمود.

سود نقدی سالانه 75 میلیارد دلار که آرامکو متعهد شده است به سهامدارانش پرداخت کند، منبع تامین اقتصادی مهمی برای دولت عربستان سعودی است که 98 درصد سهم آرامکو را در اختیار دارد و کوشش می نماید کسری بودجه خود را که سال گذشته پس از ریزش قیمت نفت تشدید شد، کاهش دهد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، با وجود افزایش قیمت نفت، آرامکو درخواست برخی از تحلیلگران برای دادن پول بیشتر به سهامداران را نادیده گرفته است. آرامکو به برنامه های خود برای هزینه 35 میلیارد دلار در امسال متعهد مانده است. بخشی از این پول برای افزایش ظرفیت فراوری نفت از 12 میلیون بشکه در روز به 13 میلیون بشکه استفاده خواهد شد. این پروژه قرار است در سال 2027 تکمیل گردد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "عایدی آرامکوی سعودی دو برابر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عایدی آرامکوی سعودی دو برابر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید