دانستنی های تغذیه تکمیلی کودک

به گزارش وبلاگ عینکی باهوش، تغذیه انحصاری با شیر مادر در 6 ماه اول زندگی برای رشد و تکامل کودک از اهمیت ویژه ای برخوردار است، در این زمان تغذیه شیرخوار منحصرا با شیر مادر بوده و کودک نیازی به استفاده از هیچ ماده غذایی دیگر، حتی آب ندارد و تنها شیر مادر، آغوش مادر، استفاده از آفتاب، قطره (Aو D) یا مولتی ویتامین و واکسیناسیون از ضروریات و تامین کننده

دانستنی های تغذیه تکمیلی کودک

دانستنی های تغذیه تکمیلی کودک

تغذیه انحصاری با شیر مادر در 6 ماه اول زندگی برای رشد و تکامل کودک از اهمیت ویژه ای برخوردار است، در این زمان تغذیه شیرخوار منحصرا با شیر مادر بوده و کودک احتیاجی به استفاده از هیچ ماده غذایی دیگر، حتی آب ندارد و تنها شیر مادر، آغوش مادر، استفاده از آفتاب، قطره (Aو D) یا مولتی ویتامین و واکسیناسیون از ضروریات و تامین کننده بخش عمده ای از احتیاج های غذایی، جسمی، روانی و عاطفی او می باشد.

از سن 6 ماهگی به بعد شیرخوار علاوه بر شیر مادر به غذاهای سالم و مناسب، کم حجم و پرانرژی احتیاج دارد. این غذاها در آغاز باید غلظتشان کمی بیشتر از شیر مادر باشد و به تدریج بر اندازه، غلظت و تنوع آنها افزوده شود تا شیرخوار بتواند ضمن آشنا شدن با مزه و قوام غذاها به جویدن هم عادت کند. بعلاوه نحوه استفاده از وسایل لازم برای غذاخوردن را بیاموزد تا کم کم بعد از یک سالگی بتواند از غذاهای سفره خانواده، بر اساس رشد و تکامل خود استفاده نماید.

از 6 تا 12 ماهگی هنوز غذای اصلی شیرخوار شیر مادر است و غذاهای کمکی همراه با شیر مادر برای آماده سازی و تکامل روانی -اجتماعی وی نقش بسزایی دارد. بنابراین استفاده از یک الگوی صحیح غذایی و ایجاد عادت غذایی مناسب، بسیار ضروری و قابل توجه است.

از چه سنی باید غذای کمکی را آغاز کرد؟

انتها 6 ماهگی برترین زمان برای آغاز غذای کمکی است زیرا:

1. وزن شیر خوار حوالی 5 ماهگی دو برابر وزن تولد می شود و شیر مادر بعد از 6 ماهگی به تنهایی قادر به برطرف احتیاج های غذایی کودک نیست.

2. ذخیره آهن بدن شیر خوار که در سه ماهه آخر جنینی، ذخیره کرده بوده در حوالی 6 ماهگی به حداقل می رسد.

3. دستگاه گوارش شیرخوار، آمادگی لازم برای پذیرش غذای نیمه جامد را پیدا می نماید.

4. با توجه به اینکه تکامل تغذیه ای بخشی از تکامل عمومی بدن است، در نیمه دوم سال اول زندگی است که کودک توانایی گردن گرفتن و نشستن را پیدا می نماید، رفلکس بیرون دادن غذا از دهان را از دست می دهد، دندانهایش آغاز به رویش کرده و حرکات دست و انگشتانش هدف دار می شود. همه اینها شیرخوار را برای پذیرش غذای کمکی آماده می سازد.

خطرات زود آغاز کردن غذای کمکی چیست؟

اگر غذای کمکی زودتر از موقع آغاز شود وقایع نامطلوبی می تواند سلامتی شیرخوار را به خطر بیندازد. از جمله:

احتمال ابتلاء شیرخوار به اسهال زیاد می شود، زیرا دستگاه گوارش شیرخوار هنوز کاملا تکامل نیافته است، به علاوه ممکن است ماده غذایی تهیه شده هم آلوده باشد و یا در تهیه و نگهداری آن دقت کافی نشده باشد.

چون گنجایش معده شیرخوار کم است، غذای کمکی ممکن است جایگزین یک وعده شیر مادر شده و رغبت شیرخوار به مکیدن پستان کم شود، در نتیجه هم شیر کمتری ترشح می شود و هم به علت کمبود انرژی از مواد غذایی دریافتی در مقایسه با شیر مادر، شیرخوار انرژی کمتری به دست می آورد که این خود سبب سوء تغذیه و عدم رشد کافی کودک می شود.

احتمال بروز آلرژی (حساسیت) بیشتر می شود.

منبع:www.ninisite.com

منبع: راسخون

به "دانستنی های تغذیه تکمیلی کودک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانستنی های تغذیه تکمیلی کودک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید