دزفول، محل تلاقی تاریخ، فرهنگ و طبیعت

به گزارش وبلاگ عینکی باهوش، شهرستان دزفول در شمال خوزستان، نمونه ای کم نظیر از محل تلاقی تاریخ، فرهنگ و طبیعت ایران زمین است.

دزفول، محل تلاقی تاریخ، فرهنگ و طبیعت

به گزارش از شهرستان دزفول با مساحتی حدود 4 هزار و 762 کیلومتر مربع در جلگه شمال خوزستان قرار گرفته است که دارای زمستانی ملایم و مطبوع و طبیعتی سرسبز است، که از اواخر زمستان تا اوایل بهار برای گذراندن ساعاتی دلپذیر مناسب است.

این شهرستان با طبیعت زیبای جلگه ای کوهپایه ای و کوهستانی خود در تمام ایام سال خصوصا ایام نوروز تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی و مهمانان نوروزی را به سوی خود جذب می نماید.

جالب است بدانید که آوان، اندمش و قصر روناش از نام های قدیم این شهر زیبا هستند و واژه دزفول معرب واژه پهلوی دژپل است و این واژه از پلی که در زمان شاپور اول ساسانی در دزفول بنا شده، گرفته شده است.

برای آشنایی بیشتر با شهرستان دزفول پیشنهاد می کنیم ادامه گزارش را بخوانید.

حجت اله آریایی، مدیر اداره میراث فرهنگی شهرستان دزفول در مصاحبه با خبرنگار از گفت: در این شهرستان آثار باستانی و جاذبه های گردشگری زیادی وجود دارد که همه ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به این شهرستان می کشانند.

وی بیان نمود: هر کدام از مکان ها و بنا های تاریخی در دزفول قدمت طولانی دارند و بسیاری از آن ها در آثار تاریخی ثبت ملی شده اند.

آریایی، پل قدیم دزفول، آسیاب ها، مسجد جامع دزفول، حمام کرناسیان (موزه مردم شناسی)، حمام شاه رکن الدین، روستای لیوس، بقعه یعقوب لیث صفاری، بلفت قدیم یا محله قدیم دزفول، بازار قدیم دزفول، خانه سوزنگر، ساباط های دزفول، آبشار شوی، خانه تیزنو، دریاچه پشت سد دز یا شهیون، آستانه سبزقبا، کَت ها و بقعه امامزاده رودبند از جمله مکان های زیارتی، سیاحتی و گردشگری این شهرستان است.

پل قدیم دزفول، سند 17 قرن قدمت نام شهر دزفول

مدیر اداره میراث فرهنگی شهرستان دزفول در مورد پل قدیم دزفول گفت: این پل بیش از یکهزار و 700 سال قدمت دارد که با وجود تغییر و تحولات مختلف هنوز به شکل تقریبی اولیه اش باقی مانده و زینت بخش و مایه افتخار گوشه ای از این سرزمین و نام این شهر (دزپُل) هم به سبب وجود این بنای باشکوه است.

این مقام مسئول توضیح داد: این پل در حقیقت یکی از راه های ارتباطی منطقه جندی شاپور و سرزمین بین النهرین بوده و به دستور شاپور اول پس از پیروزی بر والرین و با بکارگیری اُسرای رومی ساخته شده است.

سبزقبا، نگین سبز دزفول

حجت اله آریایی در ادامه بیان داشت: در شهرستان دزفول زیارتگاه و بقاع متبرکه بسیاری وجود دارد و یکی از بقاع متبرکه آستان مبارک حضرت سبزقبا و زیارتگاه اصلی اهالی این شهرستان به شمار می رود.

وی گفت: صاحب این بقعه متبرکه، حضرت محمد ابن موسی الکاظم فرزند امام موسی کاظم (ع) و برادر امام رضا (ع) است که مردم این شهرستان ارادت خاص و ویژه ای به صاحب این بقعه دارند و برای آن احترام ویژه ای قائل هستند.

آریایی اضافه نمود: این بقعه متبرکه هر ساله گردشگران ایرانی وخارجی زیادی را به خود جذب نموده و تعداد زیادی از مسافران برای زیارت و دیدن این بقعه به شهرستان دزفول سفر می نمایند.

اُسیوای گله گه بالایی اثر بجا مانده از آسیاب های گندم

مدیر اداره میراث فرهنگی شهرستان دزفول به وجود آثار سدی بر روی رودخانه دز در شمال غربی این شهرستان اشاره نمود و اذعان داشت: تا به امروز 3 دیوار در جبهه غربی و 2 غرفه بر دیوار بدنه اصلی و 2 دهنه اصلی و یک طاق فروریخته باقی مانده است که به لهجه محلی آن را اُسیوای گله گه بالایی به معنای آسیاب های گلوگاه بالایی می نامند.

وی بیان نمود: در گذشته های دور مردم دزفول از این آسیاب ها به منظور آرد شدن گندم استفاده می کردند.

مسجد جامع دزفول، یادگاری از قرن سوم هجری قمری

حجت اله آریایی گفت: مسجد جامع یکی از قدیمی ترین مساجد شهرستان دزفول به شمار می رود که در مرکز شهر قرار گرفته است و به شماره 287 در ردیف آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

وی اضافه نمود: از ساختمان قدیمی، بویژه شبستان اصلی مسجد و ستون های آن می توان به قدمت زیاد آن پی برد، بطوریکه بعضی از کاوشگران ساخت این بنای تاریخی را مربوط به قرن سوم یا اوایل قرن چهارم هجری قمری می دانند و کابردی بودن در دوره قبل و بعد از اسلام از ویژگی های این بنای ارزشمند است.

قلب دزفول صاحب یکی از زیباترین آبشار های ایران و خاورمیانه

حجت اله آریایی در ادامه بیان نمود: در شهرستان دزفول مکان طبیعی گردشگری زیادی وجود دارد که برای گذران ساعاتی در دامان طبیعت مناسب و کم نظیر هستند.

این مقام مسئول آبشار شوی در این شهرستان را از جمله مکان های دیدنی نام برد که با طبیعت بکر و آب و هواع مطبوع، خاطره خوب و به یاد ماندنی در ذهن گردشگران و مهمانان نوروزی ماندگار می نماید.

وی گفت: آبشار شوی یکی از بلندترین و زیباترین آبشار های ایران و خاورمیانه محسوب می گردد که در شمالی ترین نقطه دهستان امامزاده سید محمود از توابع شهرستان دزفول قرار گرفته است.

آریایی توضیح داد: رسیدن به این آبشار زیبا از 2 جهت ریلی و شوسه امکانپذیر است.

به گفته مدیر اداره میراث فرهنگی دزفول، این آبشار بی نظیر با طبیعت زیبا و دست نخورده همه ساله پذیرای گردشگران زیادی از اقصی نقاط کشور است.

لیوس، روستایی تاریخی در دزفول

مهدی چناری، معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی دزفول در مصاحبه با خبرنگار از درخصوص جاذبه های گردشگری در این شهرستان گفت: روستای تاریخی سنگی لیوس که در 73 کیلومتری شمال شهرستان دزفول در بخش سردشت قرار گرفته است، علیرغم گذشت سالیان زیاد از عمر این روستای تاریخی، در بافت سنگی کهن خانه ها هنوز هم شاهد نحوه معیشت، فرهنگ و سنن، گویش، آداب و رسوم و برپایی مراسمات مختلف به شیوه های کاملا سنتی هستیم.

وی بیان داشت: جاذبه های گردشگری طبیعی و بکر شامل؛ کوهستان ها، مراتع زیبا و بی نظیر، وجود باغ های میوه، رودخانه ها و آبشار از دیگر ویژگی های روستای لیوس است که در فصل بهار، پاییز و زمستان به علت آب و هوای مناسب پذیرای گردشگران بسیاری از سراسر دنیا است.

چناری در ادامه به وجود خانه سوزنگر در دزفول اشاره و توضیح داد: این بنای تاریخی در یکی از محله های قدیمی این شهرستان به نام محله میان دره قرار گرفته است و قدمت آن به بیش از 80 سال می رسد.

این مقام مسئول اضافه نمود: خانه تاریخی تیزنو در 2 طبقه ساخته شده و از لحاظ سبک معماری از تمامی عناصر خانه های دزفول برخوردار است و مالکیت آن در اختیار اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول قرار گرفته است.

حمام کرناسیون، یادگاری از دوره قاجار

معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی دزفول اظهار کرد: حمام کرناسیون یکی از بنا های زیبای دوره قاجار است که به شماره 8477 در ردیف آثار ملی ایران به ثبت رسیده و در محوطه ای باز و در مرکز محله کرناسیون قرار گرفته است.

وی اذعان داشت: این حمام شامل بخش های مردانه و زنانه و دارای فضا های متعدد از قبیل؛ سربیته، گربینه، آتشدان و ... است و در حال حاضر بعنوان موزه مردم شناسی برای بازدید علاقمندان و مهمانان نوروزی و گردشگران داخلی و خارجی دایر است.

شهرستان دزفول، یک برگ از کتاب تاریخ ایران است که با بناهای تاریخی، زیارتگاه های فراوان و جاذبه های طبیعی و دست نخورده، آماده پذیرایی از گردشگران داخلی و خارجی و مهمانان نوروزی است.

گزارش از ملیحه گریزی نسب

گ

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "دزفول، محل تلاقی تاریخ، فرهنگ و طبیعت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دزفول، محل تلاقی تاریخ، فرهنگ و طبیعت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید