چگونه مبتلا به فشار خون می شویم؟

به گزارش وبلاگ عینکی باهوش، فشار خون بالا، به عنوان تهدید کننده سلامت افراد، متاسفانه بدون علامت ظاهر می گردد و در نتیجه باعث ابتلای فرد به بیماری های خطرناک و در عین حال کشنده می گردد.

چگونه مبتلا به فشار خون می شویم؟

به گزارش فشارخون، یکی از مهم ترین تهدیدات سلامت انسان تلقی می گردد که زمینه ابتلاء به بسیاری از بیماری های غیر واگیر را فراهم می نماید.

پرفشاری خون که معمولاً فشار خون بالا نامیده می گردد، زمانی است که فشار پمپ شدن خون از قلب به درون سرخرگ ها به طور مداوم، خیلی قوی است. سرخرگ ها، رگ های خونی هستند که خون را از قلب به تمام نقاط بدن منتقل می نمایند و فشار خون در اثر نیروی فشار خون پمپ شده توسط قلب در برابر دیواره رگ ها ایجاد می گردد؛ بنابراین هر قدر فشار خون بالاتر باشد، قلب باید سخت تر کار کند.

متأسفانه پرفشاری خون معمولاً موجب بروز علائم و نشانه ای نمی گردد. فشار خون بیش از حد بالا (پرفشاری خون بحرانی) ممکن است سبب ایجاد سردرد، اضطراب، تنگی نفس، خونریزی بینی، تهوع و استفراغ، درد شدید قفسه سینه و حرکاتی که شما نمی توانید کنترل کنید (تشنج)، گردد.

مینا کاویانی مسئول آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور در خصوص عوامل خطر ایجاد فشار خون بالا، گفت: عوامل خطری که کنترل آن برای فرد سخت یا غیرممکن است، داشتن بیماری مزمن کلیوی، داشتن سابقه خانوادگی ابتلاء به پرفشاری خون و…، است.

وی با اشاره به نقش سن در بروز فشار خون بالا، اضافه نمود: با افزایش سن، خطر ابتلاء به پرفشاری خون افزایش می یابد. به طوری که تا قبل از 45 سالگی مردان در معرض خطر بیشتری نسبت به زنان هستند. بعد از 65 سالگی، زنان نسبت به مردان در معرض خطر بیشتری هستند.

کاویانی ادامه داد: عوامل خطری که فرد می تواند آن ها را کنترل کند، شامل مصرف دخانیات، ابتلاء به بیماری دیابت نوع 2، داشتن کلسترول بالا و یا هر دوی این موارد، ورزش نکردن یا نداشتن فعالیت بدنی کافی، داشتن اضافه وزن و چاقی، دریافت مقدار زیاد چربی، قند و شکر، انرژی و نمک در رژیم غذایی خود و نوشیدن الکل است.

وی در ارتباط با تغییرات شیوه زندگی که می تواند منجر به کنترل فشار خون گردد، گفت: از رژیم غذایی سرشار از منابع فیبر غذایی و پتاسیم و حاوی مقادیر کم سدیم، شکر اضافه نموده و چربی بهره ببرید.

کاویانی اضافه نمود: مقدار مناسبی از میوه ها و سبزی های تازه بخورید. سعی کنید تا حد امکان نیمی از بشقاب غذای شما در هر وعده، با میوه ها و سبزی ها پر گردد. همچنین، از غلات کامل (سبوس دار) در برنامه غذایی خود بهره ببرید. این موارد شامل پاستای تهیه شده از گندم کامل، برنج قهوه ای یا نان غلات کامل است. حدود یک چهارم بشقاب خود را از این مواد غذایی قرار دهید.

وی تاکید نمود: از فرآورده های لبنی کم چرب مانند شیر بدون چربی یا ماست کم چرب بهره ببرید.

مسئول آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور، گفت: از مصرف برش های گوشت پرچرب، گوشت های فرآیند شده مانند سوسیس و کالباس و گوشت مرغ با پوست، خودداری کنید. حدود یک چهارم بشقاب خود را با منابع پروتئینی بدون چربی، مثل ماهی، گوشت مرغ بدون پوست، انواع لوبیا و تخم مرغ پر کنید.

کاویانی ادامه داد: از مصرف غذا های آماده و فرآیند شده، خودداری کنید. دریافت سدیم روزانه خود را کاهش دهید. بیشتر افراد مبتلا به پرفشاری خون باید کمتر از 1500 میلی گرم سدیم در روز مصرف نمایند. ضمن اینکه از مصرف الکل بپرهیزید.

وی با تاکید بر این موضوع که با مراقبین بهداشتی خود درباره حفظ وزن بدن مناسب مشورت کنید، توضیح داد: از آن ها بپرسید چه وزنی برای شما مناسب است.

کاویانی اضافه نمود: روزانه حداقل 30 دقیقه ورزش کنید طوری که قلب شما تندتر بزند. این فعالیت ها می تواند شامل پیاده روی، شنا یا دوچرخه سواری باشد. ورزش هایی را برای تقویت عضلات (ورزش های مقاومتی) در برنامه ورزشی هفتگی خود بگنجانید، نمونه آن پیلاتس است. سعی کنید این ورزش ها را حداقل 3 بار در هفته و هربار به مدت 30 دقیقه انجام دهید.

وی گفت: به هیچ عنوان از محصولات حاوی نیکوتین و تنباکو، مانند سیگار و قلیان استفاده نکنید. اگر برای ترک، احتیاج به یاری دارید، از مراقبین بهداشتی خود بپرسید.

کاویانی ادامه داد: فشار خون خود را در منزل به همان روشی که مراقبین بهداشتی به شما گفته اند، اندازه گیری و پایش کنید. حتماً برای ویزیت، طبق برنامه زمانبندی که مراقبین بهداشتی شما می گویند، مراجعه کنید. این امر در کنترل فشار خون شما بسیار مهم است.

وی به مصرف دارو ها اشاره نمود و گفت: در صورتی که برای کنترل فشار خون شما دارو تجویز شده است، آن ها را دقیقاً مطابق دستور پزشک مصرف کنید. به هیچ عنوان، دوز دارویی را از قلم نیندازید و تمامی دارو ها را به تعداد و در وعده های مشخص شده توسط پزشک، مصرف کنید. از قلم انداختن داروها، شما را در معرض خطر مسائل ناشی از آن قرار می دهد و می تواند منجر به کاهش اثربخشی دارو گردد.

کاویانی تاکید نمود: از مراقبین بهداشتی خود درباره عوارض جانبی یا واکنش های ممکنه بدن به دارو هایی که باید مصرف کنید، بپرسید.

منبع:مهر

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "چگونه مبتلا به فشار خون می شویم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه مبتلا به فشار خون می شویم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید