روزشمار: 11 اردیبهشت؛ روز جهانی موسیقی جاز

به گزارش وبلاگ عینکی باهوش، امروز 30 آوریل روز جهانی موسیقی جاز است که در سال 2011 میلادی به همت سازمان یونسکو به عنوان روز بین المللی جاز و با شعار دیپلماسی به وسیله موسیقی نام گذاری شد.

روزشمار: 11 اردیبهشت؛ روز جهانی موسیقی جاز

از سال 2011 تا به امروز در روز 30 آوریل، همه ساله به مناسبت روز دنیای موسیقی جاز در بسیاری از کشورها با برگزاری کنسرت و رویدادهایی مرتبط با موسیقی جشن گرفته می گردد. هرساله یکی از شهرهای دنیا نیز به عنوان میزبان رسمی روز بین المللی جَز انتخاب می گردد.

بدنه اجرایی سازمان یونسکو جهت ساماندهی این روز، موسسه جاز تلونیوس مانک بوده و به دبیری موسیقی دان شهیر جاز هربی هنکوک سفیر حسن نیت سازمان ملل در گفتمان فرهنگی برگزار می گردد.

جاز، امروزه به یک خُرده فرهنگ تبدیل شده است. هنرمندان این عرصه دارای آداب و سنت هایی هستند که شاید در بسیاری از عرصه های رایج موسیقی مثل پاپ، راک، کلاسیک و ... کمتر دیده گردد. آدابی که بی تردید برای یونسکو نیز قانع کردن کننده بوده است.

در فرهنگ جاز، خصلت هایی انسانی چون پذیرش، احترام متقابل، روحیه همکاری گروهی و عدم تعصب بر عقاید شخصی بسیار برجسته است. خصوصیاتی که فراتر از محتوای موسیقی یا جغرافیای فرهنگی و بالطبع برای مردم تمام نقاط دنیا ملموس و قابل احترام است. ما همواره موسیقی را به عنوان هنر و پدیده ای شناخته ایم که زبانش دنیای است و شاید موسیقی جَز یکی از مناسب ترین نماینده های آن باشد.

برای ما ایرانیان که بخش مهمی از فرهنگ بومی مان بر خونگرمی و میهمان نوازی پایدار است و موسیقی مان به بداهه نوازی توجه دارد، شاید این خصایص قابل درک تر باشد.

به هرحال هدف روز بین المللی جاز، نزدیک کردن جوامع و اقوام گوناگون به یکدیگر، همزیستی توأم با احترام متقابل و گفتمان سازنده علی رغم پذیرش تفاوت ها است. فارغ از اینکه آیا این روز تا چه حد بتواند در بلندمدت بر شعارهای خود پایدار بماند، تسلیم نگرش های سیاسی نگردد و به وسیله مناسبات مالی و تجاری مصادره نگردد، اما نباید انکار کرد که هدف اولیه آن قابل احترام بوده و می تواند در روزگاری که دیگران هراسی و برخورد تمدن ها به جریانی غالب تبدیل شده و جان آدمی بی ارزش تر از همواره است، به جنبشی صلح طلب مبدل گردد که زبان موسیقی را برای گفتمان انتخاب می نماید و هدف آن نه نابودی، بلکه سازندگی است.

در همین روز:

1. گشایش ساختمان تازه آرامگاه سعدی در شیراز (1331 شمسی)

2. هاوایی ضمیمه آمریکا شد. (1900 میلادی)

3. کار ساختن بزرگ ترین دکل دنیا به ارتفاع 537 متری در شوروی به سرانجام رسید. (1967 میلادی)

4. اعلام شد که توفان دریایی در بنگلادش باعث مرگ 131 هزار تن شده است. (1991 میلادی)

5. الحاق ده کشور اروپای شرقی به اتحادیه اروپا (2004 میلادی)

منبع: کجارو

به "روزشمار: 11 اردیبهشت؛ روز جهانی موسیقی جاز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزشمار: 11 اردیبهشت؛ روز جهانی موسیقی جاز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید