مرادی: تعرفه گذاری پلکانی، راه حلی موقت برای کنترل مصرف انرژی ، دولت خود را از شر یارانه های پنهان خلاص کند

به گزارش وبلاگ عینکی باهوش، کارشناس حوزه انرژی گفت: تعرفه گذاری پلکانی که در جهان نیز متداول است، می تواند تا حد زیادی برای کاهش مصرف انرژی در کشور کارساز باشد.

مرادی: تعرفه گذاری پلکانی، راه حلی موقت برای کنترل مصرف انرژی ، دولت خود را از شر یارانه های پنهان خلاص کند

حسن مرادی؛ استاد دانشگاه تهران و کارشناس حوزه انرژی در مصاحبه با خبرنگار مالی وبلاگ عینکی باهوش، پیرامون مسائل دولت در تامین انرژی کشور گفت: وقتی دولت اعلام می نماید، میخواهد دو یا چهار میلیون مسکن بسازد، با فرض این که در هر مسکن حدود چهار نفر زندگی نمایند، در شهری مثل تهران 16 میلیون جمعیت وجود خواهد داشت و دولت باید برای تامین حامل های انرژی این مسکن ها نیز فکر جدی کند و ببیند آیا توانایی تغذیه مصرف این مسکن ها را دارد یا خیر. مسکن نو مانند تمامی مسکن ها احتیاج به خطوط انتقال و کنتر مصرفی دارد. پس قبل ساخت مسکن اول باید این موارد به وسیله دولت در نظر گرفته گردد و سپس برای آن برنامه ریزی گردد. برای مثال می توان به جای اصرار بر ساخت مسکن نو، بافت های فرسوده را ترمیم کرد چرا که در این صورت دیگر احتیاج به شبکه های نو حامل های انرژی نخواهیم داشت. اصولاً کشور ایران رو به توسعه است و استانی مثل قم به شدت گسترده و مجهز شده و هزاران ساختمان بلند در این شهر که به کم آبی معروف است، ساخته شده. در صورتی که همه این خانه ها احتیاج به انرژی دارند و دولت ها نیز تا به امروز پیش بینی مناسبی برای تامین انرژی های این همه ساختمان نداشته اند. پس طبیعی است در فصلی مثل تابستان که بی آبی افزایش پیدا می نماید با این حجم از تقاضای انرژی، دولت نتواند برق آن ها را تامین کند و در نتیجه رو به قطعی های مداوم برق منازل بیاورد.

این کارشناس انرژی با اشاره به طرح تعرفه گذاری پلکانی برای مصرف حامل های انرژی توضیح داد: 90 درصد تولیدنمایندگان و پیمانکاران صنعت برق تا به امروز بسیار متضرر شده اند و بابت برقی که به دولت دادند از دولت مبالغ هنگفتی را طلبکارند و با فشار آوردن بر دولت خواستار طلب خود هستند. از طرفی دولت نیز توانایی پرداخت حقوق پیمانکاران خود را ندارد. بنابراین امکان هیچ طرح نوی از سوی دولت برای کنترل مصرف حامل های انرژی وجود ندارد. از طرفی وقتی یک خشک سالی عجیب در پنجاه سال گذشته در کشور رخ می دهد، دولت را برای تامین برق تحت فشار قرار می دهد. مجموع این عوامل همگی از چیزهایی هستند که دولت را وادار می نماید در بحث کنترل مصرف حامل های انرژی به روش پلکانی روی بیاورد. تعرفه گذاری پلکانی که در دنیا نیز متداول است، می تواند تا حد زیادی کارساز باشد. اگر چه که چاره تمامی دردهای کشور در بحث حامل های انرژی نیست. اما به صورت مقطعی می تواند بخشی از مسائل دولت را حل نماید. پس دولت مجبور است به روش پلکانی روی آورد و مناطقی و افرادی که برق بیشتری مصرف می نمایند به همان مقدار نرخ بالاتری برایشان محاسبه می گردد و افراد کم مصرف به همان مقدار از نرخ کمتری برخوردا می شوند. البته در این بین باید ظرایفی به وسیله دولت حین اجرای طرح پلکانی رعایت گردد.

وی در ادامه اضافه کرد: دولت و شرکت های خصوصی بزگترین تخلف را در بحث هدر دادن انرژی انجام می دهند. برای مثال اگر به این شرکت ها برویم می بینیم بیشتر لامپ ها غیر استاندارد هستند و آنجا هم که لامپ کم مصرف میگذارند یک لامپ پر مصرف را برمی دارند و به جای آن ده لامپ پرمصرف می گذارند. بنابراین در بحث کنترل مصرف حامل های انرژی دولت باید از خودش آغاز کند و سپس سراغ مردم برود. چون اگر از خودش آغاز نکند مردم نیز از آن ها تاثی نخواهند داشت.

مرادی در سرانجام درباره مقدار بالای یارانه های انرژی در کشور گفت: یارانه پنهان انرژی های ما نیز بسیار بالاست و برای همین هم صنایعی مثل آلومینیوم در کشور ما بسیار سود ده است. درحالی که در غالب کشورهای دنیا این صنعت به صرفه نیست اما در کشور ما چون برق برای صنایع مقرون به صرفه است، امکان خودنمایی آنان نیز بسیار بیشتر است و صنایعی که مصرف انرژی بالایی دارند ترغیب می شوند در شرایطی که برق مقرون به صرفه است تولیدات خود را توسعه دهند. بنابراین یارانه پنهان در همه صنایع رسوخ نموده و دولت باید خود را از آن خلاص کند. از طرفی طرح برق امید و گاز امید در دولت دوازدهم آن طور که باید نه اما در حد بسیار کمی باعث تشویق مردم به کم مصرفی شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "مرادی: تعرفه گذاری پلکانی، راه حلی موقت برای کنترل مصرف انرژی ، دولت خود را از شر یارانه های پنهان خلاص کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرادی: تعرفه گذاری پلکانی، راه حلی موقت برای کنترل مصرف انرژی ، دولت خود را از شر یارانه های پنهان خلاص کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید