از فقر مردم نباید مالیات گرفت

به گزارش وبلاگ عینکی باهوش، کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه کمتر از یک هفته است که در مجلس به تصویب رسیده است. رئیس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق ایران درباره تبعات اجرایی شدن این طرح گفت: متأسفانه مسئولان در کشور ما، مدام در حال الگوبرداری ناقص و بی فایده از کشورهای غربی هستند. طرح مالیات بر عایدی سرمایه در کشورهای غربی به اجرا رسیده است درواقع این طرح در کشورهایی که با ثبات مالی رو به رو هستند عملیاتی شده و قرار نیست ما در کشورمان بدون توجه به مختصات مالی آن کشورها، قانون های غربی را پیاده کنیم.

از فقر مردم نباید مالیات گرفت

محمود تولایی در گفتوگو با پایگاه خبری اتاق ایران اضافه کرد: آنالیز یک قانون در مجلس، بدون توجه به میزان ثبات اقتصادی در کشور و تورم افسار گسیخته حاکم بر محیط اقتصادی ایران، نتیجه بخش نخواهد بود. از آنجا که در این قانون تورم زدایی نشده و احتمال اینکه بخش عمده ای از اقتصادیات وصول شده، حاصل ثروت فرد اقتصادیات دهنده باشد وجود ندارد بلکه آنچه وصول می گردد، حاصل تورم است.

تولایی در شرح ادعای خود گفت: با اجرای این طرح، خانه ای که در گذر زمان به واسطه تورم گران تر اما کهنه تر شده در صورت فروش مشمول اقتصادیات می گردد و این شیوه، شیوه درستی نیست. چرا که فروشنده این خانه برای خانه مستهلک شده باید درصد قابل توجهی را بعد از فروش پرداخت کند و این موضوع ممکن است باعث گردد قدرت خرید او بعد از فروش خانه 100 متری به 80 متر تنزل پیدا کند. این نوع اقتصادیات ستانی نه فکر شده است نه کارشناسی نه اقتصادی نه علمی و در هیچ جهانی جهان رواج ندارد. مفاد قانون های غربی را نباید ایرانی و اسلامی کنیم بدون آنکه از پشتوانه غربی آن بهره مند باشیم.

رییس اتاق کاشان اضافه کرد: اقتصاد آمریکا، به عنوان کشوری که این طرح در آن اجرا می گردد، اقتصادی است که تورم ندارد و نمی تواند برای ما سرمشق اقتصادی باشد.

او اظهار کرد: یکی از تبعات دیگر این طرح احتمالاً، انتقال بازار دلار، طلا و سکه به زیرزمین است. اقتصادیات امروز هم در این بازارهای اقتصادی وجود دارد اما با این اقدامات سرمایه ها و نقدینگی ها به بخش های غیر مولد راهنمایی می گردد و سفته بازی ها افزایش پیدا می نماید. فراموش نکنیم که اگر سکه و ارز از چرخه معاملات رسمی بیرون برود و این فرایند هم توسعه پیدا کند اقتصاد متضرر می گردد

تولایی تأکید کرد: اتاق بازرگانی در جسله ای که با مجلسی ها داشت، هشدارهایش را در این باره داد و گزارش کارشناسی مکتوب در اختیار آن ها گذاشت اما در جریان کمیسیون، التفات کافی به نظرات بخش خصوصی نشد.

عضو هیات نمایندگان اتاق اضافه کرد: از سوی دیگر، ازآنجاکه سرمایه های بانک ها مشمول اقتصادیات می شوند افراد می توانند برای فرار فعالیت سراغ اقتصاد پنهان و معامله زیرزمینی سکه، ارز و طلا بفرایند. بخش اقتصاد پنهان جامعه می تواند روی ارز، طلا و منابع ملی کشور کار کند و هیچ ردی از خود بر جای نگذارد.

تولایی در ادامه گفت: با اقتصادیات ستانی از تورم، مردم فقیرتر می شوند. از فقر مردم نباید اقتصادیات گرفت. مسئولیت اقتصاد تورمی و رکود در بازارها با دولت هاست. دولت ها نباید از این خطای عظیم و از این تورم مستمر دورقمی اقتصادیات هم بگیرند. این طرح ازمجلس برای تأمین کسر بودجه دولت آمده است و البته به اهداف احتاقتصادی خود نخواهد رسید.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "از فقر مردم نباید مالیات گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از فقر مردم نباید مالیات گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید