پروبیوتیک های مرده هم برای مقابله با التهاب مفیدند

به گزارش وبلاگ عینکی باهوش، مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که یک پروبیوتیک با منشاء انسانی برای کاهش نشانگرهای التهاب و بهبود سلامتِ فرد، لازم نیست حتما زنده باشد.

پروبیوتیک های مرده هم برای مقابله با التهاب مفیدند

به گزارش وبلاگ عینکی باهوش از ایسنا، پروبیوتیک ها معمولاً باکتری های فعال و زنده ای هستند که با میکروبیوتای دستگاه گوارش انسان یعنی باکتری هایی که از قبل در روده وجود دارند، فعل و انفعال داخلی دارند.

متخصصان تغذیه و سایر متخصصان بهداشت دریافته اند که پروبیوتیک ها در صورت مصرف به اندازه مناسب می توانند مزایای سلامتی بسیاری برای افراد به همراه داشته باشند. این فواید شامل متعادل کردن میزان جمعیت باکتری ها در روده، یاری به هضم غذا و بهبود علائم بیماری های دستگاه گوارش مانند سندرم روده تحریک پذیر است.

از سوی دیگر به طور فزاینده، مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که باکتری های پروبیوتیکی غیبرطرفال شده یا مرده هم ممکن است فواید زیادی به همراه داشته باشند. با این حال، از آنجا که تعریف پروبیوتیک ها به میکروارگانیسم های زنده اطلاق می گردد، بسیاری از دانشمندان معتقدند که باکتری های مرده یا غیبرطرفال به عنوان پروبیوتیک شناخته نمی شوند و نام پاراپروبیوتیک را برای آن ها پیشنهاد می نمایند.

هم چنین متخصصان اظهار داشته اند در حالی که پروبیوتیک ها در دسته مکمل های غذایی جای می گیرند، پاراپروبیوتیک ها بیشتر در دسته داروها طبقه بندی می شوند.

اکنون در یک مطالعه از سوی متخصصان دانشگاه ویک فارست در وینستون-سِیلم آمریکا، پتانسیل سلامت یک سویه غیبرطرفال شده از لاکتوباسیلوس پاراکازهای مشتق از انسان (D3-5) آزمایش شده است.

در این مطالعه نویسندگان گزارش داده اند که لاکتوباسیلوس پاراکازها حتی پس از غیبرطرفال شدن با افزایش طول عمر در آزمایش های انگل روده اثربخشی نشان داده است و هم چنین باعث کاهش التهاب و بهبود عملکرد شناختی در موش های مسن می شوند.

دیواره های روده دارای یک مانع مخاطی هستند، لایه ای از مخاط که از نشت باکتری های روده در خون و هم چنین نشت مواد موجود در خون به روده جلوگیری می نماید. این سد طبیعی از بروز عفونت ها جلوگیری نموده و به حفظ سلامت عمومی یاری می نماید.

با این حال با افزایش سن این سد به طور فزاینده ای نفوذپذیر شده و باعث می گردد نشتی راحت تر اتفاق بیفتد و در نهایت منجر به بروز التهاب عمومی در سطح پایین گردد. این امر به خودی خود یک عامل خطر برای سایر مسائل از جمله دیابت، چاقی و هم چنین مسائل قلبی-عروقی و شناختی است.

متخصصان دریافته اند که پروبیوتیک ها برای حفظ روده سالم و جلوگیری از نشت مواد مؤثر هستند اما داده ها در این زمینه کافی نیست. مشخص سویه مؤثر در کاهش نشتی روده و التهاب به متخصصان برای در نظر دریافت استراتژی های مؤثرتری جهت برطرف مشکل و شرح این که چرا پروبیوتیک ها تنها برای بعضی افراد موثر هستند، یاری می نماید.

در آزمایش های انجام شده، دادن لاکتوباسیلوس پاراکازهای غیبرطرفال به موش های مسن به جلوگیری از ایجاد اختلالات متابولیکی که رژیم غذایی پرچرب ایجاد می نماید، یاری می نماید.

به گفته متخصصان، این امر هم چنین باعث کاهش احتمال بروز نشتی روده، کاهش التهاب و تقویت عملکرد شناختی می گردد.

ماده اصلی که این اثرات مثبت را به همراه داشته، لیپوتیکوئیک اسید، یکی از اجزای اصلی دیواره سلولی باکتری های موجود در سویه است که محققان از آن استفاده کردند.

محققان می گویند این آزمایش ها نه تنها به مشخص این که کدام سویه پروبیوتیکی برای جلوگیری از نشتی روده و التهاب مؤثرتر است، بلکه به نشان دادن این که نسخه مرده این پروبیوتیک همان مزایای نسخه زنده آن را دارد نیز یاری نموده است.

این اولین مطالعه در نوع خود است که نشان می دهد یک جزء (لیپوتیکوئیک اسید) از دیواره سلولی پروبیوتیک مرده تغییرات ناشی از میکروبیوم روده و فراوری مخاطی را کاهش و بدین ترتیب نشتی روده و التهاب را در موش های مسن کاهش می دهد.

منبع: جام جم آنلاین

به "پروبیوتیک های مرده هم برای مقابله با التهاب مفیدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پروبیوتیک های مرده هم برای مقابله با التهاب مفیدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید