اثرات گرمایش جهانی بر روی حیوانات

به گزارش وبلاگ عینکی باهوش، برای درک بهتر گرمایش جهانی، درک اثر گلخانه ای مهم است. اثر گلخانه ای افزایش دمای ناشی از جذب حرارت و نور خورشید به وسیله سطح زمین است که سپس بازتاب داده می گردد و در اتمسفر زمین به دام می افتد. گازهای گلخانه ای به گرم

اثرات گرمایش جهانی بر روی حیوانات

مترجم: امین حسین پور

منبع:راسخون

اثرات مضر گرمایش جهانی بر روی حیات در کره زمین حقیقتی مسلم و شناخته شده است.

برای درک بهتر گرمایش جهانی، درک اثر گلخانه ای مهم است. اثر گلخانه ای افزایش دمای ناشی از جذب حرارت و نور خورشید به وسیله سطح زمین است که سپس بازتاب داده می گردد و در اتمسفر زمین به دام می افتد. گازهای گلخانه ای به گرم ماندن زمین یاری می نماید و این علت وجود حیات در زمین می باشد. ولی با افزایش گازهایی مانند دی اکسید کربن ، اوزون ، نیتروژن اکسید ، متان و بخار آب در اتمسفر و افزایش آلودگی زیست محیطی ، آلودگی صنعتی و خانگی و از بین رفتن پوشش گیاهی و جنگل های بارانی، کره زمین نسبت به 50 سال قبل نزدیک 14 درصد گرم تر شده است. سال های 2005 و 2010 گرم ترین سال های تاریخ ثبت شده است. در کنار انسان ها و گیاهان، تأثیر گرمایش جهانی بر روی حیوانات مسئله ای نگران نماینده است.

تأثیر گرمایش جهانی بر روی حیوانات

وجود حیوانات برای حفظ چرخه زندگی و زنجیره غذایی لازم است. نه تنها حیوانات بلکه حشرات ، خزندگان و حیوانات آبزی هم همگی متقابلاً به همدیگر و حتی به گیاهان و انسان ها وابسته هستند.

از بین رفتن زیستگاه و غذا

از آنجایی که گرمایش جهانی باعث تغییرات آب و هوایی می گردد، بسیاری از بیابان های بزرگ مانند صحرای بزرگ آفریقا دیگر قادر به حفظ جمعیت حیوانات خود نیست. از بین رفتن زیستگاه بیشتر در قطب شمال قابل مشاهده است که گرمایش جهانی باعث ذوب شدن یخچال های طبیعی می گردد و باعث شده است جمعیت خرس های قطبی در معرض انقراض قرار گیرد. ذوب شدن یخچال های طبیعی باعث افزایش سطح آب اقیانوس ها می گردد که بسیاری از زمین ها و جنگل ها را تهدید می نماید. نشت نفت از نفتکش ها جمعیت زیادی از آبزیان را از بین می برد. تغییر در الگو های آب و هوایی و خطوط ساحلی الگوهای غذایی بیشتر موجودات دریایی را تحت تأثیر قرار می دهد.

گرمایش جهانی مراتع را هم تحت تأثیر قرار می دهد. اثرات گرمایش جهانی عبارت است از: افزایش تبخیر ، بالا رفتن دما ، خشکسالی های مکرر و شدید ، کاهش بارندگی و کاهش محتویات نیتروژن خاک. کاهش غلظت نیتروژن باعث هضم نامناسب در حیوانات می گردد که منجر به کاهش مقاومت ، عملکرد و سلامت آن ها می گردد.

برای تأمین محل زندگی جمعیت پیوسته در حال رشد انسان ها، بسیاری از جنگل ها و مراتع و حتی بیابان ها در حال تخریب است. جنگل های بارانی و مراتع زیستگاه بسیاری از حیوانات می باشد; از حشرات کوچک گرفته تا حیواناتی مانند خرس گریزلی. با نابودی جنگل ها برای ایجاد زمین بیشتر برای ساخت و ساز ، فعالیت های صنعتی و کشاورزی، حیوانات باید خود را را با منطقه ها کوچک تر سازگار نمایند که در آن همه چیز کمتر است; غذا ، آب ، شکار و زمینه های فراوری مثل. از بین رفتن زیستگاه باعث می گردد این حیوانات در معرض شکار شدن قرار بگیرند. با جنگل زدایی، بسیاری از درختان و گیاهان که غذای حیوانات گیاهخوار را تأمین می نمایند دیگر وجود ندارند و این باعث مرگ و سوء تغذیه این حیوانات می گردد. این به نوبه خود حیوانات گوشتخوار را هم تحت تأثیر قرار می دهد و باعث می گردد زندگی جانوری در معرض انقراض قرار بگیرد.

تغییر الگو های مهاجرت ، فراوری مثل و خواب زمستانی

تحقیقات صورت گرفته تغییر در الگو های مهاجرت ، فراوری مثل و خواب زمستانی حیوانات را نشان می دهد. این باور وجود دارد که خواب زمستانی و تخم گذاری که از جوانب مهم زندگی جانوری می باشد، هم اکنون به ازای هر دهه 1ر5 روز زودتر اتفاق می افتد. تخم گذاری زودهنگام یکی از دلایل از بین رفتن جمعیت حشراتی مانند پروانه و پرندگان کوچک در آمریکای شمالی است که بالا بودن دما باعث رسیدن زودتر فصل بهار می گردد.

بسیاری از حیوانات و پرندگان مثل پنگوئن ها یا فلامینگوها برای فراوری مثل مسافت های طولانی را برای رفتن به منطقه ها گرم تر طی می نمایند. از بین رفتن مسیرهای مهاجرت و زیستگاه باعث شده است بسیاری از آن ها مسیرهای مهاجرت خود را تغییر دهند یا اصلاً مهاجرت ننمایند. این باعث می گردد آن ها در پی زیستگاه های جایگزین باشند که در آن جا باید برای غذا و پناهگاه با حیوانات دیگر رقابت نمایند.

همین موضوع در خصوص پستانداران دریایی هم صدق می نماید. حیواناتی که بسته به پدیده های مرتبط با تغییر فصل مثل تشکیل یخ ، دریاچه ها و محل های آبی دیگر و دسترس پذیری به غذا مهاجرت می نمایند، از تغییر شرایط زیست محیطی اطراف خود رنج می برند.

گرمایش جهانی همه ما را تحت تأثیر قرار می دهد. تأثیرات گرمایش جهانی بر روی حیوانات عواقب جدی در کل چرخه زندگی بر جای خواهد گذاشت. بنابراین، زمان آن فرا رسیده است که مسئولیت خود در جهت حفاظت از سیاره زمین را بر عهده بگیریم و در جهت آن حرکت کنیم.

منبع: راسخون

به "اثرات گرمایش جهانی بر روی حیوانات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اثرات گرمایش جهانی بر روی حیوانات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید