پایکوبی محلی خراسان جنوبی؛ آمیزه ای از فرهنگ و حماسه

به گزارش وبلاگ عینکی باهوش، خبرنگاران/خراسان جنوبی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: پایکوبی محلی خراسان جنوبی آمیزه ای از حرکات ریتمیک و نوعی حرکات رزمی و نمایشی است.

پایکوبی محلی خراسان جنوبی؛ آمیزه ای از فرهنگ و حماسه

حسن رمضانی در گفت وگو با خبرنگار وبلاگ عینکی باهوش توضیح داد: پایکوبی محلی خراسان جنوبی از سابقه طولانی برخوردار بوده و همراه با حرکات ریتمیک و نمایشی است.

وی با اشاره به اینکه این استان دارای پایکوبی ها و موسیقی های بسیار متنوعی است، اضافه نمود: ریتم های (5 تایی - سه تایی - دوتایی) متدوی در این منطقه دارای ویژگی های منحصر به فرد است که در دیگر نقاط ایران مرسوم نیست.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، توضیح داد: ترانه ها و آوازهای زیبا و حماسی پایکوبی ها و آهنگ های سازی و آوازی در منطقه قهستان و بیرجند رواج دارد.

رمضانی یادآور شد: سازهای محلی این خطه شامل دهل، سُرنا، دایره و نی است که معمولا توسط خود نوازندگان ساخته می گردد.

رمضانی اعلام کرد: بعضی قطعات موسیقی ویژه پایکوبی های محلی در این منطقه شامل اصیل، فارفاره، چپ و راست، شیرجه، احواله سه ضرب و همچنین در بعضی روستاها آهنگی خاص مانند چنشتی، فورکی، سرکاریزی و رکاتی وجود دارد که شهرت محلی یافته است.

وی اضافه نمود: پایکوبی محلی که نوعی حرکات رزمی و نمایشی است نیز به صورت های انفرادی، دو نفره و گروهی اجرا می گردد که این پایکوبی ها پیچیده و سخت بوده و احتیاج به مهارت زیاد دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی یادآور شد: همچنین آهنگ های ویژه چوب بازی شامل آزاد، کنار به خاک، به خاک، پک پک، دست به خواب، پشت و گندم کاری است. مراسم و آیین فرهنگی پایکوبی محلی خراسان جنوبی به شماره 806 در 14 بهمن ماه 91 در فهرست آثار معنوی کشوربه ثبت رسیده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "پایکوبی محلی خراسان جنوبی؛ آمیزه ای از فرهنگ و حماسه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پایکوبی محلی خراسان جنوبی؛ آمیزه ای از فرهنگ و حماسه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید